Avmaska eller internet och

Novisis

Trådstartare
Avmaska eller inte

Ja, vad säger ni, ska man avmaska eller inte med tanke på risken för resistens? Om man avmaskar, hur rädd ska man vara för att rida på samma bana/i samma ridhus dom omaskade hästar?

Senast ändrad:
Sv: Avmaska eller internet och

Man kollar först vilka hästar som ens behöver avmaskas. De flesta maskar smittar bara på gräs så ridbanor och ridhus är absolut ingen smittorisk.

Jag ber om ursäkt för rubriken :o Skrev på mobilen och missade hur det blev.

Ja lite intressant var det innan man läste resten :D

Ja jag tänkte först att det hade att göra med virus på internet och maskar som man kan få i datorn :D

Ts: Det är precis som Madick skriver (hon är grymt duktig på det här med inälvsparasiter på häst).

Man kollar först vilka hästar som ens behöver avmaskas. De flesta maskar smittar bara på gräs så ridbanor och ridhus är absolut ingen smittorisk.

Det har uppstått en dispyt här hemma, där ridbaneägaren inte vill ha omaskade hästar på sin ridbana. Hon litar inte på träckprover eftersom en bekants häst visade sig vara full med mask trots att "kolla-masken"-provet var negativt. Jag och min stallägare är inte så pigga på att avmaska förebyggande med tanke på resistens (tar träckprov regelbundet) och har svårt att tro att de skulle smitta andra hästar via en grusridbana!?

Har googlat en massa på avmaskning och det verkar finnas olika åsikter om hur man ska göra. Vi har tyvärr små hagar och bara två att växla mellan så vi kanske borde avmaska av den anledningen?

:confused:

Vilka maskar var den full av? Om provet visar noll fanns det ju inget som medlet kunde ta då iaf. Men om du säger att du avmaskat då, hur ska banägaren kunna bevisa att du inte gjort det?

Eftersom alla maskar hästen får i sig måste ÄTAS upp så är det alltså noll smittrisk på en ridbana.

Vi har tyvärr små hagar och bara två att växla mellan så vi kanske borde avmaska av den anledningen?
Bättre att börja mocka hagarna, för att minimera risken för återsmitta. Det funkar ju om man har små hagar!
(jag kommer däremot inte börja mocka mina 6 ha hagar, däremot är planen att sambeta med får igen)

Bättre att börja mocka hagarna, för att minimera risken för återsmitta. Det funkar ju om man har små hagar!
(jag kommer däremot inte börja mocka mina 6 ha hagar, däremot är planen att sambeta med får igen)

Självklart så mockas hagarna :-) Har full förståelse att du inte mockar dina hagar på 6 ha :D

Vilka maskar var den full av? Om provet visar noll fanns det ju inget som medlet kunde ta då iaf. Men om du säger att du avmaskat då, hur ska banägaren kunna bevisa att du inte gjort det?

Eftersom alla maskar hästen får i sig måste ÄTAS upp så är det alltså noll smittrisk på en ridbana.

Blodmask, hakmask, mm. Fanns vissa spår i "kolla-masken"-provet, men så lite att labbet tyckte avmaskning var onödigt (har inga siffror tyvärr).

Guuud så lat du är som inte orkar mocka dina hagar!
Tänk att såna som du får ha häst! Snudd på djurplågeri! :D

Du får mycket bättre effekt om du växelbetar istället för sambetar :)
Det är säkert så, men jag har inte för avsikt att ha så många får att det är realistiskt. (har inte tillräckligt med mark till det heller, om jag inte återtar det vi arrenderat ut och då blir det mer som ska skötas...)
När jag hade får tidigare, mellan 10-20 tackor och lamm på somrarna, så minskade maskförekomsten ordentligt, nästan alla pållarna var nollade.
Guuud så lat du är som inte orkar mocka dina hagar!
Tänk att såna som du får ha häst! Snudd på djurplågeri! :D
Jaa, visst är jag hemsk!! :devil: :arghh:

:p

Men blodmasken KAN inte smitta på en ridbana, och en så mockar man väl noga efter sig för att hålla fräsh? Hakmask, på.en häst???

