avmaska dräktigt sto?

E

ElinH

ska jag avmaska strax före fölning eller bara efter ??

Idag låg min ponny i hagen, verkade ha lite förvärkar...
hur långt innan kan de ha det eg?
beräknad fölning är sista maj..

börjar hålla koll på henne om nätterna nu iaf. blir så nervös

Sv: avmaska dräktigt sto?

Du ska inte avmaska alls om det inte är så att hästen har mask. Köp ett kolla masken kit och ta prov.

i vanliga fall ja?
men vad jag har förstått ska ALLTID föl och sto avmaskas då fölet är ett visst antal dagar
det är ju samma sak som med tex hund och katt, man avmaskar ju alltid en valp vis en viss ålder men sedan aldrig fören man vet att de har mask :S

men det jag inte hänger med på är om stoet ska avmaskas innan, vissa påstår att det är farligt för nära fölning vissa påstår att det ska göras ca en månad innan...

Nej man SKA inte alls avmaska bara för att. Vi har inte avmaskat stoet alls i samband med dräktigheten då hon visade 0 epg förra året och hon har 0 epg nu med. Fölungen ska snart tas träckprov på då han är 2 månader snart och då ser vi utifall han behöver avmaskas.

Här har tidigare alla vuxna hästar avmaskats på hösten oavsett om dom är dräktiga eller ej, unghästar vår och höst..

Hur det blir nu vet jag inte riktigt, men precis som Mitrolle skriver finns det ingen anledning att avmaska en häst om den inte har mask oavsett om det är ett dräktigt sto eller ej!:)

Nu finns ju "kolla masken" tillgänlig för en lagom peng så varför inte använda sig av den?
Det finns ju en anledning till att avmaskningsmedlet numer är på recept...:angel:

Nej man SKA inte alls avmaska bara för att. Vi har inte avmaskat stoet alls i samband med dräktigheten då hon visade 0 epg förra året och hon har 0 epg nu med. Fölungen ska snart tas träckprov på då han är 2 månader snart och då ser vi utifall han behöver avmaskas.

Det ger inget att ta träckprov på fölet redan vid 8v, larverna har inte utvecklats tillräckligt för att urskilja ägg än. Föl avmskar iaf alltid jag vid 8v med Axilur eller Rintal för att bli av med ny smitta av spolmask, sen träckprov vid 16v.

i vanliga fall ja?
men vad jag har förstått ska ALLTID föl och sto avmaskas då fölet är ett visst antal dagar
det är ju samma sak som med tex hund och katt, man avmaskar ju alltid en valp vis en viss ålder men sedan aldrig fören man vet att de har mask :S

men det jag inte hänger med på är om stoet ska avmaskas innan, vissa påstår att det är farligt för nära fölning vissa påstår att det ska göras ca en månad innan...

Avmaskningen vid fölning är för att komma åt fölmasken som lagras i juvret och smittar fölet när det diar. Ivermektin-preparat är det man använder. DOCK är denna mask otroligt sällsynt och det finns ingen anledning att rutinavmaska mot den.

Fölis däremot kan behöva hjälp att bli av med spolmask vid 8v, Axilur, Rintal eller ett pyrantelpreparat, sen träckprov vid 16v. Så det kan ju vara läge att göra träckprov på stoet nu så du vet om hon behöver avmaskas eller inte så de hamnar i fas.

Avmaskningen vid fölning är för att komma åt fölmasken som lagras i juvret och smittar fölet när det diar. Ivermektin-preparat är det man använder. DOCK är denna mask otroligt sällsynt och det finns ingen anledning att rutinavmaska mot den.

Fölis däremot kan behöva hjälp att bli av med spolmask vid 8v, Axilur, Rintal eller ett pyrantelpreparat, sen träckprov vid 16v. Så det kan ju vara läge att göra träckprov på stoet nu så du vet om hon behöver avmaskas eller inte så de hamnar i fas.

Tack vilket bra svar! nu fick jag lite rätsida på det hela!!

Det ger inget att ta träckprov på fölet redan vid 8v, larverna har inte utvecklats tillräckligt för att urskilja ägg än. Föl avmskar iaf alltid jag vid 8v med Axilur eller Rintal för att bli av med ny smitta av spolmask, sen träckprov vid 16v.

Det rådet att kolla med träckprov vid 8-10 veckors ålder fick jag av veterinären på VidiLab som vi ringde till enligt Kolla Masken. Hade inte stona några parasiter så skulle vi inte avmaska alls utan bara göra nya träckprov varje år och kolla fölen vid 8-10 v ålder för att se ifall de hade något.

Det rådet att kolla med träckprov vid 8-10 veckors ålder fick jag av veterinären på VidiLab som vi ringde till enligt Kolla Masken. Hade inte stona några parasiter så skulle vi inte avmaska alls utan bara göra nya träckprov varje år och kolla fölen vid 8-10 v ålder för att se ifall de hade något.

När gör du nästa träckprov på fölet , nästa vår eller tidigare?

Jag skulle tro att vi kollar fölen i höst/sensommaren också om jag inte hittar någon annan information som råder annorlunda.

Det låter ju rimligt. Tänkte att de verkade långt att vänta ett år tills nästa prov på en liten unge:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025