Avmaskning igen...

pinky

Trådstartare
Jahapp, så var planen för hösten och nästa år "klara"... Jag med min utmärkta (NOT!!!) argumentationsteknik fick inte riktigt fram mina önskemål och argument. Jag är ju inte så väldans insatt heller, och har inte heller haft möjlighet att skriva ut den information jag fått från internet osv. :smirk:

Såhär blev det:
*Vi gav Cydektin i våras, och ger Ivomec nu. ("För det är ändå ungefär samma substans, men Ivomec är mindre giftigt..." :confused: ) Sen är vi klara för i år.

*Styngfluga finns i trakterna, så det måste vi avmaska mot VARJE år, även om inga ägg synts till. (Därför föll alla mina argument att hålla sig till samma preparat under hela året...) Ivomec varje höst, alltså! :confused:

*I vår ger vi dubbel dos Banminth, och efter 4 veckor ger vi Ivomec och fortsätter med det året ut. :confused: Eventuellt gör vi träckprov då iofs! :idea: :bow: ("Vi måste ju ändå ge Ivomec till hösten, så då kan vi ju börja med det redan under sommaren så slipper vi avmaska var 4:e vecka... :confused: )

De som stått i stallet länge ville hålla samma linje som de alltid gjort, dvs ett preparat under sommaren och alltid Ivomec i september/oktober. Så nu känns det som att allt bara blev ett enda hopkok för att alla skulle få lite av sin vilja igenom...

Men vad vet jag, det kanske inte blev så tokigt? :) Åsikter, tack! :d

Fråga, förresten: Måste man avmaska mot allt VARJE år?? Räcker det inte t.ex att ta bandmask under Banminthåret och strunta styngflugan då? Eller hur funkar det, rent praktiskt? (Om man INTE gjort träckprov, alltså)

Senast ändrad:
Sv: Avmaskning igen...

Nu är jag ingen superexpert på avmaskning men jag tyckte att ert avmaskningsschema lät lite skumt :crazy: .

* Att ge ivomec nu är nog ingen fara. Om det är mindre giftigt vet jag inte men det är i alla fall billigare.

* Sen har jag hört att man bara måste avmaska mot styngflugan OM man har sett den och dess ägg. Tror inte att det gör så mycket att du smyger in EN ivomecavmaskning under ett pyrantel-år. Man har ju ändå inget annat att välja på :smirk: .

* Förstår inte riktigt varför ni ska använda först dubbel dos banminth och sedan ivomec nästa vår och sommar. Ni får ju hålla er till samma substans hela perioden och avmaska efter medlets intervaller. Annars blir det ju blandad kompott och det var väl inte det som var meningen....eller :confused:

Tycker att ni ska göra träckprov på alla hästarna till våren. Då får ni reda på vilka parasiter de har och inte har och kan lätt göra upp ett schema som ni kan följa. Dubbel dos banminth behöver ni bara ge om hästarna har bevisad förekomst av bandmask. Annars är det ju bara onödiga pengar och utgifter....

Ja, ungefär så tänker jag också... :angel:

Men jag skulle vilja veta om det vi gör nu är HELT uppåt väggarna, eller om det iaf är lite ok... :D

Senast ändrad:

pinky skrev:
*Styngfluga finns i trakterna, så det måste vi avmaska mot VARJE år, även om inga ägg synts till. (Därför föll alla mina argument att hålla sig till samma preparat under hela året...) Ivomec varje höst, alltså! :confused:

Men styngflugan tas inte om du ger nu, det måste du ge i oktober om jag förstått det rätt, de är inte tillräckligt utvecklade än. Vi avmaskade i helgen med noromectin, kör samma om 8 veckor igen, för att säkra att styngflugelarverna oxå dör.

Jo, det var ju så det ansågs tidigare. Men har sett att man tidigarelagt styngflugan till september. Kanske den "halkar med" även tidigt i september också då? (=nu, alltså.)

Styngflugans larver kan man avmaska mot så fort inte hästen får fler ägg på sig. Ivermectinet tar larverna redan när de är på väg ner till magen.

Ska ni ha ett ivermectin-år nästa år så välj istället Equimax första avmaskningen för att komma åt bandmasken. Då behöver ni inte byta medel eftersom det innehåller ivermectin och prazikvantel! De andra kanske inte känner till det.

:idea:
Nu får jag åter hopp om lite ordning och reda... ;)

Har aldrig använt det tidigare, är det receptfritt? Pris?

Och hur är det med regelbundenheten när man maskar? MÅSTE man avmaska mot allt VARJE år? (Ställde frågan i originalinlägget, men det stod så mycket svammel där... :p )

Nej. Bandmasken räcker det att ta "för säkerhetsskull" de år man ändå har pyrantel-år. Equimax (eller i "ren" form, Droncit) är klurigare att använda OM man VET att man har bandmask.

Styngflugan är det också onödigt att ta "för säkerhetsskull". Avmaska mot den BARA om man verkligen sett ägg på någon häst i stallet.

Equimax är jag osäker på om det är receptfritt faktiskt...

Vi har börjat använda ett medel ett år i taget för att minska risken för resistens. I år har vi använt Cydektin. Är inte det bland de dyrare avmaskningspreparaten?
Förr avmaskade vi med Baminth vår, sommar och höst och sen Ivomec i oktober-november. Det är väl bland de senaste rönen man kommit fram till att man ska använda samma preparat hela året för att minska risken att maskarna blir resistenta?

Magdalena skrev:
Nej. Bandmasken räcker det att ta "för säkerhetsskull" de år man ändå har pyrantel-år. Equimax (eller i "ren" form, Droncit) är klurigare att använda OM man VET att man har bandmask.

Styngflugan är det också onödigt att ta "för säkerhetsskull". Avmaska mot den BARA om man verkligen sett ägg på någon häst i stallet.

Equimax är jag osäker på om det är receptfritt faktiskt...

Equimax är receptbelagt.

Jupp, man ska hålla sig till ett medel per säsong. Men Ivomec (eller liknande) på hösten behöver man ju bara ta om man har sett styngflugeägg på hästarna. Varför så mystiskt intervall på Banminthen? Ska man avmaska med det (utan att ta träckprov) så behöver man ge det var 4e vecka! Så Cydectin är inte särskillt dyrt om man slår ut kostnaden på hela säsongen eftersom det bara behövs 2ggr ett normalt år.

Lånar tråd.

Stallägaren där jag står vill maska med Banminth och Ivomec samtidigt. Är det nått att rekommendera?
Själv har jag haft styngflugeägg på hästen så jag kör en ivermectin. Är det rätt?
Det är fasansfullt vad värdelös man är på avmaskning. :o

Jättetack för dina bra svar! :bow:

Du råkar inte ha nån tjusig forskartitel eller så att vifta med? Så jag kan skriva ut detta och visa... ;)
(Det är så enkelt och tydligt förklarat, jämfört med vissa rapporter man kan hitta annars.)

Magdalena måste rådfråga dig lite ang avmaskning.
Det har blivit lite knas i år, först gick min häst och en till i vinterhagen och avmaskades med cydectin 3 dagar innan betessläpp, efter ett tag bytte de hage och efter ännu ett tag bytte min häst hagkompis, det gick dock inte så bra då den hästen var elak mot min häst, så då fick hon ännu en ny hagkompis som hon gått med sedan dess i samma hage, hur den andra hästen avmaskats vet jag inte. Eftersom hon bytte hage och hagkompis har jag inte följt intervallerna så jag har inte avmaskat sedan betessläppet.
Men hur ska jag göra nu?
Skulle bli jättetacksam för råd.

Corax skrev:
Lånar tråd.

Stallägaren där jag står vill maska med Banminth och Ivomec samtidigt. Är det nått att rekommendera?
Själv har jag haft styngflugeägg på hästen så jag kör en ivermectin. Är det rätt?
Det är fasansfullt vad värdelös man är på avmaskning. :o
Varför? De tar ju samma maskar förrutom att I även tar styngflugan...

lojzan skrev:
Magdalena måste rådfråga dig lite ang avmaskning.
Det har blivit lite knas i år, först gick min häst och en till i vinterhagen och avmaskades med cydectin 3 dagar innan betessläpp, efter ett tag bytte de hage och efter ännu ett tag bytte min häst hagkompis, det gick dock inte så bra då den hästen var elak mot min häst, så då fick hon ännu en ny hagkompis som hon gått med sedan dess i samma hage, hur den andra hästen avmaskats vet jag inte. Eftersom hon bytte hage och hagkompis har jag inte följt intervallerna så jag har inte avmaskat sedan betessläppet.
Men hur ska jag göra nu?
Skulle bli jättetacksam för råd.
Jag skulle avmaska så snart styngflugan gett sig om ni har den. Och vara noga med avmaskningen nästa år + träckprov.

Ojojoj vad krångligt allt låter, jag som trodde att det bara var att trycka i hästen ivomec varje gång man maskade!!??
Så man måste hålla på och byta och greja då?

Det är väl inte krångligt. Ett ivermectinmedel ena året, och ett pyrantelmedel nästa år.

Okej, vilket avmaskningsmedel tycker du man ska använda? cydectin igen?

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 915
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 268
Senast: Supersalt
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 280
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka