Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har efter kontakt med veterinären hos de som gör träckprovsanalyserna inte avmaskat våra föl utan gjort träckprov vid ca 10 v ålder. Detta har visat 0 och fölungen har således inte maskats av efter analys heller.
De vuxna maskas inte heller av då deras träckprov visat 0 eller mkt lite spår av mask.
Detta var den info vi fick av veterinären på vidilab. Så jag hoppas att de kan det som de ger råd om, med tanke på att det är ganska dyrt att ringa dit och fråga.
Hur gör jag med mina föl? Hade ganska mkt lilla blodmasken på stona o de avmaskades med Noromectin (stavas?). Ska jag maska fölen oxå, de är nu 6 o 8v. gamla, eller ska jag ta träckprov på dom oxå?
Ja hon sade 10 v. Så det gjorde vi efter hennes rekommendation.
Träckprov visar inget än. Den smitta fölen kan ha petat i sig tills nu kommer du inte åt med avmaskningsmedel än iaf. Det är i så fall spolmasken när yngsta är 8v, t.ex. Axilur eller Rintal är ett bra val då, sen träckprov 8v efter det.
Jag avmaskar med Axilur vid 8v ålder mot spolmask (utan prov), sen träckprov vid 16v.
Stona ska vara träckprovade och haft sån koll på att de helst inte urskiljer ägg och behöver avmaskas, men om de behöver så avmaskas de runt fölning och sen i samband med fölets ev. avmaskning.
Hur gör ni? När avmaskar ni första gången? Hur långa intervaller? Med vilket preparat? Ska man avmaska stot samtidigt + övriga hästar? Ska man göra träckprov? Berätta om era rutiner och synpunkter.
Ja hon sade 10 v. Så det gjorde vi efter hennes rekommendation.
Gå till din APOTEK och köpa Hälsoråd för HÄST Brigita Molin 2005 el om om det nyasta har kommit 2008. pg. 57-59
där sto det allt du ska vet.
Arizona