Avlivning, vilka sätt?

Jag tog ut trotjänaravlivare när jag tog bort min häst. Tycker det var jätteskönt för hästen att slippa transporteras iväg utan kunde få vara hemma på stallplanen (med en stoooor hink havre). Hästen hann aldrig fatta vad som hände och det känns på någon sätt som det viktigaste... dvs att denna dag var som "alla andra". Sen så vill man ju vara med och se att allt går rätt till... att hästen mår bra osv (skulle inte våga lämna den på en klinik utan uppsikt). Trotjänaravlivaren tog med sig hästen när han åkte. På klinik skulle dom ta nånstanns mellan 4000-5000kr för att avliva hästen, nu betalade jag knappt 3000kr.

Jag tog ut en kille som har hand om avlivning här i distriktet.

Han kommer ut, har med sig en släpkärra, och så får man ordna med en grävlastare som kan lyfta hästen med skopan när det är klart.

Står och klappar på hästen och pratar lite, sedan sätter han bulten mot pannan och *poff* hästen känner inget mer. Som Alexandra skrev ovan, så ramlar hästen ihop, kan fisa och röra benen efteråt, men den känner ingenting. Inom 60 sek måste hästen avblodas, och då gick iaf jag därifrån. Sedan lyftes min häst upp med skopan och lades i släpkärran. Hon fördes till ett ställe på avfallsverket där det är avsett att begrava djur.
Kostade drygt 2000 kr och då tar han med sig hästen efteråt. Det enda man får kvar är lite blod, men det kan man ju lägga lite sand över, så blir det lite som att man varit med och begravt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?