Avlivning med spruta

Sv: Avlivning med spruta

Vet ni om att en veterinär fick Somulose i munnen. :eek: han åkte i ilfart till sjukhus men det gick bra.

Har ávlivat 3 hästar med spruta. Det gick jättebra, när sprutan var slut så ramlade hästen och var borta.

Det gamla medlet fungerade om jag förstått det hela rätt så att det gick till hjärtat och stoppade det, men hästarna var medvetna i några sekunder efter det och därför ofta kämpade emot (försökte att stå kvar på benen) men det nya går till hjärnan och gör dom hjärndöda direkt först.

Mvh Hanna
 
Sv: Avlivning med spruta

anneli_689 skrev:
hej jag undrar det här med avlivning med spruta måste man stå inne i box eller går det bra ute också?
Det går bra ute också men ev kanske vet vill sätta kanylen inomhus. Jag har varit med om både och fast den vi tog ute hade brutit benet så det fanns inte mkt annat val.
 
Sv: Avlivning med spruta

Har inte läst alla svar, men den gamla sortens avlivningsvätska tar långsammare och den skulle jag aldrig använda mig av. Vet inte om den används över huvud taget längre. Någon som vet?
Har bara varit med då den nya används. Av den faller hästen lika fort som när man bultar.
 
Sv: Avlivning med spruta

Kockan skrev:
Har inte läst alla svar, men den gamla sortens avlivningsvätska tar långsammare och den skulle jag aldrig använda mig av. Vet inte om den används över huvud taget längre. Någon som vet?
Har bara varit med då den nya används. Av den faller hästen lika fort som när man bultar.

jo, den används fortfarande..! jag vill inte heller använda mig av den, har varit med när den använts-inget bra alls. tar på tok för lång tid....
föredrar bult, går inte det så går det "nya" avlivningsvätskan bra. har varit ute för den med och ja, det går lika snabbt som bult(nästan)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp