Avlivning - Vad är bäst?

Miss Sixty

Trådstartare
Vad r igentligen bäst bult eller spruta?

Om man kontaktar Hbg Djurambulans hur går dom till väga?
Måste man själv vara med?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

Har tagit bort två med bult. Går snabbt o smärtfritt. Är med, mitt ansvar som hästägare att allt går som det ska.

Har gjort detta hemma.

Håller med Bult.
Har gjort det på mina hästar, det går fort och dom står ena sekunden och äter nästa sekund är dom borta.
Du behöver inte var med på avblodningen, det är den som är jobbigast.

Håller med, absolut bult!

Sprutning kan bli fruktansvärt plågsamt för både djur och ägare. Vissa fall är jätte-segdragna. Min kompis som har varit vet. assistent har berättat om flera rysarhistorier. Och nästan alla som har varit med om sprutavlivning är överrens om att aldrig anv. sig av det igen om inte absolut tvunget.

När vi var tvugna att avliva en hund fick vi också vara med om hur obehagligt det kan bli. Det fick sprutas flera gånger innnan hon tillslut dog. Och kampen däremellan var fruktansvärt obehaglig...

Jag har avlivat två hästar med bult och varit mkt nöjd över det otroligt snabba och smärtfria resultatet.

Helsingborgs Djurambulans är mycket bra, dem kan jag verkligen "rekommendera". (Usch, vad hemskt det låter....:cry: ) Man pratar med dem innan och de frågar lite var man vill göra det och så. De två hästar som varit mina som de tagit bort har de hanterat fantastiskt. Mycket trevliga människor som nog har ett jobb som inte alltid är så kul.... Jag har valt att ta bort bägge mina hemma och tycker nog att det är det bästa. Att lasta hästen gör ju ofta den åtminstone lite mer skärrad. Hemma känner de ju sig trygga.

Sen har det gått till så här: Ambulansen har kommit och jag har pratat lite med dem. Sen har vi gått in i stallet och när jag har känt mig redo har de gett hästen en spruta. Det är ett starkt lugnande medel som verkar inom max två minuter. Efter det har jag sagt ett sista hejdå till hästen och sen sett hur de lett den ut ur stallet. Bägge två har då varit helt lugna och snällt gått med "ambulansmannen". Han har sedan gått med hästen till det ställe vi bestämt och avlivar den med bultpistol. Eftersom hästen har fått ett så starkt lugnande så märker de ingenting. Man kan ju naturligtvis välja att vara med hela vägen och hålla i hästen "til the bitter end", men jag känner själv att jag vill ha ett minne av hästen som levande, men ändå varit med till bara någon minut innan det är över. Du behöver naturligtvis inte vara med alls om det är jobbigt, de fixar det ändå. De tömmer inte hästen på blod, utan de berättade innan att det blir ca 2 dl blod som rinner ut. Ganska bra att veta även om det känns som äcklig information, jag vet.

Jag har verkligen tyckt att det har värdigt ett värdigt sätt att ta bort mina högt älskade hästar. Sen gråter man förstås ända tills tårarna tar slut...och lite till....:cry: :cry: :cry: :cry:

Har du fler frågor får du gärna pm:a!

Senast ändrad av en moderator:

Har tagit bort med bultpistol hemma. Jag vill vara med.

Gick fort. Hon var dock rejält drogad då det fanns risk för totalt frispel från hennes sida annars... Det tyckte jag var skönt. Hon visste inte vad som hände alls.

/C

Både bult och spruta är bra metoder, det varierar från fall till fall vilket som är att föredra.

om dom sprutar med soumnulose (stavning??) så går det lika snabbt som med bult..men man slipper de kraftiga "ryckningar" som dom kan få när man bultar...
det är alltså ett nytt medel, som inte alls ger en lika utdragen process som med den gamla avlivningsvätskan.
den gamla avlivningsvätskan är narkosmedel som man överdoserar, då förstår ni varför det kan bli så utdraget!

soumnulose ger hästen en mkt snabb och kraftig hjärtattack, och hästen är borta innan den når marken.
det går till på följande sätt: vet. sätter i en permanentkanyl i halsen på hästen, och sedan går man dit där man vill att det ska "ske". där sätter vet. en ca 50cm lång slang i kanylen och sprutar därefter sakta in vätskan i hästen. sen räknar man till 10.. det som händer när vätskan nått hjärtat, är att (i 9fall av 10 enligt vet) hästen sätter sej och sen faller åt sidan. sen innan hästen når marken lever den inte längre
Jag tog bort min förra häst med soumnulose och han levde inte när han slog i marken, och inga "dödsryckningar" alls.

Senast ändrad:

Jag hade i våras ute nödslakt. Han avlivade med bult och det gick jättefort. Hästen var inte drogad. Jag höll i henne och när han sköt så blundade jag och gick därifrån. Så jag såg aldrig henne ligga och rycka. Det är svårt, men jag tyckte att det var mitt ansvar att vara med till slutet, och jag vet det, är jag glad för idag. Men lätt är det inte.
Killen som kom ut var lugn och sansad och fixade klart alla papper och allt innan. Så när det var över bultade han, avblodade och tog med sig kroppen.

Ring och prata med dem! Det gjorde jag, och jag fick ett mycket bra bemötande och svar på alla mina frågor.

Immer

Det är inte alls så!!!!!!!!! :crazy:

Finns ett nytt medel som heter Somulose, och det gör att dom dör direkt. Det ska jag använda om/när mina ska bort. Inte sjutton att dom ska skjutas och avblodas.

FEL FEL FEL....

Att använda bult är det absolut snabbaste sättet att avliva en häst på..
Det är hjärndött i samma sekund som "bulten" går in i hjärnan...

Att använda Somulose är ett MYCKET långsammare sätt...
Först ska vätskan sprutas in i ådern, sen ska den ta sej till hjärtat, därefter ska den utlösa en sk hjärtinfarkt och tidigast då kan blodet sluta pumpas upp till hjärnan.....
Alltså hästen är hjärtdöd före den är hjärndöd......

Har hört samma, enda tänkbara och det bästa för hästen i det läget är och förblir bult.
Skulle inte vilja utsätta mina hästar för annat.

Eftersom jag ör välldigt känslig utav mig så ville jag spruta hästen... Det var bra för veterinären som kom ut avlivade bara med spruta... Det tog ca. 7 sek. efter att hon fått sprutan så var hon död...

Jag tycker helt klart att spruta är det bästa sättet!!!

Röstar för spruta, vi fick ta bort en häst i helgen i stallet (dock inte min) som brytit benet i hagen, då kom veet och gav spruta gick fort och smidigt hästen hinner inte förstå vad som händer innan han e borta, för dom förknippar ju ofta spruta + hals inte farligt när man vaccinerar.
vi gjorde det även på mina gammla häst som oxå bröt benet i hagen (inte samma hage) det är så fridfullt när dom bara lågger sig ner som för att sova och dom hinner inte fatta ngt av det hela. :crazy:

När min älskling togs bort i mars i år ringde jag en väldigt man från nödslakten i Munka Ljungby utanför Ängelholm.
Han kom ut på avtalad tid, pysslade lite med pålle, bultade honom, avblodade och tog kadavret med sig.
Allt gick lugnt till väga och kändes under omständigheterna bra..
Mannen som var ute hos mig har även hästar själv så det kändes som att han hade förståelse för hur jag mådde.

(Om någon vill ha namn och nummer till honom så pm:a)

Jag eprsonligen föredrar bult. Det går fortare för hästen så den lidder inte. Det är vad jag skulle använda om jag hade ett val.

Har avlivat egen häst med spruta plus var med när kompisens häst avliades med spruta, känns som ett mkt bra alternativ ocvh jag väljer spruta igen när det blir aktuellt (helst inte de närmsta 20 åren...)

Föredrar bult hemma. Nackdelen är ju avblodningsbiten, men det har ordnat sig då vi tagit dem vid gödselstacken eller på spolplattan (utomhus).

Vi hade världens bästa man här i Malmö-trakten, nu vet jag att han har blivit dålig och inte jobbar - jag sörjer verkligen det!

(ska f ö vara med och ta bort en häst i eftermiddag, dock inte min)

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama