Avmaskning före eller efter flytt?

Tillis

Trådstartare
Jag skall i dagarna flytta min häst till ett nytt stall.

Övriga hästar i det nya stallet flyttade dit samtidigt den 1:a april i år. Tre dagar innan de flyttade avmaskade samtliga med Cydectin. Planen är att avmaska igen med Cydectin innan installning i höst och sedan göra träckprov på samtliga till våren.
Tilläggas bör att det inte funnits hästar tidigare i det nya stallet, utan betena där borde vara rena – i alla fall innan hästarna kom dit.

Hur gör jag då med min häst nu när jag ska flytta dit. Träckprov på min visade på 0 EPG både i våras och förra våren. Avmaskades med Ivomec förra hösten då han haft mycket styngflugeägg på benen. Ingen avmaskning i våras.
Bör jag nu avmaska med Cydectin INNAN jag flyttar till nya stallet, eller vänta och göra det samtidigt som övriga där vid installning? Min häst har haft mycket styngflugeägg på benen sista dagarna, men har gått på samma beten som tidigare där då träckprov visat på 0 EPG.

Hur skulle ni göra för att det ska bli bäst för alla?

Mvh
Tillis

Jag skulle avmaskat både innan flyttt och sen samtidigt som de andra hästarna eller med rekommenderat intervall för cydectin.
Då är din häst "ren" när den kommer och förorenar inte i hagarna plus att du kommer i fas med de andra.

Avmaskning är ju inget problem för hästen utan det är resistens hos maskarna som man vill undvika mha en bra avmaskningsplan.

Ni verkar ju ha strålande förutsättningar för att kunna hålla hagarna "rena".

Så det gör inget att avmaska med Cydectin med så korta intervaller som det trots allt kan bli här? Det kan ju röra sig om bara 14 dagar...

Ska du flytta dit i mitten av september först? Jag tänkte mer ett medel som har lagom intervall tills 1 okt då deras nästa Cydectin blir.

Njae, jag ska flytta nu i helgen.
Men de har inte avmaskat med Cydectin mer än just vid flytten till nya stallet. Sedan är väl tanken att de nu kommer att stalla in till senast 1:a september och det är då de tänker ge Cydectin igen. Inte rätt intervaller, jag vet, men de rekommendationer de fick från SLU. För att sedan då följa upp med träckprov nästa vår och lägga upp avmaskningsprogram efter det resultatet.

Med andra ord, avmaskar jag nu kan det bli tal om avmaskning för mign häst igen om sisådär 14 dagar.

Mvh Tillis

Ge Ivomec/Noromectin nu för att inte riskera att smitta ner deras bete. Det finns ingen vinst med att ge Cydectin så nära installning.
PL

Förlåt om jag är trög :o, men bör alltså jag avmaska med Ivomec nu, och de andra inte avmaska alls mer före installning?
:confused:

VA? Sa de att de skulle göra med för långt intervall när de hade helt rena beten... knäppt. Kanske du kan höra om de inte kan avmaska precis innan du kommer så alla tas samtidigt?

Ja, detta var svaret vi fick när vi frågade om avmaskning innan flytten till det nya stallet samt om intervallerna:

"Jag tycker det är en bra idé att avmaska samtliga hästar samtidigt innan de
släpps på de rena betena. Jag föreslår Cydectin eftersom det har en lång
effekt på äggutskiljningen och det inte finns beskrivet resistens mot
medlet. Du en god effekt på blodmask, som ju är den viktigaste gruppen av
mask. Om det endast är vuxna hästar så räcker det nog att avmaska före och
efter bete. Nästa år kanske ni kan ta prov på hästarna. För att få ner
kostnaden så kan ni skicka in prov som vi på lab analyserar 3 och 3. Det
blir då en analyskostnad per 3 hästar och man får ett genomsnitt för
gruppen"

Hela situationen om inflytt redan den 1:a april, att vi bara hade "vinterhagar" att tillgå första året osv var beskrivet i ursprungsfrågan.

Jag ska höra med övriga stallmedlemmar om de också kan avmaska nu...

Suck. Läser de inte vad deras egen parasitolog föreslår (SVA alltså)? De har ju text att läsa innantill på på sin egen hemsida! Helt rena beten är det ju inte läge att köra "före och efter bete" utan att ha klart träckprov på samtliga hästar som visar på ingen eller yttepyttemask.

Kolla Vidilab. Kör enskilda prover och se vilken rabatt ni får när ni är många!

Dom andra skulle avmaskat redan 1 juli om dom skulle försöka hålla betena så rena som mojligt. När jag säger Ivomec istället för Cydectin så är det för att Cydektin är dyrare o man har ingen nytta av att hålla ner äggutskiljningen länge på hösten. Resistensmässigt är de samma.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 497
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp