Avmaskning föl

liden

Trådstartare
Hur gör ni? När avmaskar ni första gången? Hur långa intervaller? Med vilket preparat? Ska man avmaska stot samtidigt + övriga hästar? Ska man göra träckprov? Berätta om era rutiner och synpunkter.

Sv: Avmaskning föl

Vi har efter kontakt med veterinären hos de som gör träckprovsanalyserna inte avmaskat våra föl utan gjort träckprov vid ca 10 v ålder. Detta har visat 0 och fölungen har således inte maskats av efter analys heller.

De vuxna maskas inte heller av då deras träckprov visat 0 eller mkt lite spår av mask.

Fölen tar jag alltid träckprov på. De äldre hästarna har jag avmaskat utan träckprov, men just fölen tycker jag att det är viktigt att man inte avmaskar utan att veta vad som finns innan man stoppar i dem en massa giftiga kemikalier.

Vi har efter kontakt med veterinären hos de som gör träckprovsanalyserna inte avmaskat våra föl utan gjort träckprov vid ca 10 v ålder. Detta har visat 0 och fölungen har således inte maskats av efter analys heller.

De vuxna maskas inte heller av då deras träckprov visat 0 eller mkt lite spår av mask.

Men, t.ex. lilla blodmasken tar det 12v från smitt-tillfälle tills du ser något på träckprov, så att ta prov vid 10v är ju lite för tidigt.

Jag avmaskar med Axilur vid 8v ålder mot spolmask (utan prov), sen träckprov vid 16v.

Stona ska vara träckprovade och haft sån koll på att de helst inte urskiljer ägg och behöver avmaskas, men om de behöver så avmaskas de runt fölning och sen i samband med fölets ev. avmaskning.

Detta var den info vi fick av veterinären på vidilab. Så jag hoppas att de kan det som de ger råd om, med tanke på att det är ganska dyrt att ringa dit och fråga.

Där kan jag hålla med dig Mitrolle, dyrt minst sagt.

Mina hästar hade måttligt enligt provsvaren och jag ringde på en gång för att få recept, ja hon skulle skicka in det men kom det NEJ, jag fick skicka sms till min huvud veterinär och fråga om han hade tid och ringa, för jag ville ha dom avmaskade INNAN flytt, det hade liksom inte kommit in på eftermiddagen heller, så den veterinären kommer jag inte ringa igen.

Hur gör jag med mina föl? Hade ganska mkt lilla blodmasken på stona o de avmaskades med Noromectin (stavas?). Ska jag maska fölen oxå, de är nu 6 o 8v. gamla, eller ska jag ta träckprov på dom oxå?

Detta var den info vi fick av veterinären på vidilab. Så jag hoppas att de kan det som de ger råd om, med tanke på att det är ganska dyrt att ringa dit och fråga.

Men, gav hon rådet att du skulle provta när fölet var 10v? Eller fick du svaret att du inte behövde avmaska EFTER du redan provtagit?

Jag tycker annars hon brukar ge bra råd.

Hur gör jag med mina föl? Hade ganska mkt lilla blodmasken på stona o de avmaskades med Noromectin (stavas?). Ska jag maska fölen oxå, de är nu 6 o 8v. gamla, eller ska jag ta träckprov på dom oxå?

Träckprov visar inget än. Den smitta fölen kan ha petat i sig tills nu kommer du inte åt med avmaskningsmedel än iaf. Det är i så fall spolmasken när yngsta är 8v, t.ex. Axilur eller Rintal är ett bra val då, sen träckprov 8v efter det.

Träckprov visar inget än. Den smitta fölen kan ha petat i sig tills nu kommer du inte åt med avmaskningsmedel än iaf. Det är i så fall spolmasken när yngsta är 8v, t.ex. Axilur eller Rintal är ett bra val då, sen träckprov 8v efter det.

Tack, då ska jag ringa vet o be honom skriva ut Axilur åt bäbisarna. O tar träckprov på dom 8 v. efter den avmaskningen

Träckprov vid 10 veckor. Sen då? Om fölet hade mask eller inte när ska man kolla dom igen? Då även m träckprov? I "Att bli med föl" står det att man sk avmaska vid 8 veckor.

Jag tror att vi även ska kolla fölen i höst för att vara på den säkra sidan. Är ju lättare att ta prov på bajs när de står på box också istället för att passa på dem i hagen ;)

Jag avmaskar med Axilur vid 8v ålder mot spolmask (utan prov), sen träckprov vid 16v.

Stona ska vara träckprovade och haft sån koll på att de helst inte urskiljer ägg och behöver avmaskas, men om de behöver så avmaskas de runt fölning och sen i samband med fölets ev. avmaskning.

Vi gjorde som du efter rek av veterinär

Hur gör ni? När avmaskar ni första gången? Hur långa intervaller? Med vilket preparat? Ska man avmaska stot samtidigt + övriga hästar? Ska man göra träckprov? Berätta om era rutiner och synpunkter.

Gå till din APOTEK och köpa Hälsoråd för HÄST Brigita Molin 2005 el om om det nyasta har kommit 2008. pg. 57-59
där sto det allt du ska vet.
Arizona

Ja hon sade 10 v. Så det gjorde vi efter hennes rekommendation.

Nu har jag kollat med parasitolog, och det är som jag trodde. Ingen mening att träckprova före 12v ålder, avmaskning vid 8-10v ålder är för att ligga steget före när det gäller spolmasken.

Kanske uttryckte sig veterinären otydligt eller du missuppfattade?

Nej hon sade som jag skrev. Men spolmask har vi inte över huvud taget haft på någon häst så det känns inte som så stor risk att de skulle ha det ändå. Vi har mycket parasitfria beten och hagar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur