T

tjocke

Hur gör ni när ni har avmaskat låter ni hästen stå inne eller ni släpper ut hästen och mockar i hagen.För det jag har höört att masken kommer ut efter 12 timmar. :bump:

Vad jag hörde av min vet att det inte gör något att släppa ut igen i hagen. På sommaren avmaskar vi och sedan får dom gå i lerhage en dag och sedan ut i gräshage igen.

Kram Favina :bump:

Den mask som kommer ut är död. Har hästen mycket mask (eller äggurskiljning) kommer det ut ägg 3-4 dar efter, men hästen har ju redan smittat ner hagen innan den avmaskades, så ska hästarna ändå gå kvar i hagen efteråt är det ingen mening att byta tillfälligt eller låta stå inne.

Vet du vad, det där med att de är döda är jag faktiskt väldigt fundersam över....

Varje gång jag avmaskat mina hästar så har det kommit ut mängder med LEVANDE mask. Jovisst är de levande, de krånglar och har sig i skiten när de kommer ut! :crazy:

Jag har flera ggr/år tagit regelbundna träckprover sen -98 ungefär och har alltid följt rekommendationerna från SLU samt att våra hagar är väldigt fina så vi har inte haft så mkt mask. Men de gånger jag maskat har det alltid kommit ut levande mask alltså...

Magdalena, du som verkar duktig på det här med häst, och säger att masken är död när den kommer ut, jag vill gärna ha en förklaring :) i mina öron låter det ju mest logiskt att masken ska vara död, men nu är den inte det....

Vad är det för maskar du ser?? Jag har ALDRIG sett mask, förrutom en gång då en sjuk häst fick spolmask.

Att det kommer ut levande maskar, som du ser (stora vita?) kan tyda på kraftig spolmasksmitta och att du inte fått bort allt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 620
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka