Avmaskning. Hur gör ni?

U

UnderIce

Hej jag börjar bli riktigt förvirrad när det gäller avmaskning. Alla säger så olika och dessutom står det olika på olika ställen man läser. Så min fråga är väl egentligen hur ni gör?

Jag har en tvååring som jag har avmaskat på det här sättet med ivermectin:

Vår: några dagar innan betet.

Sen med åtta veckors mellanrum tills dom stallas in.

November mot styngflugan...

Feb: mot spolmask tror jag det är. Men det har jag fattat det som att man bara behöver göra med unghästar.

Sen har jag bytt vartannat år till Pyrantel för att risken inte ska vara så stor att de ska bli resistenta.

Är detta fel, det känns så mycket när man pratar så ofta om risken med att bli resistenta.

Jag har inte gjort något träckprov, men en del säger ju också att det inte är någon mening eftersom det kan vara massor med ägg dagen efter istället, fattar ingenting!

Min häst går för tillfället på bete tillsammans med en annan häst i en relativt stor hage, vet inte hur stor den kan vara.

Hur gör ni med avmaskning???:confused:

Sv: Avmaskning. Hur gör ni?

Vi tar träckprov på våren, och i år behövde ingen avmaskas. Har de mycket mask så avmaskar vi och tar ev. nytt träckprov till hösten.
I år behöver vi troligen avmaska mot styngflugan i oktober/november.

Jag tar oxå ett träckprov o avmaskar efter vad provet visar. Min vetarinär sa att man skulle vara försiktig & inte avmaska allt för hysteriskt mkt då vissa av parasiterna kan bli resistenta.

Det verkar ju inte som att du har gjort något jättegalet iaf.;)

Träckprov ska vara tillförlitligt när det gäller spol- och blodmaskarna. De släpper ägg ganska regelbundet, så där kan man vara ganska säker på att man får "en bild av verkligheten" och kan avmaska därefter.

Bandmask däremot, kan slinka igenom ett träckprov obemärkt om man har otur, så misstänker man att hästen kan vara infekterad kan man istället ta ett blodprov.
Men å andra sidan tror jag att man märker på hästens allmäntillstånd om den är såpass infekterad av bandmask att man bör göra något åt det...

Styngflugan kan du komma åt tidigare på året än i november, då Ivermektinet tar parasiten även innan den hunnit få fäste i magsäcken. Det bör dock ha varit frost några nätter så att man inte riskerar att nya ägg läggs på hästen.
Ger man Ivermektin för sent på året riskerar man att andra parasiter hunnit gå i dvala i hästen, och de har då möjlighet att göra sig resistenta mot preparatet.

Spolmasken tar man under vintern på de unghästar som är infekterade (träckprov!!), och då bör man använda ett preparat som inte "stör" de eventuellt sovande blodmaskarna. T.ex. Axilur, som innehåller en substans som jag inte minns namnet på just nu...:o

I vårt stall tar vi ett träckprov på våren, och de flesta av de vuxna hästarna har under de åren vi gjort så bara fått en dos Ivermektin mot styngflugan varje år. Sparade pengar för de hästägarna, alltså!:)

Själv köpte jag en ganska parasitangripen unghäst förra året, så för mig har det istället blivit ganska dyrt. Men jag vet iaf hennes parasitstatus hela tiden, och jag vet att jag bekämpat rätt parasiter med rätt medel. Förhoppningsvis är hon helt ren redan nästa vår, som de andra hästarna!:)

Senast ändrad:

Tack så mycket för de här svaren. Jag tror jag ska prova att göra ett träckprov på honom nu så jag vet hur det ligger till. Har aldrig gjort det innan men det är väl inte så krångligt.:smirk:

Så får jag väl gå vidare efter vad det blir för resultat.

Men är det bara ett och tvååringar som räknas till unghästar som ska avmaskas i feb? (angripna) Eller hur länge räknas de som unghästar i den bemärkelsen?

Jag känner ju att jag inte vill hålla på att avmaska i onödan heller...

Någon som har ett bra förslag på vad man kan göra när man har sin häst uppstallad på ett ställe där ägarna med sina hästar inte verkar vara det minsta intresserade av att avmaska eller kolla om hästarna har mask. Alla måste väl avmaskas samtidigt. Min häst går i samma hage och i samma stall som enbart en av deras hästar. Kan jag kolla den också utan extra kostnad och sedan säga till dom att den hade mask och att dom också måste avmaska....??:confused:

Tänk på att ivermektinmedel "räcker" i åtta veckor medan pyrantelmedel (banminth, fyrantel) endast räcker i 4-5 veckor innan det finns vuxna maskar som lägger ägg igen. Alltså när du har pyrantelår så är det 4-5 veckors intervall som gäller, men det kanske du redan hade koll på!? :)

Ja jag hade koll på det men tack ändå!!:)

Men är det bara ett och tvååringar som räknas till unghästar som ska avmaskas i feb? (angripna) Eller hur länge räknas de som unghästar i den bemärkelsen?

Jag känner ju att jag inte vill hålla på att avmaska i onödan heller...

Någon som har ett bra förslag på vad man kan göra när man har sin häst uppstallad på ett ställe där ägarna med sina hästar inte verkar vara det minsta intresserade av att avmaska eller kolla om hästarna har mask. Alla måste väl avmaskas samtidigt. Min häst går i samma hage och i samma stall som enbart en av deras hästar. Kan jag kolla den också utan extra kostnad och sedan säga till dom att den hade mask och att dom också måste avmaska....??:confused:

Det är föl/åringar som räknas som unghästar när det gäller spolmask. 6 månader efter första smittan så har hästen normalt utvecklat egen motståndskraft mot den.

Andra frågan. Menar du att de varken avmaskar eller tar prov? När avmaskade de senast och med vad? Det är ingen större mening att EN avmaskar om de andra går och sprider smitta.

Samma här, tar träckprov för att kolla om avmaskning behövs, vill inte avmska bara för att......

*knapplån/trådkapning*

Angående träckprov, hur tar man det? Alltså är det något man ska tänka på - förpackning, mängd, hur "gammalt" osv. Och är det någon idé att göra det precis innan stallbyte eller bättre att vänta och se om den blir smittad med nya parasiter? :angel:

Finns färdiga förpackningar med instruktioner. Hos oss hittar vi dem på apoteket eller Granngården

Tackar!
Ska kolla om det finns på apoteket, de brukar ha väldigt tunnt utbud för djur här. Granngården är ju såklart ett alternativ men jag hade hoppats på att slippa åka till en annan stad för en sån sak eftersom man ändå ska skicka in det (?).

Har du svårt att komma åt att köpa "Kolla Masken"-lådan så kan du skriva ut en följesedel direkt från VidiLabs hemsida och packa i eget emballage.

Jag tror det blir någon krona dyrare, men måste du ändå åka extra för att köpa lådan kanske de pengarna är intjänade ändå.

Har för mig att jag skulle ha fått betala ca 295:- för att packa och frankera det själv, och lådan kostar 280:-...

Köper en ask med Kolla Masken på Granngården eller Apoteket. Slänger ner några kottar, skickar i det emballage som medföljer. Inväntar svar med råd om hur man ska avmaska.

Det låter som en bra lösning! :)
Skulle spara in ett par hundra på att slippa åka dit + en massa restid som är välbehövd till annat :p

Träckprov på våren! :) Det har vi nyss börjat med och det är ju det allra bästa! Vi tar ihop med "grannen" och skickar individuella, det blir billgare om man har typ 7 hästar eller vad det nu var.. (babbel)

Om styngfluga blir det i alla fall en avmaskning efter första frosten har varit.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka