Sv: Avlivning med spruta
Jag har bara varit med vid en enda avlivning och det var med bultpistol. Hästen var superkänslig för nytt folk men denna "farbror" närmade sig långsamt å pratade lågmält med hästen, satte fram ett finger som hästen efter en stund vågade nosa på. Till sist fick farbror klappa hästens hals, å tillsist även huvud. Vi ledde ut hästen, pussade å kramade på honom. Vi stod med utsikt över havet, på en grässlänt och hästens bästa kompis (ett sto) var oxå med. Vi pratade med pållen å farbror förde upp bulten flera gånger mot pannan och strök honom lugnt å sansat i ansiktet. Tillsist reagerade inte ens hästen på att bulten fördes upp, han stod å myste med oss ju. Då sade farbrorn att "nästa gång bultar jag" Min puls gick upp i 180, jag borrade näsan i stoets hals å hörde en liten dov smäll. Jag vände mig om och såg hur hästen saaaaakta tippade lite bakåt (som om han satte sig) å sedan åt sidan. Han låg sedan i gräset - vit som snö mot allt det gröna , med havet och den blå himmeln å den strålande solen å bästa vännen vid sin sida. Farbrorn gjorde ett snitt i halsen å blodet forsade ut, inte alls läskigt. Vi klippte en bit av svansen som minne och sedan lyfte farbrorn upp hästkroppen med kran och lade kroppen i en container. Men då var det inte längre Zorro. Det var bara ett tomt skal. Hästens blick blir ju tom, kroppen sjunker ihop vid avblodningen. Jag tänkte att det skulle va läskigt att se honom död, men Zorro hade redan sprungit sin kos till Trappalanda. Kvar på jorden lämnade han oss med tårar å saknad; men framförallt lämnade han kvar sin kropp som inte längre kunde bära honom å bytte ut den mot ett underbart liv på Trappalandas för evigt gröna ängar...
usch.. nu gråter jag... var snart 2 år sen vi tog bort honom.Det var otroligt vackert å fridfullt. Helt perfekt för den hästen. Skulle aldrig aldrig funkat att ta honom t klinik eller nått. men samtidigt så kunde vi haft otur å fått en stressad "farbror" - då hade det blitt pannkaka.
Så jag kommer ringa denna man om jag någonsin behöver ta bort en häst igen. Inte så dyrt heller. 2500 kr å då tog han kroppen med sig. De skulle ha 5000 kr på kliniken.