Avmaskning föl

Sv: Avmaskning föl

Tack för era svar. :) Träckprovet jag tog på mitt sto i våras sa att hon inte hade några spolmask ägg. Är det då indre chans att fölet blivit smittad då?
Om jag avmaskar fölet vid 8 veckors ålder med axilur för att förebygga mot spolmask ska jag även avmaska stot då? Eller ska jag träckprovs kolla alla hästar efter ytterligare 8 veckor? Då är vi ute i slutet av september.

Nej hon sade som jag skrev. Men spolmask har vi inte över huvud taget haft på någon häst så det känns inte som så stor risk att de skulle ha det ändå. Vi har mycket parasitfria beten och hagar.

Vuxna hästar utvecklar immunitet mot spolmask så att de vuxna nollar på träckproven innebär tyvärr inte att fölisarna inte får det, jag vet av egen erfarenhet, då mina båda fölisar fick trots att ingen vuxen häst någonsin genom åren här haft annat än noll på träckproven vad gäller spolmask.

Nej hon sade som jag skrev. Men spolmask har vi inte över huvud taget haft på någon häst så det känns inte som så stor risk att de skulle ha det ändå. Vi har mycket parasitfria beten och hagar.

Spolmaskens ägg kan överleva "allt", i mer än 7 år sen senaste smittan släpptes kan det komma levande larver ur idag, både i marker och i stall. 6 månader efter första smittan utvecklar fölet egen motståndskraft. Har ni provat alla föl utan att de är avmaskade tidigare år?

Jag skickar PM till dig om det andra :)

Frågar alla typ...:angel:

Jag brukar inte följa dessa avmaskningsscheman måste jag erkänna:crazy:
Brukar avmaska nån gång per år (eller mindre), vuxna till synes fullt friska hästar, och aldrig sett maskar (dock kan dessa försvinna och i en lösdrift nästan omöjligt å säjja om hästen haft mask).

Men nu kan man ju så enkelt ta träckprov istället, funkar de/tillförlitligt?
Hur gör man då om man har föl, ett för dom och ett för dom vuxna (som går i samma hage)?

Nu har jag två föl, och tänkte då avmaska... alla hästar?
Kan en sorts avmaskningsmedel fungerar på fölen och de vuxna (trots att vuxna tex inte har spolmask, men som föl vanligen har)?
Fölen e födda 8 juni resp 27 juli.
Eller ska man ta träckprov på dom vuxna, och avmaska fölen?

Vilka intervaller, när eller om man ska avmaska en gång till, efter hur lång tid då?

Nu ska man ju ta hand om markerna oxå, men jag har hästarna året om på en viss del av hagen, och det är omöjligt att ändra på (då blir de utan ligghall tex:grin:) annars betesputsas betet och en den del där det inte går, får vila vartannat år...

Hur resonerar du, vilket tycker du är lämpligast? Egna erfarenheter?
Tacksam för svar!:)

Brukar avmaska nån gång per år (eller mindre), vuxna till synes fullt friska hästar, och aldrig sett maskar (dock kan dessa försvinna och i en lösdrift nästan omöjligt å säjja om hästen haft mask).
Det är bara i undantagsfall man ser PÅ hästen eller i bajset om den har mask.
Men nu kan man ju så enkelt ta träckprov istället, funkar de/tillförlitligt?
För rundmask (varav blodmasken är den viktigaste) är det tillförlitligt. Det visar vad hästen släpper ut för ägg just vid provningstillfället och det är ju det som är intressant. Det är vidare smittspridning man vill få bort.

Hur gör man då om man har föl, ett för dom och ett för dom vuxna (som går i samma hage)?
Ett prov per häst iaf första gången/gångerna.

Nu har jag två föl, och tänkte då avmaska... alla hästar?
Kan en sorts avmaskningsmedel fungerar på fölen och de vuxna (trots att vuxna tex inte har spolmask, men som föl vanligen har)?
Fölen e födda 8 juni resp 27 juli.
Eller ska man ta träckprov på dom vuxna, och avmaska fölen?
Vilka intervaller, när eller om man ska avmaska en gång till, efter hur lång tid då?
Fölen avmaskar du vid 8v utan träckprov mot spolmask som i stort sett alla föl får. Axilur eller Rintal är lämpliga medel. Träckprov på de vuxna. Sen träckprov på fölet vid 16v så du ser om du även behöver bekämpa blodmask på dem för då måste du byta medel.

Nu ska man ju ta hand om markerna oxå, men jag har hästarna året om på en viss del av hagen, och det är omöjligt att ändra på (då blir de utan ligghall tex:grin:) annars betesputsas betet och en den del där det inte går, får vila vartannat år...

Just runt åretruntplatser med ligghallar är parasittrycket hårt. Alltså verkligen läge för träckprover, särskillt på fölen. All mockning tar bort stora mängder smitta. Runt ligghallen kanske det går iaf.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur