Sv: Avlivning

en annan grej, man kan ju åka och avliva hästen och det gjorde vi, (för att undvika transport samt blodet), vi åkte till ett slakteri vilket jag från en början absolut inte ville! Men jag pratade med en massa folk jag kännde och de sa att de var bäst där, att ta en häst till ett slakteri är ju inte som att komma dit med ett slaktdjur, det finns en speciell mottagning och rum avlivningen sker och det har ingen kontakt med själva slakteriet, sen sker avlivning av en häst när det inte finns andra slaktdjur där och det är rent och luktar inget. Sen var "personalen" där jätte bra! Och man vill ju veta att den som ska avliva ens häst är den bösta, och det var dom där. Jätte snälla med hästen och hade tålamod och tog det varsamt.

en annan grej, man kan ju åka och avliva hästen och det gjorde vi, (för att undvika transport samt blodet), vi åkte till ett slakteri vilket jag från en början absolut inte ville! Men jag pratade med en massa folk jag kännde och de sa att de var bäst där, att ta en häst till ett slakteri är ju inte som att komma dit med ett slaktdjur, det finns en speciell mottagning och rum avlivningen sker och det har ingen kontakt med själva slakteriet, sen sker avlivning av en häst när det inte finns andra slaktdjur där och det är rent och luktar inget. Sen var "personalen" där jätte bra! Och man vill ju veta att den som ska avliva ens häst är den bösta, och det var dom där. Jätte snälla med hästen och hade tålamod och tog det varsamt.

Nej, ingen transport någonstans, och allra minst till slakteri. Han har svårt för främlingar och han tycker inte om att åka transport så det ska han inte behöva göra i sina sista stunder i sitt liv.

Han ska få dö när jag är med. Han är tryggast så.

Jag tog bort min gammeltant för 2 veckor sen :cry:, hon har alltid varit huvudskygg och reserverad för nya människor.

Jag valde ändå bult! Dom som kommer är duktiga och bara man talar om hur hästen är så fixar dom det. I min häst fall gällde det att dom undre inga omständigheter rörde öronen, och det var jag mycket noga med att tala om innan.

En kompis till mig var med och höll hästen så att inte jag skulle smitta av min nervositet på henne. Hon fick en hink med massa gott i att äta och killen som skulle bulta tog god tid på sig att få henne helt avslappnad.

Det var inga problem och allt gick mycket snabbt, hon hann aldrig reagera på att det var någon främmande människa som tog henne på huvudet.

Detta var min andra gamla häst inom 1½ år och killen som kommit hit har varit en klippa! (samma person båda gångerna).
Mycket proffisionelt bemötande både mot mig som djurägare och mina hästar.
Kommer nog aldrig vilja ha det på annat vis än så här.

Hoppas det ska gå bra vad du än väljer! *tröstkramar*

/Zelma

Har redan bestämt mig för bult. Men det jag ville med tråden är att få veta vem man anlitade, om ni är nöjda med den ni anlitade så vill jag givetvis få veta så jag kan känna mig trygg när det väl händer. Så referenser/rekommendationer för företaget eller enskild person är ju uppskattande. Ska ringa till Svensk Lantbrukstjänst o kolla. Men vet inte om det finns annat företag också?

Jag tycker du ska kontakta lantbrukstjänst - De är mycket proffesionella på att hantera både människor & djur!

Anlitade dem när jag fick ta bort en tidigare häst. Killen som kom till mig var helt underbar - Han tog sig tid att lära känna hästen, myste, pysslade och tog en promenad med honom! När jag kände mig redo gick vi tillsammans till avlivningsplatsen - Hästen fick äta betfor & godis ur en hink och anade inga konstigheter! Sedan frågade han mig om jag var beredd - Hann inte ens svara! Hästen låg redan död i snön - Så snabbt gick det!

Blodigt blev det inte heller - Bara en tefatsstor fläck som jag täckte med snö. Kroppen tog han med sig för destruktion. Jag fick då en faktura och det kostade 2,500 kr. Numera kräver de kontant betalning och det görs upp innan de avlivar hästen.

www.svensklantbrukstjanst.se

Mvh Linda

1000 tack. Två hela inlägg om dem. Fick ett annat telnr från stallchefen här på Strömsholm. Googlade på det, verkade vara lite skabbigt, slakteriet var inte i bra skick verkar det som. Och att ringa o be dem om rekommendation kändes....
Ja ni förstår.

Men då ringer jag Svensk Lantbrukstjänst. Blir en tid nästa vecka så ska jag pyssla extra med min älskade Amadeus. Hoppades på att ringa nu men min mamma kan inte ringa åt mig förrän i eftermiddag så jag hinner inte göra det jag riktigt önskar med honom innan han försvinner. Torsdag har jag viktiga lektioner jag inte kan missa så det får bli nästa vecka.

JÄTTETACK! :bow:

det därhar jag hört, fast liknande. ;)
En man skulle trotjänaravliva sin gamla häst,fick dit en karl med bultpistol som satte bulten fel, hästen slet sig, sprang iväg, man fick ringa jägare som fick prickskjuta hästen... tror det där är en skröna.

Vi tog bult på våran pålla, han var så snäll med henneoch klappa och gav godis, hon somälskade folk varså snäll :love:
VAr inte med och såg på, men jo, de avblodade sen, och tog med sig kroppen. Inte så vackert,men hon slapp ha ont. :(

Önskar dig all lycka....

Jag tog min älskade häst för exakt ett år sedan, och nästa vecka ska jag göra detsamma med min "stjärna"...han lider, och han blir bara sämre.
Vi tog bort med lantbrukstjänst och killen som gjorde det var underbar. Jag grät och sa till honom hur snäll jag tyckte han var. Han berättade att man måste var godhjärtad med det yrket, och att det är viktigt att man har medkänsla. Hade han varit hård och okänslig hade han nog inte kunnat ha haft det yrket sa han.
Jag orkade inte hålla i hästen när han skulle bultas, det var bara för mkt. Men hästen kände sig trygg med killen som skulle göra det, han hade klappat och gosat med honom lite innan, och gick snällt iväg med honom. Killen från SL gjorde det alltså ensam, både höll i samt bultade. Det var över innan vi ens hade hunnit vända ryggen till.

Jag har valt att ta bort min Guinness på samma sätt. Först tänkte jag att vi skulle göra det här hemma, men sen vet jag inte om vi har något bra ställe nu när det är så mkt snö. Dels av respekt för både de andra hästarna, och grannarna.
Så vi har så gott som bestämt oss för att åka ner de 3 milen till kliniken, och sedan göra det där utanför.

Det gör så ont i en så det är inte sant....men man måste förstå när ens häst har så ont i benen att den inte kan stå ordentligt. Att då måste man ta beslutet. Han blev 8 år gammal, och vet. gav honom max att bli 11 år, med TUR. Och då skulle han bli sämre och sämre bara. Kaaanske skulle han kunna stärka någon muskel med hjälp av smärtlindring. Men vad är det för liv?

Hoppas att det går bra för er...

Ville bara tala om att det finns veterinärer som har kontakt med bilarna som kommer och hämtar kroppen. Då sköter veterinären den kontakten och ringer till dig dagen innan avlivningen. Då går det bra med spruta (Somulose) och hämtning av hästkroppen samma dag.

Hej!
Ny här på forumet. Har läst runt i många trådar vad som gäller avlivning.
Vi väntar svar från försäkringsbolaget. Ska tyvärr avliva min foderhäst :(

Jag har nästan bestämt mig för bultpistol eftersom jag har fått för mig att det är det "säkraste" sättet att ta bort hästen, vill inte se hästen stå o kämpa för sitt liv med sprutor samt det blir fel dos, bla bla. Mycket kan spelas in, samt att slaktbilen kanske inte kommer o hämtar kroppen snabbt efteråt, utan man får gå runt o vänta en hel dag :(

Men nu till problemet. Han är huvudskygg?
JAG kan ju stå o klappa honom, hålla saker framför honom utan att han blir rädd eftersom han litar på mig. Men alla andra vägrar han låta dem röra huvudet. Har hänt att han slängt sig när någon inte visste att han är rädd om huvudet. Så jag är orolig.

MEN jag litar på att de som skjuter är väldigt erfarna och vet hur hästen ska hanteras.

Vad säger ni, mina likasinnade vänner?

Jag hade det till min ponny och det tycker jag är snällast och smidigast dom står och äter lite havre eller något sen skjuter dom det går fort. men väldigt sorgligt

kl

måste bara säga...

det är väldigt märkligt det här.. de som jobbar med det, föredrar alla som jag har pratat med bult, och de som har en häst hemma föredrar ofta spruta.

jag som är djursjukvårare föredrar oxå bult. tycker spruta är lite läskigt, mest för hästen dock, först sätter man permanent kanyl och sprutar in lugnande och sen går man till platsen där det ska ske och där sprutar man in det slutgiltiga.... sån himla låg procedur...

jag valde bult till min valack när jag skulle ta bort honom, en anledning till det var (föutom ovanstående) att han kunde få jätte mkt plegg utan att han reagerade, min andra valack fick 0,5 när han skulle röntgas, efteråt trilla han omkull på parkeringen och var mkt påverkad. valacken som skulle bort fick 5,0 när vi skulle spruta hasen på honom, 4 personer höll fast honom men han lyckades ändå sparka in 2 st i väggen... en vanlig häst hade legat och sovit väldigt gott på den dosen han fick, en del kanske inte ens skulle sova, utan tillomed sova den eviga vilan....

därav var risken ganska stor att spruta skulle kunna gå väldigt fel på honom. och jag har varit med när det har gott fel, och enligt min mer erfarna kollegor så sa de att ca 1 på 20 går fel...
och jag skulle aldrig utsätta min häst för det som hände den hästen....

Tog nligen bort min häst med bult, ingen dramatik där, klar hon var nervös innan men de gör inget med hästen förän den är lugn och att det inte finns någon risk att den rycker till. Man snittar INTE upp hästen och tömmer på blod innan den dör! Varför de tömmer hästar på blod vet jag inte men jag vet att det görs även om hästen avlivas med spruta. förövrigt är det väldigt lätt att ha ihjäl en häst med bult då deras skall ben ör jätte tunt just där. Det går på en halv sekund och hästen hinner inte fatta något, den ramlar bara ihop. Snabbt och skonsamt enligt min mening, då hästen bör vara mer medveten om va som håller på att hända när den får spruta, iaf min som hatade vetrinärer, jag tror det viktigaste är att man själv känner att man gör rätt, vad som än görs är de proffs som utför det och det används bara metoder som inte ger hästen ngt lidande. och angånde huvudkygga hästar och bult, mitt sto var oxå huvudskygg, men de gav henne tid att känna trygghet hos dem innan de satte bulten och det gick fort och precis som det skulle.

om hästen har avlivats med spruta så avblodar man inte, det gäller bara bult.

För snart två år sedan fick jag avliva mitt fullblod.

Hon var huvudskygg och väldigt osäker öht med människor hon inte kände väl. Detta maskerade hon genom att uppträda aggresivt.

Jag valde att avliva henne hemma, med bult.

Min största skräck var, att hon som är knepig med främmande människor och väldigt rädd om sitt fina huvud, skulle kasta sig eller slå med huvudet just som de skjuter, och bli skadad!:eek:

Men mannen som kom var super trevlig. :love:

Jag talade om att hon var huvudskygg och hade svårt för nya människor. Han lät henne nosa på honom innan han började smeka henne på halsen, klia i manen och klia henne i pannan. Inte ens en mistänksam blick från hästen som annars kastar sig eller anfaller när okänt folk tar på henne.

Jag såg ut så här: :eek:

Efter en stund tog han fram bulten och lät henne lukta på den en stund innan han "smekte" med den på halsen och i pannan.

Sedan laddade han den mitt framför nosen på henne, gav henne ett äpple, kliade lite i pannan, satte bulten på rätt ställe och sedan small det.

Jag som var så orolig för hur det skulle gå, hade ju inbillat mig att allt möjligt hemskt skulle hända, kan inte säga annat än att allt gick jätte bra. Hästen var lugn och fick sluta sina dagar hemma, på ett lugnt och "trevligt" sätt.

Jag kommer välja bultning igen, men det hoppas jag dröjer minst 20 år innan det är aktuellt igen...

Kram

Har redan bestämt mig för bult. Men det jag ville med tråden är att få veta vem man anlitade, om ni är nöjda med den ni anlitade så vill jag givetvis få veta så jag kan känna mig trygg när det väl händer. Så referenser/rekommendationer för företaget eller enskild person är ju uppskattande. Ska ringa till Svensk Lantbrukstjänst o kolla. Men vet inte om det finns annat företag också?

Det ska finnas någon i varje län som åker hem till en och tar bort hästen och tar med sig den på en gång så det bränns. men kommer inte ihåg vad det heter.
vetrinären berättade om dom och vi ringde till den så kom dom hem.
Tcykte jag var bra

Någon som vet hur man ansöker om tillstånd för trotjänarbegravning? Vilka blanketter man måste fylla i? ( både kommunens och länsstyrelsens)

Någon som vet hur man ansöker om tillstånd för trotjänarbegravning? Vilka blanketter man måste fylla i? ( både kommunens och länsstyrelsens)

Hej, allt är över, hästen avlivades i tisdags :(

Men jag behövde inte fylla i några blanketter.
Jag bara ringde Svensk Lantbrukstjänst och beställde hämtning samt avlivning. Alltså jag valde bultpistol.
Så kom de och avlivade honom sen fick vi ett kvitto.

Hästen dog hemma utanför stallet.

PS - till alla som skrivit - tack!

Hej!
Ny här på forumet. Har läst runt i många trådar vad som gäller avlivning.
Vi väntar svar från försäkringsbolaget. Ska tyvärr avliva min foderhäst :(

Jag har nästan bestämt mig för bultpistol eftersom jag har fått för mig att det är det "säkraste" sättet att ta bort hästen, vill inte se hästen stå o kämpa för sitt liv med sprutor samt det blir fel dos, bla bla. Mycket kan spelas in, samt att slaktbilen kanske inte kommer o hämtar kroppen snabbt efteråt, utan man får gå runt o vänta en hel dag :(

Men nu till problemet. Han är huvudskygg?
JAG kan ju stå o klappa honom, hålla saker framför honom utan att han blir rädd eftersom han litar på mig. Men alla andra vägrar han låta dem röra huvudet. Har hänt att han slängt sig när någon inte visste att han är rädd om huvudet. Så jag är orolig.

MEN jag litar på att de som skjuter är väldigt erfarna och vet hur hästen ska hanteras.

Vad säger ni, mina likasinnade vänner?

Ta ut en veterinär också, och låt denne droga hästen med domosedan eller liknande (alltså sama som man avvänder vid röntgen, olika behandlingar etc. I sig självt inte det minsta dödligt om man inte överdoserar riktigt rejält), den kommer då att stå och sova/ hänga med huvudet och vara groggy, och inte bry sig ett smack om bultpistolen som sätts mot pannan. Här omkring är det ett väldigt vanligt förfaringssätt vid avlivning.

Med bultpistol är det svårare eftersom man måste snitta upp hästen för att tömma den på blod innan den dör.
QUOTE]

okej nu ä vet ja at tråden är rätt gammal men hoppas på svar ändå... okej så vadå töämma den på blod innan hästen dör? hoppas du menar att den är hjärndöd iaf...

Bultpistol gör hästen hjärndöd ja. Sen måste man avbloda den inom ett visst antal sekunder för att den ska vara helt död. Men man "snittar inte upp hästen" direkt utan man skär ett snitt över halspulsådern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 956
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur