Vi testade olika där 2014 när det började öka och Axilur var det som fungerade bäst.
Ok! Tack för svar!
Fick hem unghästen fr betet. Såg springmask i bajset efter nåt dygn. Maskade omgående med Axilur (30/8) och skickade i samband med det träckprov (men ingen odling eftersom labbet tyckte det var onödigt då han maskats med Ivermectin innan betet). Hade då 1750 EPG varför han maskades med Ivermetin 3/9.
Fick i samband med detta info om att stor blodmask funnits på anläggningen han var över vintern innan betet. Jag tog träckprov innan sommaren och då hade han bara liten blodmask enl svaret.
27/9 fick han Axilur-dos 2.
8/11 Ivermectin-dos 2
Och sen hade jag hjärnsläpp och gav Banminth 15/11 för att jag tänkte att det var mot springmasken (som dos 3). Kom sen på att veterinären aldrig skickat Axilur-receptet så jag blandade ihop det med att jag fått utskrivet Banminth för att ge upprepad dos mot stor blodmask (minns knappt resonemanget nu).
Hur som haver mockade jag i hagarna 24/11 och då hittade jag EN hög med massor med bandmask i. Har mockat mkt noga sen unghästen kom hem så jag är i princip 100 % säker att jag inte sett nån bandmask i nån annan hög.
Han fick ju Baminth15/11, gav för 600 kg men han väger 480. Och det måste ha varit det som tagit död på alla dessa bandmaskar. Jag kontaktade veterinär nr 2 för att jag inte fick tag i den andre och fick utskrivet Banminth i dubbel dos.
Jag trodde att jag skulle få utskrivet nåt med Prazikvantel men så kom recept på Banminth. Nu funderar jag ju på om jag ska be om Prazikvantel istället för att jag läst att det tar fler stadier? Eller om jag ska avvakta ngr veckor och ge dubbel dos Banminth, den dos jag gav verkar ju ha haft rätt bra effekt och han har ju blivit maskad x flera i höst vilket ju inte är super för magen och han var ganska blajig förra veckan men har stabiliserats.
Till saken hör att shettisen hade pos prov för bandmask 2018 men inte året efter och mitt andra sto har inte fått utslag nån gång. (De flyttade hem till dessa hagar 2015 så shettisen måste ju haft det med sig då).
Jag är 99,9% säker på att bandmaskhögen kom från unghästen. Men med tanke på att bandmask inte alltid fångas upp på träckprov kanske shettisen, och vem vet kanske det stora stoet, gått och spritt det lite sporadiskt här hemma i flera år. Jag har verkligen inte tagit så stor notis om det där positiva provet utan bara konstaterat att det var neg året efter.
OM det bara är unghästen som fått med sig det hem så kan inte stona ha utvecklade maskar än för cykeln är väl ca 4 månader och jag släppte inte ihop dem förrän för 2 månader sen ungefär (tanken var att unghästen inte skulle bo hemma i vinter så därför avvaktade jag med ihopsläpp).
Banminth har jag nu så jag kan maska alla tre med dubbel dos, vilket vet tyckte att jag skulle göra när jag ringde 24/11.
Kan ju maska stona nu och vänta ngr veckor med unghästen som ju fick 1 1/3-dos 15/11. Eller alla nu? Eller inte maska stona alls?
Känner mig snurrig.