muppia

Trådstartare
Hej!
Ny här på forumet. Har läst runt i många trådar vad som gäller avlivning.
Vi väntar svar från försäkringsbolaget. Ska tyvärr avliva min foderhäst :(

Jag har nästan bestämt mig för bultpistol eftersom jag har fått för mig att det är det "säkraste" sättet att ta bort hästen, vill inte se hästen stå o kämpa för sitt liv med sprutor samt det blir fel dos, bla bla. Mycket kan spelas in, samt att slaktbilen kanske inte kommer o hämtar kroppen snabbt efteråt, utan man får gå runt o vänta en hel dag :(

Men nu till problemet. Han är huvudskygg?
JAG kan ju stå o klappa honom, hålla saker framför honom utan att han blir rädd eftersom han litar på mig. Men alla andra vägrar han låta dem röra huvudet. Har hänt att han slängt sig när någon inte visste att han är rädd om huvudet. Så jag är orolig.

MEN jag litar på att de som skjuter är väldigt erfarna och vet hur hästen ska hanteras.

Vad säger ni, mina likasinnade vänner?

Sv: Avlivning

Min erfarenhet av som jag haft från Svensk Lantbrukstjänst är att de är mycket skickliga och trots sitt arbete väldigt djurvänliga. De har alltid, om det inte varit akut, tagit det väldigt lugnt och först lärt känna hästen i stallet. Ibland även själv gått ut med hästen till avlivningsplatsen. Ofta haft med en spann med god mat så att de i lugn och ro blutat hästen när den lugnt står och äter sitt godis.

Men TÄNK om hästen rycker kraftigt på huvudet, och bultaren träffar fel :crazy:
Det hade jag varit orolig för, ÄVEN om de är skickliga.

Jag har gjort både och. Tagit bort med bultpistol och med spruta. Jag skulle föredra spruta. Bultpistol blir blodigt och dramatiskt, med spruta lugnt och inget blod. Man kan säga adjö i lugn o ro för det ser ut som om hästen sover.
Med bultpistol är det svårare eftersom man måste snitta upp hästen för att tömma den på blod innan den dör.
Mitt råd är att du pratar med ett flertal veterinärer och frågar om deras erfarenhet och hur många avlivningar de gjort, dels som gått bra och om det någon gång gått fel. Felmargianeln är liten ska du veta.

Jag avlivade min huvudskygga häst i våras och valde bort bult just för det. Tog spruta istället, för jag ville inte vara med om att hon ryckte till och bulten tog fel, hästen stack iväg skadad och så vidare. Finns ju en del skräckhistorier om det.. :crazy:

2-åringen jag fick ta bort var däremot lugnet själv och till henne blev det bult.

Det nya avlivningspreparatet Somulose är väldigt effektivt, så i detta fallet hade jag använt det.

Ja. Hans ägare vill att det görs med spruta. Inget mig emot. Men jag har två villkor, Somulose och att kroppen hämtas senast samma dag, helt enkelt. Men det sägs ju att alla veterinärer inte använder Somulose. Får höra med min veterinär om hon ger det. Blir i såfall lugnande först och sen Somulose.
Jag vet att det är dramatiskt med bultpistol men jag vägrar gå runt och veta att kroppen inte åkt iväg.

Blir lite till att kompromissa, låta slumpen välja liksom. Får kolla när de kan hämta kroppen samma dag, eller så hör jag om min veterinär om hon kan komma tidigare samma dag..

Som sagt, finns tid o fundera på. Lutar fortfarande mot bultpistol. Sitter i diskussion med hans ägare, hon ska få tycka till, men jag avgör eftersom hon finns 40 mil härifrån och det blir jag som håller i honom när det sker.

Oj svårt val för dig själv hade jag nog valt spruta om min häst hade varit huvudskygg.
Men du får tänka igenom det ordentligt så ska du nog se att du kommer på det bästa sättet för din foderhäst.
Lycka till den dagen att du har tagit ett bra beslut och tråkigt samtidigt att du ta bort hästen.

Absolut. Blir bra i varje fall. Som det känns nu så är det slumpen som får ta hand om det. Har jag tur med veterinär och avhämtning blir det spruta med Somulose annars bultpistol helt enkelt.

Ibland undrar jag om han kunde vara enklare, t.ex inte vara huvudskygg. eller inte vara så spänd/orolig inför spruta. Blir ju värsta dilemma för mig.
Men jag har ju lite tid kvar o tänka igenom det.

Tack för alla svar!

en av mina första favvo hästar avlivades pga en alvarig ledsjukdom som var obotlig. han var rädd om huvudet men han som skulle sköta bultpisolen gav han morötter och äpplen han stog även en halvtimme säkert och klappade på honom och lät han nosa på pistolen och på gubben sedan när han satte skottet så stog han stilla :love:

kan ju berätta vad som kan hända om man gör detta själv - en skröna tror jag detta är men fråga Piffen och anser att det är sant :D

det var ute på landet (på öland där alla är OTROLIGT snåla och det var billigare att hyra en pistol och sätta skott) så de hyrde en pistol satte den mot pannan på dne nervösa hästen som PRECIS när skottet avfyrades flyttade på sig/ryckte till och skottet kom snett och träffade bara ena hjärn halvan. hästen får panik och sliter sig (dock med nedsatt funktion på ena sidan.)
och rusar iväg, de försöker fånga hästen men får inte tg i den och gubben hämtar geväret och försöker skjuta hästen men träffar första skottet i låret och hästen fortsätter kuta med kula i låret. sedan i följd av 2 skott till varav det sista skottet får hästen att lägga sig.

Okej, låter som en väldigt snäll gubbe!
Jag är ute efter några namn som NI själva har mött och tycker att de har varit jättesnälla med hästen för jag vill absolut ha en lugn avlivning där min foderhäst äter pepparkakor ur pepparkaksburken (för han älskar pepparkakor så mycket).

PM:a mig, please :)

Han står i närheten av Strömsholm, alltså i Västmanlands län. Vore bra om nån visste vem som var riktigt, då menar jag, riktigt, snäll och lugn av sig trots sitt arbete? Vill gärna att det hela tar den tid han behöver för att acceptera gubben. Jag kommer att vara med, för han blir nervös annars.

Min häst var inte huvudskygg men han var inte direkt den lugnaste kusen i stan. Han bultades av veterinär efter att först ha fått lite lugnande. Det gick väldigt lugnt och fint till, han dog med nosen i en havrehink.

det är just det, jag vill undvika att veterinär avlivar honom, för då kan man ju inte räkna med att kroppen förs bort direkt efter.. det känns väldigt krångligt och bara för jag inte vill ha kroppen liggande ett par dagar innan den hämtas så har jag valt bultpistol.. Om en veterinär ska vara på plats samtidigt kan han ju lika gärna få spruta (somulose) tycker jag.

Men som sagt.. vill ha namn, vet nån?? Vill inte bara ringa o ställa krav på vem som kommer sen så står jag där med nån okänslig karl som blir arg på min stackars häst som ska dödas..

Du kan ju också kontakta Svensk Lantbrukstjänst och ta reda på när de har turer i ditt område - Göra upp dag & tid då de kan hämta hästen! Sedan kan du göra upp avlivningen med veterinär så nära hämtningstiden som möjligt - Då slipper du ha kroppen liggande någon längre stund!

Hoppas allt går bra - Vad du än beslutar! //Linda

Jag står in för valet hur jag ska ta bort min.
Han ska tas bort inom några dagar, inom 8 dagar ska han blivigt avlivad.
Han har en jätte svår o allvarlig inflammastion.
Som gör att han snart inte kan gå, vetrinären har gjort allt dom kunna.
När jag frågade, hur dom gör.
Så sa hon de där med spruta, o sen att dom skjuter.
Och då sa hon att, han får lugnande eller drogas o sen skjuter dom.
Men det blir blodigt. Och dom kan göra de hemma vid stallet, samtidigt känns de skönt att han får avsluta sitt liv på en plats han trivs.
Där han trivs kanon, kommer inte gå dit förens blodet är borta.
Så förhoppningsvis regnar de så fort som möjligt då eller så.
eller snöar, men funderar.

hemskt val :/
hemskt o behöva ta bort sin älskade häst.<33

ja det är jättesvårt.

ska ringa runt imorgon, alla papper är nämligen klara.

gör ont i hjärtat, fick nästan ångest direkt men jag tänker hela tiden på att vara lugn, det här går bra.

Tack för alla stöd.

det är just det, jag vill undvika att veterinär avlivar honom, för då kan man ju inte räkna med att kroppen förs bort direkt efter.. det känns väldigt krångligt och bara för jag inte vill ha kroppen liggande ett par dagar innan den hämtas så har jag valt bultpistol.. Om en veterinär ska vara på plats samtidigt kan han ju lika gärna få spruta (somulose) tycker jag.

Men som sagt.. vill ha namn, vet nån?? Vill inte bara ringa o ställa krav på vem som kommer sen så står jag där med nån okänslig karl som blir arg på min stackars häst som ska dödas..

Vet inte om jag var lite oklar; veterinären bultade min häst. :) Inte alla veterinärer bultar, av någon anledning, men jag är glad att min gjorde det för han är verkligen en fantastisk veterinär som min häst älskade. :) Malte låg övertäckt i drygt ett dygn innan vi kunde begrava honom.

Att jag valde att göra så var just för att ge Malte det tryggaste slutet som gick att ordna, sen att det tog en dag att få honom i graven led ju inte han av.

Vet inte om jag var lite oklar; veterinären bultade min häst. :) Inte alla veterinärer bultar, av någon anledning, men jag är glad att min gjorde det för han är verkligen en fantastisk veterinär som min häst älskade. :) Malte låg övertäckt i drygt ett dygn innan vi kunde begrava honom.

Att jag valde att göra så var just för att ge Malte det tryggaste slutet som gick att ordna, sen att det tog en dag att få honom i graven led ju inte han av.

Nej jag förstod, men ville undvika att en VETERINÄR avlivar oavsett metod, pga jag vill få bort kroppen fort. :)

Nu känner jag den där panikkänslan krypa fram. SNÄLLA, är det ingen som har nåt namn på nån bra avlivargubbe??

Inte för jag tror att ni kommer ihåg den som dödade er häst men jag är i behov av en bra karl. För min hästs skull.

Please (a)

Jag har gjort både och. Tagit bort med bultpistol och med spruta. Jag skulle föredra spruta. Bultpistol blir blodigt och dramatiskt, med spruta lugnt och inget blod. Man kan säga adjö i lugn o ro för det ser ut som om hästen sover.
Med bultpistol är det svårare eftersom man måste snitta upp hästen för att tömma den på blod innan den dör.
Mitt råd är att du pratar med ett flertal veterinärer och frågar om deras erfarenhet och hur många avlivningar de gjort, dels som gått bra och om det någon gång gått fel. Felmargianeln är liten ska du veta.

Tog nligen bort min häst med bult, ingen dramatik där, klar hon var nervös innan men de gör inget med hästen förän den är lugn och att det inte finns någon risk att den rycker till. Man snittar INTE upp hästen och tömmer på blod innan den dör! Varför de tömmer hästar på blod vet jag inte men jag vet att det görs även om hästen avlivas med spruta. förövrigt är det väldigt lätt att ha ihjäl en häst med bult då deras skall ben ör jätte tunt just där. Det går på en halv sekund och hästen hinner inte fatta något, den ramlar bara ihop. Snabbt och skonsamt enligt min mening, då hästen bör vara mer medveten om va som håller på att hända när den får spruta, iaf min som hatade vetrinärer, jag tror det viktigaste är att man själv känner att man gör rätt, vad som än görs är de proffs som utför det och det används bara metoder som inte ger hästen ngt lidande. och angånde huvudkygga hästar och bult, mitt sto var oxå huvudskygg, men de gav henne tid att känna trygghet hos dem innan de satte bulten och det gick fort och precis som det skulle.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 956
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur