Avlivning, vilka sätt?

LaMaya

Trådstartare
Har en fundering angående att avliva sin häst.
Vilka olika sätt finns det?
Menar nu inte att den antinget ska bli skjuten eller sprutad utan finns det olika sätt hur man kan göra det på?
Vi har en nu som ev. ska tas bort till hösten och det tar emot med tanken att köra den till slakt.
Att skjuta den hemma går men vad görman sen med transport?
vad tycker ni har varit bäst för er själva och för hästen??
Sen vem är det som gör det hemma, kan ju inte vara en ensam veterinär ifall den ska skjutas?

Har värkligen ingen kunskap om detta. :confused: :confused:

Jag vet att många slakttransporter numera vill ha ut veterinär för att först droga hästen och sen skjuta den med bultpistol (alltså slaktaren skjuter). Sen transporterar de väl bort kroppen. Om man vill och kan så kan man ju få tillstånd till att gräva ner den på sin mark, men då krävs tillgång till grävmaskin.
Jag tog bort en häst för ett tag sen, enbart med hjälp av vet. som kom ut och avlivade hemma och vi begravde sen hästen här. Dock tyckte jag att det tog alldeles för lång tid med alla sprutor och det var ganska jobbigt så nästa gång jag blir tvungen till detta så kommer jag nog att se till att hästen får en spruta så den blir ordentligt drogad och sen skjuten så att det går fort.

Usch, jobbiga saker!

Vildvittra

Okej, jo det är väldigt jobbiga saker. :(

Vet du nåt annat ställe man kan köra till förutom slakt där dom tar bort den?
Tänkte först fråga Mantorps kliniken men dom tog visst inte emot.

Alternativen är:

* Veterinären tar bort med bult eller spruta och du får begrava hästen hemma (efter tillstånd) eller att lantbrukstjänst hämtar den och kroppen går till destruktion. Dock är det inte alltid så att de kan hämta kadavret i direkt samband med att hästen avlivas utan man kan få vänta allt från några timmar till dagar (om man måste avliva och inte kan vänta så det samordnas).

* Du kan ringa trotjänaravlivning/lantbrukstjänst/djurambulansen och hästen avlivas hemma med bult men tas med direkt. Djurambulansen kör ibland till slakteri, men lantbrukstjänst kör alltid till destruktion.

Så, transporten kan du endera få i direkt samband med bultningen, eller så får du försöka samordna.

veterinären är ensam när de bultas, samma sak när Lantbrukstjänst kommer. Bulten ryms i handen och de kan hålla i med den andra om man inte vill hålla själv och hästen är lugn. Du står alltså inte 'på håll' och skjuter utan står alldeles inpå hästen och så är det ett rör som är typ 1.5 cm långt (jag & ögonmått..) som sätts mot den specifika punkten på pannan. Sen trycker man på änden, ett stift slås in och hästen faller omedelbart och är hjärndöd. Däremot måste den avblodas för det ska räknas som avlivning, men det ska man inte titta på, inte heller när de lastar kroppen.

Du kan även ta bort på djurklinik med spruta om du inte vill ta bort den hemma men inte åka till klinik.

Om du ringer ut veterinär för avlivningen KOLLA INNAN vad veterinären anv för avlivningsmetod. En del föredrar bult och andra spruta så vill du ha något specifikt så kolla innan.

Jag ringer lantbrukstjänst när det är dags. Då kommer de med kadaverbilen (en containerbil). Killen som kör här är suverän och har egna hästar. Jag leder ut hästen på den plats vi kommit överens om, killen hälsar på hästen och kliar den och sen sätter han bultpistolen (som INTE ser ut som en pistol alltså) mot pannan. Om man vill så håller han i med andra handen, annars får man hålla själv om man vill. Sen småpratar han lite med ägaren och mitt i en mening trycker han på knappen och hästen faller handlöst.

Dock ska man vara medveten om vissa saker. T ex att tarmen ofta töms i dödsögonblicket, läpparna dras upp över tänderna, och att hästar dör med ÖPPNA ögon. Dessutom kan de krampa (galoppera i luften, rycka, fisa etc) med benen en stund efteråt och även ha puls. Men de är hjärndöda och 'borta' och känner inget.

Sen får man ta farväl och ta av grimman och så. Efter det går jag därifrån, och killen avblodar och vinschar/lyfter med kran sen upp hästen i containern (som det kan ligga andra döda djur i av olika arter, låt bli att titta i den!) och så när den är full körs de till destruktion.

Jag väljer det för jag INTE vill ha en kropp ligga ens några timmar i väntan på transport. Som det är nu är jag med tills hästen fallit, tar farväl, vrider upp stereon på max och håller mig undan fönstren tills jag är säker på att bilen åkt (så jag inte av misstag ska se när de lastar kroppen eller avblodar). Det som är kvar är en blodfläck.

De flesta lite större kliniker ombesörjer avlivning. Nu är jag inte bekant med dina trakter så kan inte tipsa om någon specifik klinik, men de flesta lite större gör det.

okej, ska ta och höra av mig till kliniken och se vad dom gör.
Skulle vara det bästa för en själv att lämna henne där och sen är allt upp till dom.
Men ändå inte, man vet ju aldrig vad som händer.

Vet en tjej som gjorde så i Danmark, och efter 4 år så hittade hon sin gammla häst. Gick i en hage som sälskap.
Vet inte så mycket om det men kan förstå att det måste vara hemskt att se den igen när man trott i alla år att den varit död..

Jag tycker personligen att det bästa är att ta ut slaktare som tar med sig kadavret på en gång. Vet ej vilket som känns bäst för hästen,bult eller spruta. Tog bort en egen med bult och tog bort en inackordering med spruta. Allt gick problemfritt, läskigare att se på med bult såklart.
Men jag kommer alltid att välja att ta bort hästen hemma och då med bult.
Nackdelen är att det blir förbaskat mycket blod kvar.

Tyvärr har jag varit med om att vi måste avliva ngn av våra hästar några gånger och det är dags igen om ett par veckor. Mitt sto som jag haft i 13 år är nästan blind nu... :cry:

Hos oss brukar det gå till såhär.
Vi begraver hästarna utanför trädgården, där ligger de på rad. Hålet är grävt och fyllt med halm, så det är "bara" till att leda fram hästen ngn meter från kanten. Slaktaren som vi anlitar är mycket duktig med hästar och pratar med dem lugnande en stund till vi alla märker att hästen är avslappnad. Då använder han bultpistolen vilket är en snabb och effektiv metod. Tyvärr är det väldigt hemskt att höra knallen! När hästen faller är han blixtsnabb på att avbloda hästen och gömmer kniven innan någon av oss har hunnit se den! Eftersom att det är relativt högt gräs på platsen så syns inte mycket av blodet.
När hästen ligger där så tar vi farväl av den och stannar den stund som man tycker behövs. När vi gått därifrån så hämtar pappa traktorn och fixar begravningen... :cry:

Måste bara lägga in en liten följdfråga, det är inga problem för er att få tillstånd för alla hästar?

:confused: :confused: :confused:

och vart har han fått det ifrån? Far är också lantbrukare och jag tvivlar starkt på att han har något sådant...en tjej här i närheten som också är lantbrukare fick till svar att det var en häst/tio år som gällde. (Den hästen var obehandlad, dog av ålder)
Men det kanske är olika från kommun till kommune???

Jag ringde och fixade mkt själv när jag tog bort min häst. Ringde en kille från slakteriet som skötte bultpistolen, ringde till en markägare och fick lov att begrava hästen där, men då var jag tvungen att ringa till miljökontoret som skulle godkänna stället + att länsveterinären ska tillfrågas. När det var klart ringde jag också en kille som har en grävare. Sedan transporterade vi hästen levande till skogsgläntan och hon fick beta där, så hon avlivades på stället och anade ingenting...de grävde ner henne på stället. Allt kändes bra för mig ivarjefall, men det är ju en del som man måste fixa med. Det kostade mig typ 700 spänn för grävaren och killen från slakteriet.
Lycka till med din häst!1

Om jag skulle avliva en häst skulle jag vilja begrava den på en plats där den trivs. Man kan ju också låta kremera sin häst men det kostar tyvärr skjortan...

:bump:

Finns inga generella tillstånd att gräva ner friska djur. En generell dispens att gräva ner hästar, efter tillstånd i varje enskilt fall, efter tillstånd av länsstyrelse o kommun, finns. Absolut förbjudet att gäva ner friska kor mm. Kommunen anvisar plats o kan därmed neka till upprepade nergrävningar på samma plats, ngn 10 årsregel, finns så som jag tolkat reglerna, inte.
PL

alvarligt talat så skulle jag inte vilja begrava mitt sto som nu ev. ska tas bort.
Känns som om när det är dags vill jag gå vidare och känna att hon finns
runt omkring mig istället för i ett håll någonstans häromkring.
Fast det är ju vad jag tycker.

Man skall följa sina egna känslor i sådana här fall.
Ett alternativ som jag inte tror är nämnt i den här tråden är nödslakt/sanitetsslakt, veterinär besiktigar djuret, nödslakten kommer ut o avlivar/avblodar på plats kör in till slakteri, efter provtagnig o veterinärbesiktning går djuret till livsmedel. I bästa fall få man lite betalt i sämsta fall blir det billigare än avlivning destruktion.
Detta alternativ finns inte kvar på så många platser längre o skall ev avskaffas helt.
PL

Det finns människor som man kan ta ut till stallet som avlivar hästen med bultpistol och som också klr iväg hästen. Det tycker jag är det bästa sättet.

Det var ungefär så jag hade förstått det. Träffade aldrig pappa i går så att jag kunde fråga honom, däremot vill jag mig minnas att det är ganska kostsamt att göra sig av med ett kadaver av nöt ifall dom självdör. Men men, det hör ju inte hit..

Jag vet inte vem det var som sa 10-års regeln till henne,om det var kommunen eller vet. Det kan ju mycket väl vara så att någon sa någonting som hon misförstod.

Ang. tillstånd så söker kanske vi för varje tillfälle numera. Jag jobbar inte för företaget så jag är inte riktigt insatt, men jag vet att pappa är mycket noggran med alla tillstånd som behövs för att driva ett modernt stort lantbruksföretag idag. Jag fick hoppa in och köra grisgödsel häromdagen bara för att det var sista dagen på tillståndet att sprida gödsel nära villabebyggelsen i den aktuella kommunen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.