avmaska 07a?

Status
Stängd för vidare inlägg.

em76

Trådstartare
Vi har en hingst född maj 2007 som om ett par veckor ska flytta hemifrån. Ska han avmaskas innan han åker?

Sv: avmaska 07a?

Det beror ju på. endast ett träckprov kan ju tala om det. Köp en kollamasken låda på apoteket, då vet du om maskning är nödvändigt eller inte.

Jag frågade min veterinär om hur jag skulle göra med avmaskning av nuvarande och kommande föl nu när man inte längre avmaskar enligt rutiner. Hon tyckte att riskerna med att inte avmaska var för stora för unga hästar så hon rekomenderade mig att avmaska "som vanligt" under det första året. Jag har därför avmaskat mina 07 or nu i slutet av januari.

Jag tycker att du ska höra med din veterinär, h*n måste ju ändå skriva ut recept om du inte har rätt preparat hemma.

Riskerna är ju bra större att maska fast man inte har en susning om maskstatusen. Tycker INTE din veterinär verkade så påläst. Hade det varit en som kunnat sin sak hade hon givetiv föreslagit träckprov. Men när inte en veterinär gör det så tyder det endast på dålig kunskap.

Jag frågade min veterinär om hur jag skulle göra med avmaskning av nuvarande och kommande föl nu när man inte längre avmaskar enligt rutiner. Hon tyckte att riskerna med att inte avmaska var för stora för unga hästar så hon rekomenderade mig att avmaska "som vanligt" under det första året. Jag har därför avmaskat mina 07 or nu i slutet av januari.
Den mask man vill komma åt på småhästarna i januari/februari är spolmasken. Den har hästarna i de allra flesta fall utveckat eget motstånd mot redan 6 mån efter första smittan. Alltså är det inte särskillt många som behöver avmaska i januari, trots att hästen är så ung.

Testa samma fråga på parasitologen på SVA och hör vad du får för svar där!

Sen är jag såklart nyfiken på vilket medel du använder "som vanligt" och hur ofta du avmaskat.

Citat angående avmaskning från Regionhästsjukhuset Strömsholm:

Kolla upp vilket problem som fins på gården/betet och avmaska efter det! Små besättningar med vuxna hästar behöver ofta ej avmaska alls, medan föl och unghästar SKALL avmaskas regelbundet, spara inte på avmaskningsmedel till dem!

Min veterinär är uppfödare själv och jag litar på henne och hennes kunskap. Jag har naturligtvis hört min för lite här och var och de uppfödare som jag har talat med kommer att avmaska fölen enligt de tidigare rekommendationerna under första året. Avmaskning är inte farligt för hästen utan det är risken för resistens som gör att man ska undvika onödig avmaskning (och att ämnena kommer ut i vattendrag). Jag skulle dock aldrig avmaska de vuxna hästarna på rutin.

Skall avmaskas regelbundet - med vilket medel står det inte heller. Det hjälper ju inte att mosa i fölen ivermektin om gården har resistenta spolmaskar t.ex. Utan träckprov har man ju ingen aning om om det man gör gör någon nytta (vilken rolig mening :))

Man kan se till en kompis, vars unghästar jag gör regelbundna träckprov på själv, som inte avmaskades alls första året. Inget behov, de gick på helt rena marker och en mammor som inte urskiljer ägg eller har gjort på många år.

Avmaskning kan vara rejält farligt för hästen, t.ex. om man har resistenta spolmaskar och sen avmaskar med ett medel som tar dessa så för många dör och det blir förstoppning...
Alltså, träckprov även på föl!

Från SVA:

När det gäller föl vid stuterier kan man utgå från att alla föl smittas med spolmask.

Föl avmaskas mot spolmask vid 8-10 och 16-18 veckors ålder. På stora gårdar med många föl bör man avmaska grupper av föl med utgångspunkt från åldern på det äldsta och yngsta fölet. Unghästar kan behöva avmaskas mot spolmask i januari-februari, helst
efter träckprovsundersökning.

Alltså, gärna träckprov i januari/februari men avmaska utan när de är yngre enligt SVA.

Vi diskuterad inte endast avmaskningen mot spolmask i januari/februari utan avmaskning under hela perioden efter födseln fram till betet året efter. Se mitt senaste inlägg ovan för svar.

Jag tycker nog att min veterinär verkar vara tillräckligt väl påläst. Hon rekomenderade träckprov på alla hästar innan betet och alltså även då åringarna framöver. Det enda träckprov hon inte tog upp som SVA helst vill se är alltså det nu i januari/februari. Vad det beror på vet jag inte, får fråga henne nästa gång så hon kan försvara sig mot påhopp på Buke.

Lite mer info som gör det hela solklart när det gäller unga föl tycker jag. Från FASS av Johan Höglund, Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för biomedicin & veterinär folkhälsovetenskap, Avd. f. parasitologi och virologi

Spolmasken Parasacaris equorum är en annan betydelsefull parasit, framför allt hos föl yngre än 12 månader. I besättningar med spolmaskproblem avmaskas fölen vid 8 och 16 veckors ålder och vid behov även i februari påföljande år. Därefter kan de ingå i programmet riktat mot blodmaskarna. Då vissa besättningar uppvisat utebliven behandlingseffekt med vissa preparat är det angeläget att behandling följs upp med träckprovs*undersökning. Noteras bör att spolmaskägg ej kan förväntas hittas hos föl vid 8 veckors ålder eftersom parasitens utvecklingstid är cirka 3 månader.

Detta är information till veterinärer på FASS. Här rekomenderar man träckprov, men först EFTER behandling för att kontrollera att det inte finns spolmask och detta tidigast när fölet är 3 månader.

Senast ändrad av en moderator:

SVA har analyser där de letar efter ägg från bandmask. Plus andra parasiter också förstås. En analys där de letar ägg från blodmask, spolmask, bandmask, fölmask och magmask kostar 375 kr har jag för mig. De har sin prislista på hemsidan.

Kan du inte se skillnad på ett påhopp och ren fakta ? Tydligen inte. TS häst är dessutom ingen fölunge presis, den är ju 9 månader.

Min veterinär fick ett påhopp av dig angående sina kunskaper. Jag känner mig inte påhoppad.

Fakta har jag presenterat massor av, det är inte så mycket mer av "ren" fakta i den här tråden, mest egna åsikter tycker jag.

Det jag har skrivit om föl har jag skrivit för att understödja mina argument kring avmaskning av föl, argument som har blivit ifrågasatta i tråden. Att det som har blivit ifrågasatt inte har med föl i TS hästs ålder gör väl inte att jag inte får argumentera för mina åsiker när de blir ifrågasatta?

Vidilab är dyrare om man även vill ha bandmask, det provet kostar ungefär 455 kr inkl. moms hos dem.

Min veterinär fick ett påhopp av dig angående sina kunskaper. Jag känner mig inte påhoppad.

Fakta har jag presenterat massor av, det är inte så mycket mer av "ren" fakta i den här tråden, mest egna åsikter tycker jag.

Det jag har skrivit om föl har jag skrivit för att understödja mina argument kring avmaskning av föl, argument som har blivit ifrågasatta i tråden. Att det som har blivit ifrågasatt inte har med föl i TS hästs ålder gör väl inte att jag inte får argumentera för mina åsiker när de blir ifrågasatta?

Jag har fått samma råd som du till min lilla. 8 och 16 v ålder + februari, mot splomask. Jag har följt de råden.

Det viktiga är att ha de renaste markerna till fölen och träckprovskoll för att se att avmaskningen tagit på småttingarna. Sen träckprov innan ev. avmaskning jan/feb.

Svårare än så är det ju inte.

Sen kan det ju vara bra att veta att bara avmaska vid 8 och 16v ålder kanske inte räcker. Säg att fölet är fött i början av april. Avmaskas första gången i början av juni, sen nästa i början av augusti. Då är det ändå en hel del smitt-intag aug-okt och kanske ännu mer som kan behöva behandlas, och det innan jan/feb.

Återigen - träckprov för att se hur fölet själv lärt sig stå emot parasiterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur