avmaska 07a?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: avmaska 07a?

Ja, absolut.
Rådgör med din veterinär om lämpligt avmaskningsmedel och se till att det blir ett medel med god effekt mot spolmask.
Var observant på koliksymptom de första dygnen efter avmaskning.

Nu har jag köpt en kolla maskenlåda. Om det skulle visa sig att han har mask, kan då även hans mamma (och valackerna som gått i samma hagar) avmaskas eller måste vi skicka in en låda för varje häst?
Annars avmaskar vi de vuxna i maj/juni innan stoet åker till hingst.

Nu har jag köpt en kolla maskenlåda. Om det skulle visa sig att han har mask, kan då även hans mamma (och valackerna som gått i samma hagar) avmaskas eller måste vi skicka in en låda för varje häst?
Annars avmaskar vi de vuxna i maj/juni innan stoet åker till hingst.

En låda per häst. Den här vintern har varit så knepig, så jag skulle ta prov även på de vuxna nu om unghästen har mycket.

resultat:
Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) 350

Parascaris equorum 0

Vi har Fyrantel och Noromectin hemma, vilket ska vi välja?

Ingen som har åsikt Fyrantel vs Noromectin?
Vi använde Noromectin i höstas p g a styngfluga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur