avlivnings fråga och försäkring

P

pigelin73

Om en häst UTAN pass blir akut sjuk och måste avlivas. Vad händer sen, vem hämtar kroppen? Och får man ut något på försäkringen (A1 försäkring)

Sv: avlivnings fråga och försäkring

Lantbruktjänst hämtar kroppen utan pass och du får ut försäkringen utan pass.
Det du behöver är ett kvitto från Lantbruktjänst eller veterinären som har avlivat hästen för att få ut försäkringen med hästens namn och en beskrivning av hästen.

Och att skadan täcks av försäkringen, och då en bedömning att det verkligen var ett måste/enda lösningen att avliva hästen.

Dvs det som hör till själva försäkringen, och är lika oavsett pass eller ej, att försäkringsvillkoren är uppfyllda.

Du får gräva ner utan pass med, om stället du tänkt begrava är godkänt av länsstyrelsen etc såklart. Men passet påverkar enbart hästar som ska gå till slakt/slaktas på slakteri. Att destruera är helt okej utan pass, proppfullt med mediciner etc.

Du kan ju inte bara avliva en häst o sen begära försäkringspengar. Hästen måste vara utdömd utav veterinär eller iaf skadad så att det går att bevisa att hästen avlivats av djurskydds skäl.

Ts skrev ju "akut sjuk och måste avlivas".

Det är ju inte bara avliva. Dock måste man som jag skrev kunna bevisa just att avlivning var det enda, endera med den veterinär som behandlade/beslutade om avlivning/avlivade, eller om det handlar om andra saker där det är så bråttom att veterinär inte hinner dit, med te x bilder, intyg från utomstående personer etc.

Nödslaktade pållen hemma i hagen förra långfredagen pga benbrott. Eftersom det inte fanns någon tvekan om vad som måste göras ringde vi nödslakt direkt. Fotografera är just inte det första man tänker på just i det läget.
Passet var ingen som frågade efter vare sig då eller senare. Däremot krävdes två opartiska vittnen innan försäkringspengarna betalades ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 138
Senast: Lillefrun
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 338
Senast: Hgfy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?