Träckprovade 21 mars och fick följande resultat; häst 1 år gammal, 400 och den andra hästen 2 år gammal, 900 epg på lilla blodmasken.
Neg på stor blodmask och spolmask.
Har mockat hagen därefter varannan till var tredje dag. Hagar som var parasitfria när hästarna flyttade hit i mars och har mockat sedan dess.
I går då jag bytte till annan hage, avmaskade jag mot lilla blodmasken som jag blivit rekommenderad.
I dag vid sedvanlig hagmockning av nya hagen upptäckte jag att en av hästarna (den yngre, högst troligast, åringar har väl oftast spol -eller springmask snarare än en lite äldre?) bajsat ut (enligt mig) ganska stora mängder mask. Enstaka vad jag tror är spolmaskar (rätt stora, större än springmask bör vara och de var dessutom döda) och massvis av små, också vita 1-2 cm långa, smala. Döda. Såg nästan ut som vissa högar var fullt av ljusa korta hår men det var inte hår..
Jag avmaskade dock med ivermectinprepatat och det tar ju inte springmask, då borde de som kommit ut varit levade, eller?
Har inte sett en enda mask i bajset jag mockat innan jag avmaskade nämligen. Det hade jag definitivt lagt märke till.
Den andra hästen har kliat sig jämte svansen men hon har eksem så har inte kopplat det till ev springmask.
Kan det vara små spolmaskar/larver av dessa som kommit ut? Eller annan mask?
Ska ut på gödselhögen i morgon, fiska fram lite mask och skicka in på artbestämning men är nyfiken på om någon har en teori.
Hade dem inne några timmar i dag och har inte mockat så förhoppningen är att jag hittar mask i en av boxarna så jag vet vem de kommer från..
Bor i Småland precis vid Hallandsgränsen så masken har varit aktiv ett tag. Vi hade haft rätt hög värme ett bra tag när jag tog proverna.