Nu är jag igång igen... Avmaskade ju min med Cydectin comp förra lördagen och igår kom resultatet på odlingen för stora blodmasken. Och det var positivt, vilket jag egentligen verkligen inte hade förväntat mig. Om hon har haft det med sig till nya stället på något sätt eller om hon fått det där är oklart. Hur som helst har vi ju ett stort arbete framför oss och jag skulle behöva lite input.
Att alla hästar behöver avmaskas innan vi släpper på friskt bete förstår jag ju. Tyvärr har hon gått tillbaks till de gamla hagarna tillsammans med de andra efter avmaskning och det har även den andra av de sammanlagt fyra hästarna som avmaskats gjort. Han fick Noromectin. Tre av fyra tog träckprov och två av de avmaskades. Den fjärde tar aldrig några prov och avmaskar inte heller, men det kommer hon ju få göra nu. Behöver någon av de som avmaskats redan maskas igen?
Vi har precis byggt en ny hage som är frisk, och vi kommer ju släppa dem där när de är avmaskade. Ska de släppas direkt efter avmaskning eller ska de gå i den gamla hagen något först?
Två av våra gamla hagar är precis plöjda och ska sås om och stallägaren tyckte att det var lika bra att ta den tredje som är möjlig att plöja nu också, eftersom den ändå troligtvis är smittad. Två hagar är inte möjliga att göra om. De måste därför vila både denna sommaren och nästa, om jag har förstått det rätt?
Vårt stora problem är egentligen vinterhagen. I allra värsta fall får de gå enbart i den nya hagen vi har gjort nu fram tills i nästa vår, när det har vuxit på i de nysådda hagarna, men det är fruktansvärt opraktiskt i vinter. Vår nuvarande vinterhage är i nuläget egentligen bara jord och mossa och sten och skulle gå att mocka rätt bra nu när de lämnar den. Det finns heller inte direkt något direkt gräs, i alla fall inte just nu. Finns det någon möjlighet att "rädda" den inför vintern? Det går inte att plöja den...
Vi hade en idé om att låta de gå i en av våra andra sommarhagar i maj och sedan avmaska och släppa dem på nytt för att de i alla fall skulle få gå där lite, men det kanske är dumt?
Behöver lite input här! Kommer naturligtvis även kontakta veterinär också, men det är ju bra att ha lite koll redan innan.