Avmaskning av 9 månaders föl...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Måste avmaska en liten Mini-Shettis tjej som jag har på foder.
Hon har tappat massor av hull och ser ganska vissen ut... (Har försökt prata med ägaren om detta men h*n är inte intresserad)
Har ju ingen vana utav det här med föl och blev så arg och upprörd när ägaren inte är intresserad! Jag frågade n'r jag hämtade henne i November hur hon var maskad.. och då sas att hon inte hade mask så jag utgick ifrån att det gjorts träckprov på henne... Men nu när jag ringde och påpekade att hon tappat hull och så så erkänner ägaren att hon ALDRIG är avmaskad...:cool:

Så jag tänkte börja med att avmaska och se om det gör någon skillnad annars får veterinären komma och kolla på henne...
Ska då naturligtvis avmaska de andra pållarna i stallet oxå...

Men nu till frågan... Alltså lilltjejen behöver ju avmaskas mot rubbet! Alla tänkbara maskar...
Funderar på Noromectin...
Men är det okej att ge det till en 9 månaders fölis? Eller ska jag avmaska med nått annat?:confused:
Nått annat man bör tänka på när det gäller så unga hästar och avmaskning?

Sv: Avmaskning av 9 månaders föl...

Du ska ta träckprov först innan du mixtrar med maskmedel. Ang de andra hästarna, är det vuxna hästar ska dom absolut inte avmaskas nu på vintern. Man maskar inte vuxna hästar vintertid.

Ta träckprov på den lilla nu för att ta reda på vilket medel som är lämpligt att använda.

De stora skulle jag nog vänta med till våren, och ta prov från dem då.
Normalt sett undviker man så långt det går att avmaska vuxna hästar under vintern, men jag vet inte rikigt hur det funkar med smittspridning under vintern...

Madick??;)

Ta träckprov innan du avmaskar, så att du använder rätt avmaskningsmedel om det nu behövs. vi skickade träckprovet på måndagen redan dagen efter kom svaret via mail så det går väldigt fort

Vi har precis avmaskat våra nya hästar sto med föl efter träck prov, jag är väldigt glad att jag tog träckprov annars hade jag tagit noromectin som du funderat på men i mitt fall hade det varit helt verkningslöst då maskarna inte tas av det medlet.

Det där med träckprov är ett litet bekymmer.. För att få tag på Kolla Masken som jag brukar använda till träckproven så måste jag beställa det på Apoteket och det tar typ en vecka innan det kommer hem...:(

Alltså lilltjejen har fritillgång till Hö + att hon får 1 skopa lusern hack om dagen. Hon äter massor men magrar bara mer och mer! Alltså att hon tappat hull är det minsta man kan säga... Man känner revben och ryggrad trots att hon får massor av mat! :cry:
Jag är jätteorolig för henne! Hon kom hit direkt från mamman och NÅTT har gått fel med henne! Jag har varit så nogrann med hennes foder och skötsel men ändå ser hon hel vissen ut! Är det ett vanligt problem bland miniShettisar?

Du kan skicka in till vidilab utan "kolla masken", du skriver bara ut ett formulär från deras hemsida och fyller i. Där finns också instruktioner om hur du gör när du tar träckproven.
Skicka in pappret + träckproven i slutna plastpåsar så skickar dom resultat + faktura så fort dom har analyserat, brukar bara ta någon dag.

Jag har aldrig köpt "Kolla Masken", det är inte alls nödvändigt.:idea:

Jag packar bajset i dubbla fryspåsar och bubbelkuvert och skickar direkt till VidiLab tillsammans med en ifylld följesedel som skrivs ut från deras hemsida.
Får sedan provsvaret på mail eller fax dagen efter, och faktura och skriftligt provsvar några dagar senare.

Hur smidigt som helst, speciellt när man inte har tid att komma åt butiker/apotek som säljer "Kolla Masken".:D

Om du plockar bajs i morgon och lägger på lådan så har labbet det med posten på måndag morgon, och du har svaret någon gång under måndagen.

heje!
Phigalle bara blir bukigare och bukigare och revbenen syns, han ser bedrövlig ut. Jag har köpt kolla masken på granngården och tar provet och skickar det på måndag. Han får dessutom 9kg hö och 0.7kg krafft + en massa extra protein i soja så även jag misstänker mask.

Lycka till...jag ska försöka dyka upp å hällsa på er när tiden finns.

Masssor med mat är inte alltid svaret...frågan är VAD ditt foder innehåller. Massor av mat kan betyda dåligt med näring och totalt fel kvot OM grovfodret inte håller måttet.

Låter du apoteket beställa hem så tar det max 2 dagar om du själv hämtar det på apoteket. Beställer du själv så ska det först till apoteket, därefter ska apoteket skicka till dig villket tar 1-3 dagar extra.

Jag skulle inte köra nån tuff avmaskning på ett föl som aldrig blivit avmaskad. Med största sannolikhet är spolmasken bekymret, det finns stammar av den som är resistent mot ivermectin, Noromectin är alltså inget lyckat val.

Axilur eller Rintal tar spolmasken bra, men lämnar blodmasken "ifred" till stor del. Om några veckor tar du träckprov och dels kollar att spolmasken är borta, men också ser om du behöver köra något mot eventuell blodmask.

Men 0.7 kg kraft är ganska lite nu i kylan.....Dessutom så tycker jag att du skall slopa sojan helt på en så ung häst.

Kan tilägga att hon ks abörja få betfor från och med imorrn för att få upp energin lite mer så hon har lite mer att busa av sig i hagen..

Du ska ta träckprov först innan du mixtrar med maskmedel. Ang de andra hästarna, är det vuxna hästar ska dom absolut inte avmaskas nu på vintern. Man maskar inte vuxna hästar vintertid.

