Avmaska inte i onödan!

zamboca

Trådstartare
Vill gärna dela med mig av mina erfarenheter. Har tidigare avmaskat alla hästar 2 ggr per år. Före och efter betet. Alldeles för sällan enl mina "hästkollegor". Tänkte därför att i år skall jag skicka in ett prov innan avmaskning för att se hur mycket mask de egentligen har. Maskprov på samtliga maskar visade ingen förekomst av maskar eller ägg. I år blir det alltså ingen avmaskning alls före betesutsläpp.

Känner att detta är en erfarenhet jag gärna vill dela med mig av. Jag tror att vi avmaskar våra hästar alldeles för ofta. Ta ett prov innan i stället! Du kommer att spara en del pengar på detta samt slipper utsätta hästen för onödiga preparat.
:)

Får man fråga hur många hästar du har på hur stor yta och om du har sommarhagar och vinterhagar?

www.sva.se kan du kolla på, brukar kosta runt 3-400kr. Ta ett par färska bollar i dubbla plastpåsar och fyll i blankett och skicka in.

Det största problemet vi har vad gäller avmaskning är att maskarna börjar bli resistenta av all avmaskning och snart kommer det inte att hjälpa med avmaskning och då står vi där. Det spelar ingen roll att man byter märke vartannat år, substanserna är de samma (ivermectin och pyrantel, möjligen ngt mer).
Använd istället som ovan nämner träckprov före betessläpp.

Jag har haft två stora hästar och en islandshäst som hela vintern gått på en ganska liten yta. Vet inte exakt hur stor hagen är. Vi har sedan en sommarhage som inte heller är så stor. Efter att ha tagit hö brukar vi sedan stänga in vallen.

Håller alldeles med dig. Fick svar på träckprovet från vidilab idag:
0 EPG (ägg per gram träck)från Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken) Spolmask: 0 Fölmask: 0
Ingen förekomst av bandmaskägg

Och hästen är inte maskad på 2 år överhuvudtaget :eek:

Hade väntat mig åtminstone lite mask av något slag...

De pengar jag har lagt på en analys är ju snabbt intjänade då jag inte behöver avmaska.... :D

Men så går hästarna i stora hagar året runt (växlar sommar / vinter) och delvis växelbete med kor.

De kanske använder Banminth eller annat liknande? Det har ju 4-veckorsintervall. Så det behöver ju inte vara nåt konstigt med det, om de släpper ut i gräshagarna i april.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka