Alternativen är:
* Veterinären tar bort med bult eller spruta och du får begrava hästen hemma (efter tillstånd) eller att lantbrukstjänst hämtar den och kroppen går till destruktion. Dock är det inte alltid så att de kan hämta kadavret i direkt samband med att hästen avlivas utan man kan få vänta allt från några timmar till dagar (om man måste avliva och inte kan vänta så det samordnas).
* Du kan ringa trotjänaravlivning/lantbrukstjänst/djurambulansen och hästen avlivas hemma med bult men tas med direkt. Djurambulansen kör ibland till slakteri, men lantbrukstjänst kör alltid till destruktion.
Så, transporten kan du endera få i direkt samband med bultningen, eller så får du försöka samordna.
veterinären är ensam när de bultas, samma sak när Lantbrukstjänst kommer. Bulten ryms i handen och de kan hålla i med den andra om man inte vill hålla själv och hästen är lugn. Du står alltså inte 'på håll' och skjuter utan står alldeles inpå hästen och så är det ett rör som är typ 1.5 cm långt (jag & ögonmått..) som sätts mot den specifika punkten på pannan. Sen trycker man på änden, ett stift slås in och hästen faller omedelbart och är hjärndöd. Däremot måste den avblodas för det ska räknas som avlivning, men det ska man inte titta på, inte heller när de lastar kroppen.
Du kan även ta bort på djurklinik med spruta om du inte vill ta bort den hemma men inte åka till klinik.
Om du ringer ut veterinär för avlivningen KOLLA INNAN vad veterinären anv för avlivningsmetod. En del föredrar bult och andra spruta så vill du ha något specifikt så kolla innan.
Jag ringer lantbrukstjänst när det är dags. Då kommer de med kadaverbilen (en containerbil). Killen som kör här är suverän och har egna hästar. Jag leder ut hästen på den plats vi kommit överens om, killen hälsar på hästen och kliar den och sen sätter han bultpistolen (som INTE ser ut som en pistol alltså) mot pannan. Om man vill så håller han i med andra handen, annars får man hålla själv om man vill. Sen småpratar han lite med ägaren och mitt i en mening trycker han på knappen och hästen faller handlöst.
Dock ska man vara medveten om vissa saker. T ex att tarmen ofta töms i dödsögonblicket, läpparna dras upp över tänderna, och att hästar dör med ÖPPNA ögon. Dessutom kan de krampa (galoppera i luften, rycka, fisa etc) med benen en stund efteråt och även ha puls. Men de är hjärndöda och 'borta' och känner inget.
Sen får man ta farväl och ta av grimman och så. Efter det går jag därifrån, och killen avblodar och vinschar/lyfter med kran sen upp hästen i containern (som det kan ligga andra döda djur i av olika arter, låt bli att titta i den!) och så när den är full körs de till destruktion.
Jag väljer det för jag INTE vill ha en kropp ligga ens några timmar i väntan på transport. Som det är nu är jag med tills hästen fallit, tar farväl, vrider upp stereon på max och håller mig undan fönstren tills jag är säker på att bilen åkt (så jag inte av misstag ska se när de lastar kroppen eller avblodar). Det som är kvar är en blodfläck.