KL
Ursula har precis lagt ut lite ny intressant info på sin sida.
Saxat därifrån
I går kväll var vi på föreläsning om hästens inälvsparasiter. Föreläste gjorde Martin K. Nielsen från University of Kentucky och veterinär Helena Back från SVA.
En hel del nytt faktiskt:
Nu anser man att en kombination av avmaskning baserad på träckprov OCH strategisk avmaskning är det optimala. Identifiera "äggutskiljarna" med träckprover och avmaska dem. 20% av hästarna i en grupp står för 80% av äggutskiljningen.(20/80 regeln).
Ta träckprover på några hästar i gruppen före och sedan efter avmaskning för att se om det preparat man använder är verksamt.
Det är ingen mening att byta mellan preparatgrupper år från år, det påverkar inte risken för resistensutveckling. Utan det är bättre att se till att det preparat man använder är effektivt, och fortsätta använda det.
Stress kan göra att en häst som har 0 på parasitprov ena veckan kan ha högt eller i alla fall högre efter flytt till nytt stall någon vecka senare.
Man kan ALDRIG uppnå parasitfria beten.
I september har hästar som mest maskar i själva tarmen, då är det lämpligt att avmaska även mot bandmask.
Träckprov bör tas på föl vid avvänjning ( 6 mån) för att se om spolmaskproblemet är avhjälpt och om avmaskningen kan koncentreras på blodmask.
Kompostering av hästgödsel dödar alla parasitägg, även spolmaskägg.
Att hålla hästar inne tre dagar efter avmaskning har ingen funktion, hästarna har utskiljt ägg hela säsongen och det som eventuellt kommer ut efter avmaskning är dött ändå. (finns ett undantag: föl om bara en spolmaskhona kommer ut och lever kan hon sprida hundratusentals ägg)
Inget klart samband mellan parasitbörda och uppkomst av kolik. Undantaget är bandmask där det finns en nyligen publicerad svensk studie (Equimed var med och samlade in material) där man sett ett statistiskt signifikant samband mellan förekomst av bandmask och kolik.
Om man misstänker hög parasitbörda av spolmask på ett föl bör man inte använda några andra preparat än fenbendazol för avmaskning.
Det här var en del av det som förelästes, frågor på det? ; ) / U

Alldeles utmärkt, önskar jag hade varit där även om det är samma sak som jag säger själv :-) Det jag inte håller med om är stress och flytt, det kan ta ett par-tre månader innan den högre äggurskiljningen syns. Hur maskarna skulle hinna utvecklas sig på någon vecka skulle jag ha velat fråga om!

Undrar om man får tränga sig in med en liten fråga :)

Jag har två hästar, en shetland 19 år och en arab 14 år. Eget stall med 4 HA bete som de går på sommar som vinter (en hage) förutom en månad per år då jag har med dem till sommarstugan. Mina marker verkar vara ganska parasitfria. När jag flyttade hit var de inte betade på kanske 20 år av djur.

De senaste 7 åren har shettisen nollat på träckprov. Araben ligger mellan 75-150 liten blodmask. Någon gång under dessa år har jag avmaskat araben. Båda är negativa mot annan mask. I år (nu) har araben 125 liten blodmask.

Före hennes hälsa behöver jag ju inte avmaska. Ska jag göra det ändå för att skydda mina marker som verkar vara ganska fria? Och shetlandsponnyn som är så pass gammal och har nollat i så många år, är det nödvändigt att fortsätta kolla henne två gånger per år? Super tack om du orkar svara :)

Lägger till att jag vet att hagarna där de är vid sommarstugan har ganska mycket parasiter då deras unghästar ibland har mycket höga värden av liten blodmask.

Om araben fortsätter ha låga värden trots att du inte avmaskar så har hon sin balans där. Så länge det inte skenar iväg och blir mycket mer så skulle jag inte avmaska och dessutom gå ner till att kolla bara vår.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
624
Senast: WildHorse
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat