Avlivning med spruta

Sv: Avlivning med spruta

Nä man kan inte genföra så.

Min häst som inteblev "dåsig" förens 4 eller fler spruter lugnade(Kunde sparkas även då:crazy: ) on somnade in lugnt och stilla med spruta.
 
Sv: Avlivning med spruta

Jag tror också att det beror mycket på stressnivån hos hästen. Min häst var lugnare än nånsin på avlivningsdagen och sprutan tog verkligen omedelbart. Bara några sekunder efter att vet börjat spruta in så vacklade han snabbt till och max en sekund efter det föll han. Det gick verkligen smärtfritt och lugnt tillväga.
 
Sv: Avlivning med spruta

Om jag får spekulera fritt så måste jag få säga att jag tror att det har iaf lite gran med hur stort kontrollbehov hästen har och hur stressad den är.

Min c-ponny (350 kg, grov i typen) fick första gången vi raspade ner vassa kanter i munnen på henne lika mycket lugnande som en häst på 1 200 kg d.v.s. grov nordsvensk. Då gjorde vi som så att vi stressade upp henne först (provade utan brems med andra ord) å hon pajade både en å annan noll tills dess att vi sa att nu bremsar vi. Hon hade fortfarande koll efter den mängden å orkade lyfta huvudet ibland när dom höll på.
2:a gången vi raspade ner kanter så bremsade vi först och gav lugnande då räckte det med en dos för 800 kg häst. Fortfarande ganska mycket men en hel del mindre iaf. I denna situation så var hon inte lika stressad å allting flött på i lite bättre.

Min ponny har ett ganska stort kontrollbehov å tycker om att veta vad som händer runtomkring, slappnar inte av helt vid massage å så där heller. utan ska hålla koll på allt.
 
Sv: Avlivning med spruta

Varning också för veterinärer som ni inte känner.

En bekant avlivade sin häst med spruta, men det var vet som inte pallade med. Hästen la sig ner med en gång, efter första sprutan, vet skakade och var jättestressad, "himmel, jag måste lugna mig" ,och han var osäker på om hästen verkligen var död...:confused:

Efter ytterligare några sprutor "för säkerhets skull" och en otroligt upprörd veterinär så skar han av pulsådern för att hästen med all säkerhet verkligen skulle vara död.:eek:

Dom var jättebesvikna och har aldrig mer anlitat den vet något mer. Inte vi andra heller för den delen.:mad:
 
Sv: Avlivning med spruta

*KL*

Min vet. ville inte ens avliva med spruta i någon form utan rekommenderade mig att ringa nödslakt och göra det med bultpistol.
Det LÅTER brutalare men är säkrare och i de allra flesta fallen bättre för djuret eftersom det går så snabbt!
Visserligen KAN det gå snabbt med spruta också men varför inte ta det säkra före det osäkra? Det är mycket mindre risker med BULT, som jag har förstått det som.
 
Sv: Avlivning med spruta

Men du har ju också berättat om hur stressad din häst var på djursjukhuset? till slut fick ju ingen ta i henne där för hon var så stressad? Du har väl också sagt att hon sista dagen, när hon skulle få somna, var lugnare än nånsin på kliniken? Då kanske det är lite svårt att jämföra eftersom hon inte varit "som vanligt" när hon tidigare fått lugnande.
*spekulerar*
 
Sv: Avlivning med spruta

Men fy vilken hemsk upplevelse.

Jag kommer peronligen inte att avliva min häst med spruta om det inte är nödfall och det är enda utvägen. Jag föredrar bulltpistol om jag någonsin kommer behöva avliva en häst.
 
Sv: Avlivning med spruta

Hon var lugnare än vanligt hemma i stallet och när vi lastade men på djursjukhuset var hon lika stressad som för.

Jag var själv inte med under själva avlivningen men de berätta att det gått lungt tillväga
 
Sv: Avlivning med spruta

Jag har bara varit med vid en enda avlivning och det var med bultpistol. Hästen var superkänslig för nytt folk men denna "farbror" närmade sig långsamt å pratade lågmält med hästen, satte fram ett finger som hästen efter en stund vågade nosa på. Till sist fick farbror klappa hästens hals, å tillsist även huvud. Vi ledde ut hästen, pussade å kramade på honom. Vi stod med utsikt över havet, på en grässlänt och hästens bästa kompis (ett sto) var oxå med. Vi pratade med pållen å farbror förde upp bulten flera gånger mot pannan och strök honom lugnt å sansat i ansiktet. Tillsist reagerade inte ens hästen på att bulten fördes upp, han stod å myste med oss ju. Då sade farbrorn att "nästa gång bultar jag" Min puls gick upp i 180, jag borrade näsan i stoets hals å hörde en liten dov smäll. Jag vände mig om och såg hur hästen saaaaakta tippade lite bakåt (som om han satte sig) å sedan åt sidan. Han låg sedan i gräset - vit som snö mot allt det gröna , med havet och den blå himmeln å den strålande solen å bästa vännen vid sin sida. Farbrorn gjorde ett snitt i halsen å blodet forsade ut, inte alls läskigt. Vi klippte en bit av svansen som minne och sedan lyfte farbrorn upp hästkroppen med kran och lade kroppen i en container. Men då var det inte längre Zorro. Det var bara ett tomt skal. Hästens blick blir ju tom, kroppen sjunker ihop vid avblodningen. Jag tänkte att det skulle va läskigt att se honom död, men Zorro hade redan sprungit sin kos till Trappalanda. Kvar på jorden lämnade han oss med tårar å saknad; men framförallt lämnade han kvar sin kropp som inte längre kunde bära honom å bytte ut den mot ett underbart liv på Trappalandas för evigt gröna ängar...

usch.. nu gråter jag... var snart 2 år sen vi tog bort honom.Det var otroligt vackert å fridfullt. Helt perfekt för den hästen. Skulle aldrig aldrig funkat att ta honom t klinik eller nått. men samtidigt så kunde vi haft otur å fått en stressad "farbror" - då hade det blitt pannkaka.
Så jag kommer ringa denna man om jag någonsin behöver ta bort en häst igen. Inte så dyrt heller. 2500 kr å då tog han kroppen med sig. De skulle ha 5000 kr på kliniken.
 
Sv: Avlivning med spruta

åh vad fint :cry: jag hade hellre velat avliva min på ett favoritställe hemma istället för på klinik men han hade ju stått där i 9 dagar så det fick bli där... man kan ju inte alltid välja tyvärr men det var nog fint för din zorro...
 
Sv: Avlivning med spruta

:cry: gud så avckert. När tiden är inne för min häst ska han somna här hemma, i sin favorithage, där han även ska begravas. och emd honom ska jag, pappa, en god vän till oss (stor förebild för mig vad gäller hästhållning) samt två till vara, som ska sköta grävning och så.
 
Sv: Avlivning med spruta

En underbar berättelse som stämmer väldigt väl in med mina erfarenheter av att "bulta". Måste bara få fråga hur hästens "kompis" tog det när hon såg honom dö??
Och det är absolut inget påhopp mot dig för att hon var med utan en helt seriös fråga!
 
Sv: Avlivning med spruta

Jeg har ingen erfaring med avliving med sprøyte. Men jeg vet at det skjer ofte at veterinæren setter feil dose og dermed dør ikke hesten med en gang. Vet at dette har skjedd ofte, men stort sett går det nok bra.

Å skyte hesten, eller nødslakte er heller ikke urisikabelt. Og man kan ikke bare skyte en bolt i hodet på hesten så er den død. For man avliver ikke hesten bare med det, hesten må avblødes etterpå før den dør og man er sikker på at den ikke våkner igjen etterpå.
Risikoen med boltepistol er også at man ikke treffer skikkelig og hesten kan få skuddsår og store smerter.

Så hverken sprøyte eller bolt garanterer at hesten dør med en gang...
 
Sv: Avlivning med spruta

Lånar knapp

Det här med att veterinärer ibland ger fel dos, alltså, det är helt obegripligt för mig. Om hästen inte ska gå till livmedel (för det går väl inte vid sprut-avlivning?), varför inte ge en STOR dos så hästen där fort? Varför snåla på det? jag menar, som hästägare betalar jag gärna för den dosen bara min häst får somna tryggt :crazy:
 
Sv: Avlivning med spruta

Jag vet inte så mycket om detta, men "vår" veterinär (AE på Hallands Djursjukhus) sa att hon föredar det där starka medlet som de visst hade i England och hon försökt få in i Sverige länge, och som nu finns här.

Somulose eller nåt heter det nog, som är riktigt rejält giftigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlivning med spruta

Álin skrev:
Jag vet inte så mycket om detta, men "vår" veterinär (AE på Hallands Djursjukhus) sa att hon föredar det där starka medlet som de visst hade i England och hon försökt få in i Sverige länge, och som nu finns här.

Somulose eller nåt heter det nog, som är riktigt rejält giftigt.

Ja Somulose heter det. EXTREMT giftigt, bara en droppe på huden kan döda en människa (har jag läst). Därför är väl inte det heller så bra! :crazy:
Min vet. ville helst slippa det, det är också dyrt.

Det bästa anser jag är BULT om man har möjlighet till det. Nödslakten tar med sig kadavret direkt också så slipper man ha den liggandes i dagar (de kan sällan komma ut samma dag och hämta).
 
Sv: Avlivning med spruta

Läskigt om veterinären får det på sig :crazy: Tror inte vår darrhänta veterinär använder det :angel: Låter ju perfekt för hästen, men man måste ju se till veterinären också.
 
Sv: Avlivning med spruta

Ja jag vet om att det är så giftigt. Fast jag kan ju inte bestämma vad vet. ska tycka, jag hade nog inte vågat använda det om jag hade varit veterinär :p
Ursch.

Bra kanske för att hästen dör knall-fall utan att hinna reagera en milisekund, dåligt pga stora risker och högt pris.
 
Sv: Avlivning med spruta

Nja, jag har hört att det inte alltid är så lätt med Somulose heller...
 
Sv: Avlivning med spruta

hej jag undrar det här med avlivning med spruta måste man stå inne i box eller går det bra ute också?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp