Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
27 som kikat men ingen som har en susning?Shettisar skrev:Finns här någon som vet vart man kan hitta info om detta.
Shettisar skrev:Finns här någon som vet vart man kan hitta info om detta.
Nja, missförstod mig, jag har ingen häst som råkat ut för detta,utan efterlyser info om det,Vad som sker i kroppen,orsak,behandling osv osv.Dvs allmän info om det.Gnist skrev:En veterinär kanske vore bra att ringa?
Japp ett informativt svarstommen skrev:Det kan ju finnas många oraker bakom detta så därför är det inte så enkelt att tipsa om litteratur.
Dels kan det ju vara en fråga om underutfodring/felaktig utfodring. Tex det dräktiga/digivande stoet som får för lite protein/energi och därför måste ta av sin egen muskelmassa, eller en unghäst som får för lite protein och därför är tunn och muskelfattig, eller den gamla hästen som har svårt att hålla hull och muskler. Ibland kan ju tandstatus vara en bidragande orsak till att de är undernärda (tex den gamla hästen som knappt har några tänder kvar att mala sönder fodret med). Allt detta kan ju lämpligtvis läsas om i näringslära. Tror att SLU har bra länkar till utfodring och näringslära på häst.
Sen kan det ju vara något annat primärt fel på hästen, tex en njursjukdom som gör att kroppen är tvungen att ta av sina egna muskler. Inget vanligt tillstånd på häst, men förekommer då och då, framför allt på äldre hästar.
Hästen kan ju också ha nåt fel på ämnesomsättningen eller ha en tarmsjukdom som gör att den inte kan ta upp näringen ordentligt. Vet inte riktigt så här på rak arm vart du ska hitta lättläst material om detta. Veterinärmedicinsk litteratur är ju inte alltd så lättläst när man inte är insatt.
Slutligen så kan hästar få tillbakabildad muskulatur i samband med skador, tex långvarig hälta, men då är det ju oftast ett problem på bara endel av kroppen (tex bakdelsmuskulatur- enkel elller dubbelsidigt) och inte att hästen är tunn överlag.
Hoppas du fick svar på några av dina frågor.
Shettisar skrev:Japp ett informativt svar
Om jag får ställa en följdfråga.
Häst i ålder 5-12 år går 7 dagar iveckan(blandad ridning),får lite krafftfoder(väldigt lite) och grovfoder som motsvarar 3-4kg.
Hästen ifråga rasar i vikt på kort tid.
Vad händer då med musklerna.
Alltså vilka följder kan det få?
Nej det är lugnt, jag har absolut ingen häst som vare sig rids eller får för lite mat (snarare tvärtom just nu kanske )stommen skrev:Jag antar att detta är en hypotetisk fråga (dvs inte nåt du varit med om), för annars skulle jag säga - ge hästen mer mat, ffa grovfoder, men även kraftfoder!!!
Men om vi nu ser till vad som händer i hästens kropp när den underutfodras, så behöver ju kroppen energi (och proteiner, men de behövs framförallt vid muskeluppbyggning) för att kunna utföra olika saker (tex ridas) och om den inte får tillräckligt med energi (och protein) via fodret måste den bryta ner kroppsreserverna, både fett och muskulatur. Alltså rasar hästen i vikt och man ser även att hästen börjar bli muskelfattig.
Nu är inte jag expert på näringslära (har bara läst den näringslära som ingår i veterinärutbildningen), så för att få det hela bättre formulerat och mera kött på benen så rekommenderar jag nån litteratur inom näringslära.
Lite nyfiken bara, varför undrar du detta?