Avlivning :(

C

chira

Var till ATG idag med Montana. Det visade sig att han hade pålagringar på kotan hö. fram. Vet sa att han inte ens skulle funka som sällskaps häst, att det bästa alternativet var himelen, operation kan gå men antagligen har det gått för långt.

Känns så hemskt, varje gång jag vart till just den veterinären har jag fått sånna här besked. Hästen är oridbar, hästen måste avlivas, hästen kommer inte hålla. Känns som det är någon viss otur med just honom.

Nån som har några erfarenheter med pålagringar som vill berätta?
Opererade ni?

Sen vad är det annars som gäller ang. avlivning. Fördelar/nackdelar med olika metoder? Och ungefär vad kostar det?

Sv: Avlivning :(

Först och främst - Fy vad hemskt :( *krama om* usch vilka funderingar....

Jag kan ingenting om pålagringar, men har däremot avlivat en häst som hade spatt.
Vi tog ut "nödslaktaren", som han egentligen är, han genomför även planerade avlivningar av ffa hästar.
Jätteproffesionell. Kostade runt 2500-3000 kr och då tog han med sig kroppen efteråt.
Hästen i fråga var extremt känslig men denna kille var så duktig med hästar. Lät hästen komma fram i egen takt och tempo. Kelade, pratade lågmält. Tillsist var hästen trygg. Vi tog ut den på en fin plats, slaktaren "tränade" med bultpistolen flera flera gånger, dvs satte den mot hästens panna, tills hästen accepterade den helt och stod alldeles stilla.

Han sade då "nästa gång jag tar upp den så trycker jag av"

Tårarna forsade och hjärtat höll på att explodera men med ett litet "puff" så var hästen borta.
Segnade sakta ihop på backen. Slaktaren skar ett snitt i halsen och blodet och livet rann ur hästen.
Han lyfte sen kroppen i en container med kran men det ville jag ej se. Minns nu bara den stora vita hästen uppe på kullen som sen låg så stilla i det gröna gräset.

Lugnt, stillsamt och rofyllt. Ingen stress, inga konstiga lukter, inga sprutor.

Om jag någonsin måste ta bort en häst igen så kommer jag anlita honom. Det gick så himla bra. Skönt att slippa resa till klinik, stressen som blir där när hästen blir spänd och nervös och skönt att bara få gå in å gråta istället för att sitta i en bil med tom transport hem....

Ja. Det var min berättelse och erfarenhet.
Lycka till i dina svåra beslut.

Kan svara på en av dina frågor. Angående avlivning så avlivade vi (vetrinären) en av våra hästar för snart två år sedan. Vi hade tillstånd från Länsstyrelsen att begrava honom här hemma så vetrinären kom hit och hästen avlivades med bultpistol. När man avlivar med bultpistol skär man ett snitt i halsen (när hästen blivit skjuten). För oss o hästen var det bästa sättet då han nästan var helt blind. Avlivningen gick lugnt och stilla. Junior sjönk ihop direkt efter skottet. Så jag har bara bra erfarenheter av bultpistol, men det finns säkert andra som har annorlunda erfarenheter? Det kostade ca 500 för vetrinären. Det är ett tråkigt beslut du måste ta, tänker på dig.

Hej!
Min förra häst hade pålagringar i ena bakknät, fast dom satt så hon inte stördes av dom..

Där jag jobbar nu har vi en häst med pålagringar mellan kota och kronrand, enligt vet. ska vi rida vidare på den och se om det blir sämre eller bättre.. (Den är alltså halt redan innan böj och blir ordentligt halt vid böjprov). Men så har den ett annat problem som gör pålagringen mer svårbedömd, av typen vilken skada kom först..

Min kompis hade en häst med en pålagring i kotan- den var mer eller mindre utdömd, men hon gav den en chans och den blev "bra".. Helt utan operation och med bara vila och mycket vettig och kontrollerad igångsättning. Nu var den ju en skogsmulle-häst som inte gick massor, så det kan ju berott på det??

