Sv: Avmasking När/var/HUr???=)
Gullan86 skrev:
hur lägger ni upp ett år till er/era häst/hästar?
när avmaskar ni och varför just då? beroende på vad?
använder ni samma preparat hela året eller varierar ni?
VILKA preparat använder ni?
hur många gånger avmaskar ni?
är det många som tar träckprov? blir inte det dyrare i längden?
är tacksam för svar,
Börjar bakifrån..
träckprov blir BILLIGARE i längden. hur man än ser på det. Visat träckprovet att avmaskningsrutinerna INTE fungerar så sparar du in pengar genom att lägga om rutinerna, och slippa ha hästen på klinik för kolik pga mask om du har otur. Visar träckprovet att avmaskningsrutinerna fungerar så kan man SLOPA vissa avmaskningar.
Kan som ex ta förra året. Jag tog träckprov på unghästen i februari och det visade kraftig blodmaskinfektion. Jag avmaskade i mars, april, maj, juni och juli (använde Banminth så det är 4 veckors intervall). Sen så i augusti, september och oktober skulle de avmaskats igen. MEN.. jag tog träckprov i augusti som visade NOLL maskförekomst. Så jag avmaskade inget mer efter juli. Vilket sparade in mer pengar än vad träckprovet kostat.
Jag tar träckprov på vårkanten (faktum är att jag nyss paketerade årets), utefter vad det visar avmaskar jag. Det innebär att vissa år kan det bli avmaskning enligt tillverkarens schema, andra år blir det inte EN ENDA avmaskning.
Men om du inte tänker ta träckprov och har vuxna hästar bara så avmaskar du om du INTE har vinterhagar med gräs en vecka före betessläpp, sen utefter aktuellts preparats intervall hela betessäsongen. För Banminth och Fyrantel är det avmaskning var fjärde vecka, för ivomex, Eraquell, Bimectin och Noromectin är det var åttonde vecka och för Cydectin är det var 12:e vecka.
Du byter preparat efter två år alt vartannat år. T ex:
År 1: Banminth eller fyrantel (det är samma verksamma substans)
År 2: Banminth/fyrantel
År 3: Ivomec/Noromectin/Eraquell/Bimectin (det är samma verksamma substans)
År 4: Ivomec/Noromectin/Eraquell/Bimectin
År 5: Banminth/fyrantel
Eller:
År 1 Banminth/fyrantel
År 2 Ivomec/ivomeckopior
År 3 Banminth/fyrantel
År 4 Ivomec/ivomeckopior.
Du kan ett Ivomecår ta Cydectin istället om du vill. Cydectin har annan verksam substans än Ivomec och Ivomeckopiorna MEN ur resitenshänseende räknas det som samma.
OM du har stygnfluga avmaskar du (oavsett vad du använt tidigare under året) Ivomec eller Ivomeckopia på hösten specifikt för stygnflugan.
Jag avmaskar alltså efter träckprov, och växlar preparat efter två år. Jag har vinterhagar med gräs i, vilket gör att jag inte räknar specifik BETESsäsong, utan 'grässäsong', oavsett omd et är på betet eller i vinterhagen så äter de gräs så äter de mask