Avlivning???

B

Bluey

Har en gammal häst född 1983 som är utdömd sen några år tillbaka på grund av pålagringar på ena frambenet. Han har nu haft lite mugg som häromdagen riktigt blossade upp till massa rasp och igår var benet helsvullet. Lymfangit misstänker jag...Ingen feber igår, men märkte vid utsläpp i morse att han hade vitt snor i näsan, men verkade inte påverkad i övrigt. Vad tror ni att snuvan kan bero på??

Nu blir jag så kluven..Vet inte exakt hur mycket det kostar att behandla sånt här, men jag vet en tjej som fick betala ca 5000 kr för allt när hennes häst fick liknande symptom på benen.

Har haft hästen ca ½ år och köpte den för en femhundring för att ha som kompis till min andra häst, så det känns som otroligt tråkigt att lägga ut så mkt pengar på en häst som ändå är utdömd. För 5000 kr får jag ju en ny häst, som jag även kan rida på, å andra sidan så skulle jag känna mig hemsk om jag tog bort honom på grund av detta.
Visst är jag beredd att lägga pengar på mina hästar och jag vet att det kostar att vara hästägare, men detta blir inte den första större utgiften p g a skada/sjukdom som jag haft för honom.
Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort?

Sv: Avlivning???

Helt omöjligt att säga. Det finns så många aspekter i det hela och bara människor resonerar och agerar så olika i skilda situationer så det är faktiskt något som man själv måste ta ställning till - för det är du som får leva med ditt beslut och konsekvenserna därav. Oavsett vad du gör.

Det är ju svårt att svara på vad man ska göra
Ring och rådfråga en vet, om hästen redan är utdömd så beror det ju på hur den mår i övrigt med ju.
Det behöver ju inte bli så dyrt att behandla muggen.
Men en vet kan ju mera avgöra hur hästen mår i övrigt.

Senast ändrad:

Naturligtvis så skall vet. kontaktas. Det jag funderar mest över är ju att OM det skulle bli väldigt dyrt, vad gör jag då. Behandlar eller avlivar? Att avliva på grund av något som egentligen går att behandla känns ju väldigt fel samtidigt som jag känner mig lite egoistisk och inte vill lägga hur mkt pengar som helst på en häst som egentligen inte skulle levt och inte jag hade köpt honom.

Konsekvenserna om jag avlivar är ju att det kommer att plåga samvetet om jag inte har nån riktigt bra motivering eller stöd från nån. Konsekvenserna om jag behandlar är ju att det svider ordentligt i plånboken och det känns nästan som att kasta pengarna i sjön samt att jag inte vet när nästa dyra problem dyker upp (eftersom det redan på ½ år varit en hel del.

Men du måste ju se lite till vad hästen har för liv...
Om den ska behandlas å behandlas, för olika krämpor, kan inte det vara ett täcken nog på att det kan vara dax?? Den är ju faktiskt rätt gammal, så jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete för att ta bort den.
Någon gång måste man ju bestämma sig.

Det är lite så jag resonerar också. Jag behandlade honom för rasp när han kom, vilket inte blev så dyrt då jag lyckades få bukt med den på egen hand och han fick inte lymfangit, han fick en spark på benet i somras, vilket ledde till en jobbig läkprocess och penecillinbehandling, han har hela tiden svårt att hålla hullet på grund av tänderna (det visste jag iofs när jag köpte honom), halkade i lera och stäckte sig och blev nästan blockhalt samt att han på grund av pålagringarna ibland är lite halt (dock väldigt sällan). Men...när han är "frisk" utan diverse andra åkommor, så är han otroligt pigg och glad. Älskar att bli skrittad lite lätt ut i skogen... :cry:

Vad du en beslutar dig för så tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för att ta bort hästen iaf....
Ett djur lider inte av att dö, det är vi som är kvar som får leva med sorgen.

Tack för stödet! Det känns alltid bra att diskutera det med folk som kan nåt om häster. Min pojkvän fattar ju i princip ingentig. -Avliva bara! säger han, medan en kompis säger att hon aldrig skulle klara av det....

Nä, det är ju klart att det är svårt att ta beslutet. Man önskar ju att hästen ska få dö en naturlig död, helst ute i sin sommarhage, under det träd där den trivs så bra... Men det är tyvärr inte så vanligt att det blir så.
Du är inte någon dålig människa för att du tar ett sådant beslut iaf, snarare så är du stark att kunna se sanningen.
Hästen är ju faktiskt både gammal och redan utdömd, den lever ju lite på övertid kan man ju säga.
Tacka den för den tiden du har haft med den och se till att den har det RIKTIGTbra den tiden den har kvar.
Så skulle jag nog göra om jag bestämmde mig för att ta bort den.
Jag vill inte säga att du ska ta bort den, det är tyvärr ett beslut man måste göra själv. Men jag tycker inte att du gör fel om du gör det.

Tack återigen för allt tankvärt du skrivit! Det som känns mest fel, är att jag kanske kommer att ta ett beslut om avlivning på grund av att hästen "bara" drabbats av lymfangit. Det känns nästan som en futtig anledning känns det som.....Om han nu hade blivit riktigt dålig hade det varit lättare. Jag har iofs ingen erfarenhet vad gäller lymfangit och hur dåligt hästen mår av det... :crazy:

Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete, hästen är ju faktiskt redan utdömd, så då är det ju inte "bara" lymfangiten som gör att den kanske får sluta sina dagar.
Tänk istället på att den har haft ett gott liv hos dej så länge det varade.

Ursprungligen postat av giffan
Ett djur lider inte av att dö, det är vi som är kvar som får leva med sorgen.

bättre kan det väl inte sägas.

Bluey skrev:
Det som känns mest fel, är att jag kanske kommer att ta ett beslut om avlivning på grund av att hästen "bara" drabbats av lymfangit. Det känns nästan som en futtig anledning känns det som.....Om han nu hade blivit riktigt dålig hade det varit lättare. :crazy:

Men det är vanligen så att en gammal häst som en gång fått en del krämpor faktiskt får dras med det titt som tätt när de väl kommit igång.
Så du kan ju se det som att du sparar denna hästen för vidare lidande. Låt den få sluta medans den har lite glädje kvar av livet.
Lymfangit i sig behöver ju inte vara så farligt, men en gammal häst har ju sämmre cirkulation och då kan det vara svårare att behandla + att de kan ha mkt lättare att drabbas av det igen.

Jag håller med de andra kloka bukefalisterna; en häst har rätt till ett BRA liv och självklart veterinärvård, men innebär ett liv behandlingar och ett nerdraget njutande av sitt liv; ja, då är det nog kanske dags att låta hästen gå.
Jag förstår hur du tänker och jag tycker absolut inte du ska ha ngt dåligt samvete om du väljer att avliva, alla hästägare ska ju tänka på hästens bästa.
Lycka till!

Ringde vet. igår kväll som sa att det antagligen är lymfangit. Eftersom han inte har feber och eftersom benet inte är så hårt samt att svullnaden minskar när han rör på sig, så tyckte hon inte att det var så akut att de behövde komma på jourtid. Fick rådet att lägga jodopaxomslag, vilket jag gjorde igår kväll och tyckte att det var något bättre imorse. Nu var han lite mer svullen när jag tog in honom eftersom han stått stilla och mumsat hö en bra stund. Skall skritta honom sen och se om det blir bättre.

Pratade lite om mitt dilemma också. Hon tyckte att jag iaf skulle försöka behandla med antibiotika om det inte blir bättre, men om det inte blir bättre av en första behandling så kanske det vore bäst att låta honom somna in.....

det är tyvärr så att det är en viss risk med äldre hästar att det kan bli en hel del veterinärvård och då säskilt med en häst som redan är utdömd.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter