Avlivningmetoder?

YorkWann

Trådstartare
Hur har ni tagit bort en hund? Vad är bästa/effektivaste/ sättet att göra det på?
Vad ska man tänka på osv?


:(
 
Sv: Avlivningmetoder?

Vanligast är väl att aviva hos veterinären med spruta.
Med om man bor på landet,och hunden är van vid att gå i skogen tillexempel,så tycker jag att man kan be en jägare skjuta hunden.När den går och luktar eller uträttar sina behov. Då slipper den först sitta i ett väntrum och sedan komma in till en okänd person på okännt ställe med otäcka lukter.. Även om sprutavlivning är den som får hunden att se mest hel ut efteråt..De gör ju inte en skjutning direkt..
 
Sv: Avlivningmetoder?

De gånger jag vet om så har de (Släktingar och liknande som har jägarlicens) tagit ut hunden i skogen, gett den lite utav hundens favoritmat och sedan så har de skjutit hunden.


Detta skulle väll jag säga är det bästa sättet enligt mig. Hunden dör helt ovetande ätandes på sin favoritmat och hunden blir inte stressad som en del hundar blir av sprutor/veterinärer.
Nackdelen är väll ifall man skjuter fel och bara skadeskjuter hunden, å andra sidan så hoppas man ju att en jägare har vett nog att sikta ordentligt. Därför är det bra med mat, hunden sitter stilla och det är lätt att träffa rätt.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Travanti skrev:
Vanligast är väl att aviva hos veterinären med spruta.
Med om man bor på landet,och hunden är van vid att gå i skogen tillexempel,så tycker jag att man kan be en jägare skjuta hunden.När den går och luktar eller uträttar sina behov. Då slipper den först sitta i ett väntrum och sedan komma in till en okänd person på okännt ställe med otäcka lukter.. Även om sprutavlivning är den som får hunden att se mest hel ut efteråt..De gör ju inte en skjutning direkt..

Tur att vi alla är olika, för jag skulle aldrig be någon skjuta hunden , det finns veterinärer som kommer hem och avlivar om man vill det.
Var ju och avlivade mammas hund för två veckor sedan hos veterinären för mamma klarade inte att avliva henne hemma och det gick jättebra, se tråden : vet hundar när det är dags.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tog lilltossa till veterinären.
Hon tyckte om folket där och min vet var jättelugn och snäll.
Det var nog bästa sättet för min hund.
Jag kunde dessutom hålla henne i famnen samtidigt så att hon fick somna hos mig...:love: (gråter en skvätt:crazy: men det var det bästa jag kunde ge henne då)
 
Sv: Avlivningmetoder?

när vi tog bort våra newfoundland så var det en vetrinären som hon hade träffat innan.
Hon fick ligga kvar i bilen så att hon inte skulle bli uppstressad sen fick hon sprutorna. sen var hon borta :cry: :cry:

Men en av våra förra hundar (som vi hade för 9 år) så satte vetrinären sprutan fel så hunden blev helt galen. :( :mad: Han gick vi aldrig till igen.

Vi tog bort våran tax förra sommaren.Hos samma vetrinär som våra Han fick oxå vara kvar i bilen som våran NF fick.

Jag skulle aldrig i livet skjuta hunden, utan en hund ska få ett värdigt slut.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tar hem veterinären... avlivning med spruta men i lugnet här hemma.
Jag är själv jägare men skjuter inte mina hundar ändå.
Jag vill inte att det sista minnet av min jaktkamrat och vän skall vara blodig och sönderskjuten..

Även om ett välriktat skott är direkt dödande så vill jag inte ha det som den sista bilden på min näthinna.

Jag ber inte någon annan heller att göra det åt mig. Jag och mina hundar har varit ett team...De har ställt upp för mig i vått och torrt.. Då sviktar jag inte heller när det är dags för det oundvikliga
 
Sv: Avlivningmetoder?

jo ,men jag har ingen möjlighet att skjuta, och vill inte göra dt heller.

Blir väl att åka till klinik, fast jag egentligen vill ha det gjort här hemma. Dock vill jag inte ha en hundkropp att behöva ta hand om sen.

Ni som avlivade hemma, hur gjorde ni med kroppen sen?
Och ni som avlivat på klinik, hur har det gått? Är ni nöjda med bemötande osv?
 
Sv: Avlivningmetoder?

Eftersom både jag och maken är jägare, så avlivar vi våra (& andras) hundar själva..
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tog bort min Leia hos vår veterinär.. Hon hade varit där så mkt den senaste tiden, så hon tyckte inte att d va nå konstigt att vara där, jag tog oxå beslutet i sista stund för att inte göra henne orolig..

Hon fick en hög dos lugnande i låret och sen en spruta i frambenet... Det gick jätte lugnt och fint...

Jobbigt, men ett bra avslut på hennes korta liv....
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag var mkt nöjd med bemötandet.
Det gick inte på första försöket eftersom vet. missade men hon hade berättat för mig innan att det kan vara svårt att träffa rätt på så små hundar(dvärgtax) så det var ingen fara och Ronja tog det lugnt.

Jag valde att få henne kremerad separat(kostar då mer ca 1600kr) så askan är här hemma hos mig. Man kan välja att ta med kroppen hem, att låta kremera kroppen tillsammans med andra djur(då får man ju inte tillbaka askan) och så finns det alternativet som jag valde.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tog bort båda mina förra på en veterinärklinik i närheten. De har varit där tidigare och blev inte rädda av att vara där.
De fick två sprutor i benen och sedan var de borta. Personalen var jättegulliga och rummet fint fixat med filtar och tända ljus.*gråter en skvätt*
Det kändes väldigt fint och jag tror inte alls hundarna led. De var gamla och jag tog bort dem på det sätt som jag tror var bäst.

Jag kommer göra på samma sätt med mina nuvarande då de blir gamla.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Ta henne till din veterinär. Där brukar de släcka ner lset lite och ge lugnande och s får man försöka hålla sig och inte gråta förrän det är över och då kan faktiskt veterinären vara en tröst. De kan säga att de tyckte man gjorde helt rätt och att det var dags.

Kan faktiskt få det att kännas lite lättare. :cry:
 
Sv: Avlivningmetoder?

Veterinären kom hem till mig när min Snuffsan skulle tas bort. Sedan tog hon med sig henne för kremering, sen fick vi tillbaka askan i en urna. Det tyckte jag kändes mest ok för mig i alla fall. Då slipper hunden bli stressad och man är på hemmaplan då man är som mest deppig och man slipper tänka på vad man ska göra med kroppen osv...
 
Sv: Avlivningmetoder?

Vi har hittills skjutit dem, precis som alla andra djur som avlivas här. Mina 2 vet i tusan om jag vill att de ska skjutas dock, det får jag ta när den tiden kommer. Håller med "syrran" där lite, vill inte att sista bilden av min hund ska vara blodig, samtidigt som jag inte alltid litar på veterinärers kompetens.

Nackdelen med att skjuta dem är faktiskt att man kan missa, och det är inte riktigt tanken... Vet att det har hänt folk när de skulle skjuta hundarna att de inte vill ge upp (gäller främst friska, unga hundar som har mentalfel) att de reser sig trots bra träffar, det hade inte jag velat vara med om.

Vår ena är nu 15 år, vi får se när den dagen kommer.

//E
 
Sv: Avlivningmetoder?

har bara haft en hund som avlivats, det var inte jag som tog beslut, avlivningen skedde då jag var i sthlm och jag fick veta det först efteråt *morr* i alla fall, hunden sprang fritt i skogen och en jägare fick skjuta. Hunden i fråga gillade inte veterinärer så mamma trodde det skulle vara bättre om han fick dö lyckligt ovetandes i skogen... jag är mest bara orolig om jägaren var dålig och tvungen att skjuta flera ggr det är det som gör mig rädd och äcklad....
 
Sv: Avlivningmetoder?

I min familj har vi gjort både och, skjutit med gevär och varit till vet. Dock hände det att en irl.setter dog i bilen på väg till vet för avlivning:cry: Vilken metod jag föredrar vet jag inte. Båda kan gå lika mkt fel :crazy:
 
Sv: Avlivningmetoder?

Min valp jag hade tog jag bort i vintras pga hjärtfel. gjorde det hos vet me spruta. Det var första gången jag va me när en hund togs bort. Våran gamla mops som blev blind och döv sköt jägaren. Det var tre år sen och jag vet inte hur det gick till då jag inte va me. jag kommer aldrig avliva ett djur på annat sätt än med spruta. Inte för att jag tycker skuta är fel utanför att jag inte klarar av blodet. Jag vill inte ha bilden i huvet när min hund eller häst ligger i en pöl av sitt eget blod=/
 
Sv: Avlivningmetoder?

Min hund togs bort hos vet med spruta. jag klarade inte av att vara med i rummet utan tog farväl av henne utanför, men den oroliga blicken hon gav mig som sista var inte rolig att se.

Att skjuta är absolut inget alternativ för mig, det känns väldigt fel. Nästa gång jag tvingas avliva kommer jag ta hem en veterinär och avsluta hennes liv på den plats hon trivs bäst på, under hennes favoritträd, skogen, eller vad det nu kan vara.

Min förra hund kremerades, men nästa gång kommer jag nog vilja begrava henne eller ta askan själv och spara som minne.
 
Sv: Avlivningmetoder?

min pappa är jägare och tar bort hundarna själv. Men min vovve skall till vet tror jag om den dagen skulle behöva komma.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 275
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp