Vi är ett litet stall med 3 hästar på lösdrift där en av hästarna har stora blodmasken. Med resultat nedan:
Häst n1: 25 EPG lilla blodmasken har under de 8 år jag har haft henne inte haft mer.
Häst nr 2 :350 EPG lilla och STORA blodmasken. Hade ca 150 EPG förra året och ingen stor blodmask.
Häst nr 3: 200 EPG lilla blodmasken hade förra året ca 1800 EPG STORA och lilla blodmasken. Stod inte hos oss då.
Om jag har förstått det rätt så ska vi avmaska alla hästarna även de som inte har STOR blodmask när vi byter till sommarhagen? Hur ska vi göra sedan?
Har någon en teori om hur vi har fått in storblod mask då ingen häst har haft det tidigare, utan vi har sett våra hagar som ganska rena. Någon häst har legat på 100-200 EPG lilla blodmasken men oftast har de nollat. Förra sommaren stod bara häst 1 och häst 2 hos oss och ingen hade stor blodmask och nu har häst 2 fått stor blodmask . Vi trodde först att den kom från häst nr 3 som kom i höstas men hon visade ju inte på stor blodmask. Ska vi utgå från att både sommar och vinterhagarna är smittade eller bra vinterhagen?
Vi kommer inte kunna låta vinterhagen vila i 1,5 år då ligghallen och foderbord finns där så vi kommer att mocka och betesputsa den hagen.
@Madick kanske kan hjälpa mig med svar. Har suttit och sträckläst tråden och förstått att du har väldigt bra koll.