Avlopp i stall?

A

Anmaka

Först och främst - vilken fantastisk kunskap och inspiration det verkar finnas här! Som blivande hästgårdsbyggare hoppas jag på lite tips från er medlemmar. Vi börjar snart bygget av ett mindre stall med två större boxar (möjlighet till ytterligare en). Funderingarna har gått kring vatten och avlopp. Vi funderar på att ha en enkel kran, möjligen med mindre vask inne i stallet, med utakstare på utsidan. Hur har ni som byggt stall/inrett befintligt stall gjort med avlopp? En golvbrunn i stallgången? Bara avlopp till vasken? Jag har sett fler varianter av golvbrunnar för stall, stora nog att rensa ur med en spade. Samtidigt är det ett litet stall med bara begränsad vattenanvändning känns det som. Någon jag pratat med har sagt att de inte ens har ngt avlopp alls. Tips, någon?

Sv: Avlopp i stall?

Om jag väl skulle bygga helt nytt så skulle jag bygga FYRA boxar,inte för att jag själv skulle ha användning av dom just nu,men man vet ju aldrig,i framtiden kanske era barn vill ha en varsin häst,din bästa vän kanske behöver en akut box m.m,och den största anledningen,det blir mer atraktivt vid ev en framtida försäljning,så när ni endå ska gräva,planera,bygga,dra el/vatten,så gör det lite större och kläm in 2 boxar till!

Jag skulle även ha en spolspilta med varm/kallvatten,sen en sadelkammare med en liten diskho i med vatten,se till att man har en bra,bred och ljus stallgång.

Det kostar ju endå så jäkla mycket att bygga nytt från grunden,så då kan man passa på att göra det liiite större,annars så kanske man ångrar sig om några år.

Sv: Avlopp i stall?

När jag göt plattan till mitt stall drog jag bara avlopp till slasken i hörnet...det ångrar jag, ett "trampsäkert" avlopp mitt i gången hade varit önskvärt så att man kan slaska lite med vatten utan att det blir en sjö i stallgången.

Mitt tips: Snåla inte in på avlopp, det är svårt (omöjligt?) att få till i efterhand utan att göra större åverkan på plattan.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Zeeke
·
M
Träning Jag har lite funderingar kring allt det här med att stalla in ifrån lösdriift direkt till stall. Hästen i fråga har varit inne i ett...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka