Avmaskning...igen *snabba svar*

Magica

Trådstartare
Hej alla kunniga! :bow:
Jag avmaskade min häst med dubbeldos Fyrantel för 18 dagar sedan. Innan avmaskningen gick hon i en gräshage, hon blev avmaskad och fick gå i en vintehage i 3 dagar. Jag mockade ur hennes gräshage och sen släpptes hon där igen efter tre dagar pga. av platsbrist.
Nu på lördag ska hon släppas på ett stort bete på ett annat ställe, men ska jag avmaska henne igen för säkerhetsskull tre dagar innan eftersom hon gått i samma hage före och efter förra avmaskningen och den kanske inte gjort nån nytta :confused:

Tacksam för råd! :bow:

Nej, det behöver du inte. Du avmaskar för att minska smittan på nya betet, och din häst släpper inga nya ägg förrän om tidigast 10 dar. Den smitta din häst plockat upp nu märks inte på nedsmittningen förrän om ca 12 veckor i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 203
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård