Avmaska sjuk häst?

Rimfaxe

Trådstartare
Unghästen har haft feber i åtminstone 3 dagar, legat mellan 39 och 40°. Igår var tempen 39.8 på morgonen, 39.0 i på em då veterinären kom ut. Veterinären konstaterade att det troligen rör sig om en luftvägsinfektion. Hon har fått Trimediazin vet. mot detta.

Idag ringde jag en något stressad veterinär som utav bodprovet fortfarande trodde på luftvägsinfektion. Jag kom inte ihåg att fråga om avmaskning.

Nu är min fråga: Kan jag avmaska hästen nu? Jag har inte tagit tempen på henne idag. Anledningen är att vi ska stalla in hästarna tidigast omgående och hagen är helt ren från hästar på 3 års tid.

Sv: Avmaska sjuk häst?

Jag skulle skicka in träckprov. Får du med det med posten idag har du svar i morgon.

Håller med föreg. Rådfråga veterinär.

Antibiotika har ju tyvärr den "biverkningen" att det även påverkar normalfloran i tarmen, och att på det lägga en avmaskning kan bli lite tufft.
Kan du inte ha hästen i en annan hage ngr veckor?

Senast ändrad av en moderator:

Ringde veterinären då jag inte hade tid att vänta på svar. Det gick bra att avmaska sade han, de har ingen inbördes samverkan. Om jag kunde så hade det inte skadat att vänta med avmaskningen, men vi har bara sommarhagen plus vinterhagen och jag vill inte smitta den i onödan.

Jag vill få in hästen så fort som möjligt på stall pga hovröta (som just upptäckts), troligen orsakad av att sommarhagen är så väldigt lerig.

Bra att du fick svar. Även om det var som jag trodde så vill jag ju inte säga något jag är osäker på, för TÄNK om det hade gått galet. Bättre då man har ok från veterinären som sett hästen.

Jag skulle vänta med avmaskningen tills hästen är frisk igen. Att avmaska är lite påfrestande på immunförsvaret och det finns ingen anledning till att utsätta hästen. Maskarna kan vänta...

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 898
Senast: Efwa
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 265
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben