Avmaskning - info i stallet

S

snofflan

Hej!

I helgen ska vi i vårt stall diskutera avmaskning inför hagbytena.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att hitta information om avmaskning så att jag på ett enkelt sätt kan informera dom andra om bla. VARFÖR man avmaskar och VARFÖR det är så viktigt att hålla sig till samma preparat hela säsongen och följa intervallerna. Och framför allt hur viktigt det är med träckprov för att veta VAD det är man avmaskar mot. Ni vet, sån typ av information. Vet att det finns bra info om detta men kommer inte riktigt ihåg var....

Är ganska ny i stallet och har själv haft problem med mask på min häst och är därför väldigt noggrann med att det ska bli rätt. Men det känns som att dom andra bara avmaskar för att dom ska och egentligen inte vet VARFÖR man gör det. Vill så gärna att dom ska lyssna på mig och förstå att det jag kommer med faktiskt inte är nån bluff utan bara det bästa för både deras hästar och hagarna....ni vet ju hur det är när man försöker bryta gamla vanor....

Så snälla, kom med lite tips och råd!!
 
Sv: Avmaskning - info i stallet

Den viktigaste masken att bekämpa är blodmasken. Den har alla hästar och är hästens farligaste parasit. Blodmasken sprids på betet och finns kvar i markerna även efter en vinter.

Den största anledningen till att man avmaskar är för att man inte kan/orkar ha tillräckligt bra markskötsel/hagrutiner för att hålla nere parasittrycket på bästa sätt, och därför måste hindra smittan. Det är alltså för att hindra äggen från att komma ut på betet och smitta det som man avmaskar.

Det är viktigt att alla avmaskar samtidigt så inte oavmaskade hästar fortsätter sprida smitta. Att man använder samma medel är för att minska resistensutvecklingen hos maskarna. För varje gång man utsätter maskarna för ett medel så ökar risken för resistens, har du då två olika medel och ägg där maskarna varit utsatta för olika så har de äggen som hästen tuggar i sig större kraft mot båda dessa medel till nästa gång de går att avmaska mot.

Att man håller intervallen är för att inte släppa ut nya ägg på betet. Olika medel tar olika stadier av maskarna.

Pyrantel tar bara vuxna äggläggande maskar, dvs efter 4 veckor har du lika mycket ägg som släpps ut igen.

Ivermectin tar vuxna och larver, och det tar 8 veckor tills du har samma mängd ägg igen.

Moxidectin tar vuxna, larver och även en stor del inkapslade larver, och det tar 12 veckor innan det kommer ut nya ägg.

Många hästar idag är väl avmaskade och går i rena hagar, och skulle inte alls behöva avmaskas. Träckprovet visar hur det står till med avmaskningsrutinerna och hagskötseln, och är en hjälp till att få ett mer verksamt avmaskningsschema och i många fall visar det att man inte behöver avmaska alls!

Hästar är olika känsliga för mask, och många hästar ligger på en konstant låg nivå mask oavsett hur smittade hagar de går i, medan andra ständigt ligger högt. Det är de som ligger högt man behöver sätta in krutet mot.

Övriga maskar att fundera över är bandmask. Har man fått in det på gården ska alla hästar avmaskas. Vid konstaterad bandmaskinfektion är det lämpligt att välja prazikvantel som tar många stadier av bandmasken. Dubbel dos pyrantel tar enbart vuxna bandmaskar. Det finns ett blodprov som påvisar bandmask, men har man inte några problem med viktminskning, kolikanfall eller annat så behöver man inte bekymra sig om det.

Styngflugans larver behöver bekämpas om den synts till och lagt ägg på hästarna. Tas med ivermectin/moxidectin när flugan gett sig för året, ca sept/okt beroende på väder och temperatur.

Är ni många i stallet så lönar det sig att gå ihop och köpa gemensamt på recept. Även träckprov (från Vidilab) ges det rabatt på från 3 eller 10 hästar. Är det ännu fler så kontakta labbet.

Hoppas jag fick med allt. Är det nåt mer du undrar så hojta!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 990
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp