Avmaska nu? Behöver argument!

C

Catinca

Har bestämt för mig att man absolut inte skall avmaska så här sent på året, men en av hästarna i stallet har blodmask och nu skall alla hästar avmaskas. Jag vill absolut inte väcka ev. blodmaskar i magen på min egen häst genom att avmaska nu. Men om nu en av hästarna är fullproppad av blodmask med kolik som följd är det då bäst att avmaska alla hästar?

Har jag rätt eller fel och om jag har rätt, snälla hjälp mig med argument mot att behöva avmaska.

Sv: Avmaska nu? Behöver argument!

Det enda råd jag kan ge dig är att printa ut papper på det och visa...Magdalena har länkar till olika sidor..Jag mins inte dessa. Fråga henne.

Jag har stått i ett stall där blodmask konstaterades på en häst.
Det i samband med ett klinikbesök för att utreda varför hästen inte satte muskler och hull.

Det rekommenderades inte alls att alla hästar i stallet skulle avmaskas den extra gången.
Vill minnas att vi råddes att avmaska alla som gick med "maskhästen" i hagen bara.

Hur har hästen gått tidigare, har den gått med alla andra hästar i stallet? Det är vissa individer som är extra drabbade, och har man så kraftiga problem såhär på vintern skulle jag bara avmaska den som bevisligen hade mycket, och eventuellt de hästar som går/har gått med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 502
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka