Avmaskning igen...

Sv: Avmaskning igen...

Cydectin är rätt onödigt på hösten, något ivermectinmedel räcker gott.

Var det mitt du inte fattade? Det handlar om vilken aktiv substans det är i medlet. Det finns ju flera olika märken av samma medel, så man får kolla vad det står att det är för medel i det avmaskningsmedlet man tänker köpa.

Jag som trodde att det bara var att köpa samma.. men som tur är sköter stallpersonalen det :p

Det skadar ju inte att lära sig själv. Nu när du fått upp ögonen för att det finns mycket att lära inom området är det ju läge att börja söka upp info. Bra ställen att börja är t.ex SVA, Hippocampus (heter nåt mer före) och en artikel på Ryttartorget.

Magdalena skrev:
Jag skulle avmaska så snart styngflugan gett sig om ni har den. Och vara noga med avmaskningen nästa år + träckprov.

Ungefär samma problematik hos oss. Hästar som kommit och åkt, växling mellan hagar. Ingen större koll alltså f n.
Jag är inne på att skicka träckprov nu och avmaska efter det men blir lite förvirrad när jag söker i trådarna. Ska jag tolka det som att det inte är någon idé att skicka träckprov nu utan vänta med det till våren? Styngflugor tror jag inte är nåt problem, vi har inte sett några gulal ägg. Så då är det ju blodmasken kvar att avmaska nu.
Fel ute eller? :confused:

Om du gör träckprov nu så är det för att kolla hur effektiv avmaskningen varit under säsongen, och det kan ju vara bra att veta!

Magdalena skrev:
Om du gör träckprov nu så är det för att kolla hur effektiv avmaskningen varit under säsongen, och det kan ju vara bra att veta!

Ja, jag befarar det värsta :smirk:
Jag skickar in så får vi se vad det visar. Och ev åtgärder får jag klura ut när svaret kommit.

tinaiva skrev:
Ja, jag befarar det värsta :smirk:
Jag skickar in så får vi se vad det visar. Och ev åtgärder får jag klura ut när svaret kommit.

Ursäkta men jag behöver mer hjälp.
Har fått tillbaka provsvaren nu, 550 resp 650 EPG stora/lilla blodmasken och odling satt för stora med svar v 41.
Vilket väl visar som jag misstänkte att avmaskningarna inte funkat riktigt.
MEN frågan är då: ska vi maska nu eller vänta till våren? Jag läser trådarna ut och in men blir inte klokare. Det är ju fortfarande gräs kvar som dom äter av, ska vi låtsas att det är sommar och köra typ två avmaskningar med Banminth på alla för att komma i fas med varandra? :confused: Dom kommer att gå i dessa hagar nu, vi har ett par tre stycken som vi växlar emellan, säkerligen samma parasit tryck i alla.
Rörigt inlägg, hoppas det går att förstå

Iom att det är rätt långt kvar till kylan så skulle jag avmaska nu!

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 915
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 268
Senast: Supersalt
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 280
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka