Avmaskning, Hur ofta??

S

squirlett

jag har tre bondkatter hemma som går ut och in som dom vill.
Dom är jättebra råttfångare och det är väl därifån som jag kan tänka att masken kommer ifrån.
Men nu börjar jag bli lite orolig då jag tycker att det blir så ofta.
Hur ofta kan man avmaska en katt innan det blir "skadligt"??
Borde dom inte bli imuna mot maskmedlet??

Mina blir säkert avmaskade var 3:e månad så fort jag märker att dom har mask.
Den ena av dom blir JÄTTEDÅLIG av mask. Spyr som en gris och får så ont i magen att man knappt kan röra honom. Men så fort han har fått sitt piller så e han bar på en dag igen.
Ska man byta medel för att undvika imunitet??
Men finns det så många att välja på??

snälla hjälp...

Sv: Avmaskning, Hur ofta??

Samma fråga ställde jag för ca en vecka sedan också, men då va de ingen som svarade! :mad: Snälla är det nån som vet svaret på denna fråga?? Ja har nämligen en katt som är avmaskad för bara kanske en månad sedan, men nu är hon sådär rund om magen som om hon har mask igen! men om hon inte ha det så undrar ja- är de farligt att avmaska om hon inte har mask???!

Jo, jag ska göra det.
Men tänkte bara om det var någon här inne som visste...

Frågar man inte så får man ju inget veta..:smirk:

oki..sorry...
*duckar och går under jorden*

Fick mina svar genom agria...
tjipp..

*gone*:smirk:

Jag tog in en kattunge från en ladugård för några veckor sedan.Hon var över 3 månader men vägde bara 600 g när jag tog henne.
En av mina jourkattungar vägde 1 kg när hon var 7 veckor...
Ladugårdskatten var hungrig men kunde bara få ner några munnar med mat för magen var så full med mask.
Nu har jag avmaskat med Drontal i 3 veckor för att den också tar bandmask och innan dess fick hon en spruta mot mask hos veterinären.
Veterinären sa att kattungar kan dö pga masken och jag tror inte att denna kattunge hade klarat sig länge till utan vård.
Men hon fick väl över maskägg med modersmjölken.
Men när ni avmaskar era vuxna katter , använder ni ett medel som tar både spolmask och bandmask?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·
E
Övr. Katt Hej! I vårat stall har vi tre katter, varav den ena är under mitt ansvar. Hon är ute hela tiden, knappt in i stallet och vänder ens...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Haukur
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar