Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den mask man vill komma åt på småhästarna i januari/februari är spolmasken. Den har hästarna i de allra flesta fall utveckat eget motstånd mot redan 6 mån efter första smittan. Alltså är det inte särskillt många som behöver avmaska i januari, trots att hästen är så ung.Jag frågade min veterinär om hur jag skulle göra med avmaskning av nuvarande och kommande föl nu när man inte längre avmaskar enligt rutiner. Hon tyckte att riskerna med att inte avmaska var för stora för unga hästar så hon rekomenderade mig att avmaska "som vanligt" under det första året. Jag har därför avmaskat mina 07 or nu i slutet av januari.
Kan alla maskarter ses med kolla masken?
Min veterinär fick ett påhopp av dig angående sina kunskaper. Jag känner mig inte påhoppad.
Fakta har jag presenterat massor av, det är inte så mycket mer av "ren" fakta i den här tråden, mest egna åsikter tycker jag.
Det jag har skrivit om föl har jag skrivit för att understödja mina argument kring avmaskning av föl, argument som har blivit ifrågasatta i tråden. Att det som har blivit ifrågasatt inte har med föl i TS hästs ålder gör väl inte att jag inte får argumentera för mina åsiker när de blir ifrågasatta?