Det där med att vuxna hästar absolut inte skall avmaskas på vintern får du allt förklara för mig. Vi får våra föl i feb/mars. Samma dag som dom fölar avmaskar vi stoet så fölisen får i sig via mjölken. Den avmaskningen är viktig för fölet. Hur hade du tänkt att jag skulle göra då?? :confused: Dessutom så avmaskar vi våra i okt/nov då första frosten har kommit jusst för att det skall bli så lite spridning på parasiter som möjligt. Detta har alltid funkat för oss och vi har minimalt med mask på våra hästar. Kan tillägga att vi endast avmaskar max 2 ggr per år om vi inte har en unghäst som ser risig ut eller någon annan som börjar tugga på inredningen.

Det där med att vuxna hästar absolut inte skall avmaskas på vintern får du allt förklara för mig. Vi får våra föl i feb/mars. Samma dag som dom fölar avmaskar vi stoet så fölisen får i sig via mjölken. Den avmaskningen är viktig för fölet. Hur hade du tänkt att jag skulle göra då?? :confused: Dessutom så avmaskar vi våra i okt/nov då första frosten har kommit jusst för att det skall bli så lite spridning på parasiter som möjligt. Detta har alltid funkat för oss och vi har minimalt med mask på våra hästar. Kan tillägga att vi endast avmaskar max 2 ggr per år om vi inte har en unghäst som ser risig ut eller någon annan som börjar tugga på inredningen.

Om ni bara avmaskar 2ggr/år kanske ni ändå ska ta träckprov, det kan ju vara så att ni inte behöver avmaska alls. Ang. avmaskningen direkt efter fölning är det för att komma åt fölmasken som lagras i stoets juver, den masken är relativt ovanlig idag. Skippa den avmaskningen och OM ni nu får föl med diarrée så avmaska den/de fölen och fortsätt nästa år med fölningsavmaskningen, annars behövs den inte.

Avmaskningen direkt efter fölning är alltså enbart för att komma åt fölmasken som ligger i juvret så inte fölet får i sig smittan. I övrigt påverkar denna avmaskning inte fölet alls.

I första hand är all avmaskning för att bryta smittcirkeln. Avmaskar ni inte under sommarhalvåret då spridningen är som störst kan ni strunta i de i okt/nov och vid fölning också, då har nämligen smittan som sprids ingen "nytta", äggen överlever inte särskillt länge på snö och är det tillräckligt kallt går de äggläggande maskarna i dvala och ingen spridning sker ändå.

Det är fullt möjligt att ni har väldigt lite mask, då kan ni lika gärna skippa vinteravmaskningarna också.

Läs på om vilka maskar hästarna har och deras livscykler så förstår du när och varför man avmaskar vid olika tidpunkter. Som det är idag har du missat grunderna, och särskillt det viktigaste VARFÖR. Jag hjälper gärna till med mer info, men om du letar själv kanske det lärs in bättre?

Men 0.7 kg kraft är ganska lite nu i kylan.....Dessutom så tycker jag att du skall slopa sojan helt på en så ung häst.

Varför slopa soja? Det är ett utmärkt proteintillskott till en så ung häst som har mycket högt proteinbehov.

Madick, din kunskap om maskar är större än min. Måste dock fråga varför du inte i första hand skulle ge denna näringsmässigt eftersatta fölunge Banminth för att ha en chans att också få med ev symptomgivande blodmaskar och vända tillståndet så fort som möjligt?

Åke –en 9 mån fölunge har ett jättestort behov av vissa aminosyror. Om den gått ner i vikt så är behovet extra stort för att den ska kunna hämta upp sig.Den skulle behöva äta ca 4 kg hö med 100 gram smältbart råportein/kg för att få i sig minimimängden av de viktiga aminosyrorna. Osannolikt att den gör det. Därför är soja eller annat proteinkoncentrat jätteviktigt om man inte vill att det ska bli en mikroshettis.

Yggdrasil - det är inget fel att ge fölungen betfor. men eftersom föl inte orkar äta hur mkt som helst är det viktigt att se till att den för tillräckligt med protein i första hand. Betfor är inte så proteinstarkt.HH

Senast ändrad av en moderator:

Utan träckprov skulle jag ge på en sak i taget, dvs spolmask först och därefter blodmasken. Kanske är fånigt, men är det tillräckligt mycket mask kan fölet bli klart dåligt om för mycket mask dör på en gång.

Dock skulle jag överhuvudtaget inte göra något innan träckprov på en så liten, och avgöra efter det.

Men, kan man ta träckprov nu, så här års?

Jag fick med hem en unghäst, en shettis som går med min halvblodsvalack.
Det visade sig att han också är dåligt maskad.

Jag gjorde inget träckprov på mina i våras, då ungstoet var på betäckning och jag tänkte vänta tills hon var klar.

Mina har varit nollade tidigare.

Ska man avmaska nu jan/febr, eller ta träckprov nu?
Eller ha is i magen och ta träckprov på alla i april?

Jag tycker att soja är för kraftigt på en sån liten som dessutom säkert är full med mask. Man skall vara försiktig med soja på unga hästar.

Du kan ta träckprov när som helst. Det enda är att nu när det är kallt så kan lilla blodmasken ha gått i dvala, så provet visar bara att det inte finns äggläggande maskar just nu, vilket iof betyder att du inte behöver avmaska.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen, och nu när det är kallt och snö så lever inte äggen som hamnar i snön särskillt länge...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Jag avmaskade min 10 mån halvblod/fullblods fölis i förrgår med Noromectin. Kvällen efter när hon kom in från hagen verkade hon pigg och...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: Magdalena
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka