Ok, jag har lite som jag hoppas nån klok, tex
@Madick har tid att svara.
Min ponny Storm (rikliga mängder liten blodmask) ska gå hela sommaren i en kompis vinterhage ihop med kompisens ponny. De kommer att äta hö, då kompisens ponny är fångkänslig och Storm ska hållas i trim till treårstest. Kruxet nu är att kompisens hästar har förekomst av blodmask, men odlingen blir inte klar förrän om ett par veckor. Hen skulle behöva att jag kom med Storm i helgen.
Tanken är ju att avmaska Storm för att skydda betet där hon vanligtvis går (men alltså inte kommer att gå på i år förrän tidigast i slutet på augusti), men är det bättre att vänta med att avmaska tills tre dagar innan hon ska hem igen? Eller är det totalt vansinne att släppa henne i en vinterhage där det bevisligen gått hästar med blodmask (oklart sort)? Borde jag invänta odlingsresultatet och om det skulle vara stor blodmask, vad finns det för risk med att släppa henne i vinterhagen då?
Storm ingår i SVA:s maskprogram, så hon kommer avmaskas enligt deras anvisningar två gånger i år. Dvs jag har recept för en spruta, men iom att hon är så liten, så räcker den sprutan till tre avmaskningar (700 kg) egentligen. Så en variant är att jag avmaskar enligt SVA:s intervaller och sedan ytterligare en gång tre dagar innan hon åker hem.
Många funderingar och frågor, men jag hoppas få hjälp att fundera.