U
UnderIce
Hej jag börjar bli riktigt förvirrad när det gäller avmaskning. Alla säger så olika och dessutom står det olika på olika ställen man läser. Så min fråga är väl egentligen hur ni gör?
Jag har en tvååring som jag har avmaskat på det här sättet med ivermectin:
Vår: några dagar innan betet.
Sen med åtta veckors mellanrum tills dom stallas in.
November mot styngflugan...
Feb: mot spolmask tror jag det är. Men det har jag fattat det som att man bara behöver göra med unghästar.
Sen har jag bytt vartannat år till Pyrantel för att risken inte ska vara så stor att de ska bli resistenta.
Är detta fel, det känns så mycket när man pratar så ofta om risken med att bli resistenta.
Jag har inte gjort något träckprov, men en del säger ju också att det inte är någon mening eftersom det kan vara massor med ägg dagen efter istället, fattar ingenting!
Min häst går för tillfället på bete tillsammans med en annan häst i en relativt stor hage, vet inte hur stor den kan vara.
Hur gör ni med avmaskning???
Jag har en tvååring som jag har avmaskat på det här sättet med ivermectin:
Vår: några dagar innan betet.
Sen med åtta veckors mellanrum tills dom stallas in.
November mot styngflugan...
Feb: mot spolmask tror jag det är. Men det har jag fattat det som att man bara behöver göra med unghästar.
Sen har jag bytt vartannat år till Pyrantel för att risken inte ska vara så stor att de ska bli resistenta.
Är detta fel, det känns så mycket när man pratar så ofta om risken med att bli resistenta.
Jag har inte gjort något träckprov, men en del säger ju också att det inte är någon mening eftersom det kan vara massor med ägg dagen efter istället, fattar ingenting!
Min häst går för tillfället på bete tillsammans med en annan häst i en relativt stor hage, vet inte hur stor den kan vara.
Hur gör ni med avmaskning???