/ Lavinia, inte så mycket till hjälp

hej

min häst antonbell ska avlivas den 25/9 på kolmården.. då slipper jag göra det hemma.. han har varit halt nu i ett år.. kommer aldrig att bli bra.. 6år gammal..
ingen vet varför han är halt, han blir inte bra av behandling...

lycka till med din häst..

Först och främst - Fy vad hemskt :( *krama om* usch vilka funderingar....

Jag kan ingenting om pålagringar, men har däremot avlivat en häst som hade spatt.
Vi tog ut "nödslaktaren", som han egentligen är, han genomför även planerade avlivningar av ffa hästar.
Jätteproffesionell. Kostade runt 2500-3000 kr och då tog han med sig kroppen efteråt.
Hästen i fråga var extremt känslig men denna kille var så duktig med hästar. Lät hästen komma fram i egen takt och tempo. Kelade, pratade lågmält. Tillsist var hästen trygg. Vi tog ut den på en fin plats, slaktaren "tränade" med bultpistolen flera flera gånger, dvs satte den mot hästens panna, tills hästen accepterade den helt och stod alldeles stilla.

Han sade då "nästa gång jag tar upp den så trycker jag av"

Tårarna forsade och hjärtat höll på att explodera men med ett litet "puff" så var hästen borta.
Segnade sakta ihop på backen. Slaktaren skar ett snitt i halsen och blodet och livet rann ur hästen.
Han lyfte sen kroppen i en container med kran men det ville jag ej se. Minns nu bara den stora vita hästen uppe på kullen som sen låg så stilla i det gröna gräset.

Lugnt, stillsamt och rofyllt. Ingen stress, inga konstiga lukter, inga sprutor.

Om jag någonsin måste ta bort en häst igen så kommer jag anlita honom. Det gick så himla bra. Skönt att slippa resa till klinik, stressen som blir där när hästen blir spänd och nervös och skönt att bara få gå in å gråta istället för att sitta i en bil med tom transport hem....

Ja. Det var min berättelse och erfarenhet.
Lycka till i dina svåra beslut.

Samma var det för mig nu när jag avlivade min älskade bästa vän 5/9-08
Utom att hon fick vara kvar hemma och hade min mamma, mig och sin tidigare ägare som var med och sa hejdå.. :cry:

Henne begravde jag hemma för jag vill ha en plats som jag kan gå och sörja vid. Så nu ligger hon på en klöver äng och vilar.

För mig kostade det totalt 500:-, 200:- till han som kom pch bulta, och 300:- till länsstyrelsen för tillståndet att få begrava hemma.
/R

Vad tråkigt :( min häst hade oxå pålagringar, vi hade kunnat fortsatt och behandlat men han skulle fått tillbaks det igen, frågan var liksom bara när :crazy:
om vet säger att han inte ens kan funka som sällskapshäst måste han ju ha väldigt ont... :crazy: skulle ta bort den isåfall, det är jobbigt men man får göra det som är bäst för hästen...

Usch, verkligen tråkigt att läsa! :(

Själv har jag fått ta bort totalt 3 hästar nu. Först min första shettis pga fång, akutslakt. Så kan inte riktigt uttala mig där.
Min andra ponny tog vi bort hemma som en trotjänaravlivning. Vi hade fått tillstånd att begrava hemma i en av hagarna, i en träddunge. Gräva graven gjorde vi själva och det kostade ca 1000 kr att ta ut veterinären. Avlivade med spruta. Inget blod.

Senast hästen var nu i somras pga skada. Han gick till slakt. Vi fick åka med honom till Skara och det tog max 10 min från avlast till det att vi fick kvittot, så ingen stress eller onödig hantering av okända människor. Detta kostar ju inget, utan vi fick ett slaktvärde på honom.

Det finns ju flera olika metoder så det är bara att välja vad som känns skönast.

Tog bort min 9-åriga häst 25/8 pga pålagringar bak. Behandlade två ggr med bra resultat tillfälligt men blev halt igen då han började springa i hagen. Fick samma utlåtande av två veterinärer- mest humant med avlivning.

Jag valde att åka till slakteri. Hästen var van att åka och var frisk och fin i övrigt så det var inga problem. Vi var tidiga där, annars hade vi nog fått vänta länge, nu stod han ca 20 min i släpet. Sen gick vi fram till byggnaden och utanför dörren kunde jag inte gå längre (men man fick följa med om man vill). Jag uppskattar att dörren hade varit stängd 5-10 sekunder innan det small. Alltså gick det mkt fort. JAg var mkt glad att jag följde med hästen så långt, så jag vet vad som hände, jag hörde allt, och jag var bara några meter ifrån honom när han dog. Allt som allt var jag nöjd med mitt beslut. Jag fick betalt för kroppen som kunde gå till livsmedel. Jag fick 4000 för ett mkt stort halvblod.

En hemsk dag, men personalen var bra, och hästen höll sig lugn. Om han vid något tillfälle uppfattat att han skulle dö, har det endast varat några få sekunder. Jag tänker på de där minuterna varje dag, och jag känner att jag gjorde rätt. När jag hörde skottet brast det för mig, men jag vet att det delvis var lättnad.

Lycka till och styrkekramar!

Hej Chira!

PRECIS samma sak hände mig idag, vad skönt att inte vara ensam. Känner ett enormt stöd när jag läser vad folk skrivit här. Skrev en tråd, "Ska han få somna in?" nyss. Min häst har också pålagringar och jag fick samma besked som nu. Att han skulle få somna in vore det bästa, men det är så otroligt svårt beslut! Är det rätt? Skulle vara skönt att dela sina tankar med dig.. Det är inte lätt!

När vi skulle försäkra upp min ponny för några år sedan började problemen för oss.
han tävlades regelbundet i hoppning L:A och tränade fälttävlan skulle göra våran första start inom snar framtid.
alltså de var inget synligt fel på hästen när vi åkte in till kliniken.
ALDRIG har någon av mina tränare nämt att hästen varit ofräsh och ponnyn har alltid presterat bra.

Vid böjprov visade han hälta. blev röntgad och det konstaterades att han hade pålagring på ena bakknät. han behandlades utan resultat två ggr.
På det tredje återbesöket blev han utdömd(!!) skulle inte ens klara av att vara sällskapshäst.

Jag vägrade låta honom avlivas. sökte mig till en större mer "känd" hästklinik.
där fick jag ett utlåtande av flera veterinärer att dom inte kunde hitta vad felet var. dom trodde att pålagringen var gammal och behövde inte vara orsaken till att ponnyn var ofräsh. Man kunde alltså inte lokalisera var felet satt och därför behandlades han inte. men man dömde ändå ut hästen.

jag lät ponnyn ta det lugnt ett år och sedan börja rida igen. hade även massörer och kiropraktiker på ponnyn som löste de problem som dom kunde hitta, (inget allvarligt)

han har nu blivit riden i cirka 5 år tävlat och tränat i western och riden enligt den akademiska läran regelbundet utan några som hellst problem. men att våga låta honom böjprovas vet jag ej...

allt beror väl lite på om man har tid och pengar att lägga ner för att försöka sig på en förbättring.

jag är glad att jag inte tog beslutet att avliva honom :)

men jag tror att i vissa fall kan de vara bäst med avlivning men jag skulle iallafall ge det en chans. kanske de bara var så med min ponny att han inte klarade av hoppningen!??

lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hur har ni hanterat era känslor medans ni väntar på att försäkringsbolaget ska ge klartecken för avlivning, o sedan fram till själva...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 908
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 507
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025