Avlivning kräver kontant betalning!

Sv: Avlivning kräver kontant betalning!

Som någon inflikade så är det om ärendet är just ett djurskyddsärende, dvs djuret lider av att vara i livet en timme till (eller ens det), typ. Då tror jag inte pengar skulle krävas kontant innan avlivning.
Avlivningar genomförs ju trots ägares motvilja där de dårakt inte tänker betala för de vill ju inte avliva, men görs pga av just djurskyddsfall.

Verkade dock inte vara så i ts fall utan bara att veterinär rekomenderade avlivning som enda utväg men inte nödvändigtvis nu på studs. Sen att ts var beredd på att göra det på studs är ju av mindre betydelse i det här fallet.

Den försäkringen hade jag också, tyvärr gällde det bara vid akut avlivning tex vid en olycka:crazy:

*KL*

Jag betalade 3900 kr för lantbrukstjänsts trotjänaravlivning och bortforsling av kroppen, hade jag valt djurambulansen så hade det kostat 4900 kr.

Då min häst hade kostat så mycket i vet vård tidigare var alla mina pengar slut, jag fick låna pengar av min son för att kunna betala:( känns fruktansvärt att avlivning inte regleras av försäkringen, det sista man vill tänka på i detta läget är ju pengar:cry:

Till TS
Fy vilken hemsk situation:cry: det är hemskt att behöva gå och vänta, jag behövde "bara" vänta en vecka, men den veckan var fruktansvärd:cry:
Skickar massor av tröstkramar till dej

Den tilläggsförsäkringen hade jag med, och den gällde när jag var tvungen att avliva unghästen blev utdömd efter en strålbensfraktur som inte läkte. Hon hade gått i tre månader, men blev sämre. Så det var ju ingen akut avlivning, men klart ersättningsbart från försäkringsbolaget. Som för övrigt även ersatte den lugnande medicin hon behövde i början. Lantbrukstjänst skulle ha 3500 kontant vid avlivningen hemma, men försäkringsbolaget betalade snabbt de pengarna till oss, tillsammans med livbeloppet, när de fått alla papper och kvitton.

Den försäkringen hade jag också, tyvärr gällde det bara vid akut avlivning tex vid en olycka:crazy:

Nu vet jag inte säkert vilket bolag ni talar om. Men jag har Agrias tilläggsförsäkring.

Den betalade avlivning och destruktion för ungstoet jag tog bort pga sjukdom 2001. Den betalade avlivning, hämtning och destruktion för arabstoet jag tog bort i våras pga kronisk hälta. (Och den kommer att betala om/när fblstoet far till himlen för sitt knä..)

Det var inte så att du hade reservationer i grundförsäkringen, eller att grundförsäkringen inte täckte det som hästen avlivades för?

Hm, lustigt. Jag talar om "Agria Plus Veterinärvård" Den gällde för mig iaf. Min häst var dålig ca 3 månader, blev utdömd och försäkringen ersatte allt.

Hm, lustigt. Jag talar om "Agria Plus Veterinärvård" Den gällde för mig iaf. Min häst var dålig ca 3 månader, blev utdömd och försäkringen ersatte allt.

Exakt samma har ju jag, ersatte nödslakt för sjukdom (3 v sjukdomstid), samt kostnader för transport och destruktion.

Arabstoet hade också den, och efter 2½ år behandlingsförsök ersatte det avlivning, hämtning och destruktion för 'kronisk, icke behandlingsbar hälta'.

Samma regler gäller om man anväder Lantbrukstjänst hemma. Kan förmodligen vara så att veterinären använder sig av deras tjänster vid avlivning. Jag vet kliniker här nere som gör det. Handlar det om en häst så ska de ha kontant betalning.
Anledningen lär vara att hästägare inte så gärna betalar sin fakturor. För om det handlar om andra lantbruksdjur så går de på faktura.

Jag kan intyga att det är precis så:crazy:
När LBT kom och avlivade min förra valack så fick jag betala kontant, men när de veckkan efter kom för att hämta en avlivad kossa så behövde vi inte betala någonting direkt.

Samma kund, samma gård men inte samma djurslag. Och det kan vi helt enkelt tacka alla våra oseriösa "hästkompisar" för:angel: Det är tydligen väldigt svårt att få ut pengar i efterhand för en avlivad häst:mad:

Jag ringde till distriktvet när jag kom hem och ifrågasatte. Hon menade på att distriktet är skyldiga att avliva, men ej privata djursjukhus.

Nu vet jag inte säkert vilket bolag ni talar om. Men jag har Agrias tilläggsförsäkring.

Den betalade avlivning och destruktion för ungstoet jag tog bort pga sjukdom 2001. Den betalade avlivning, hämtning och destruktion för arabstoet jag tog bort i våras pga kronisk hälta. (Och den kommer att betala om/när fblstoet far till himlen för sitt knä..)

Det var inte så att du hade reservationer i grundförsäkringen, eller att grundförsäkringen inte täckte det som hästen avlivades för?

Nä jag hade Folksam och den extra rehab försäkringen och det täckte bara avlivning på studs:(

Jag kollade genast arabens försäkring och där ingick det oavsett om det var en "vanlig" utdömning eller på studs.

På honom tog jag över agria försäkring.

Tyckte att det var både tråkigt och hemskt, tyvärr kollade jag inte detta när försäkringen togs, man lär sig även den hårda vägen:(

Jag ringde till distriktvet när jag kom hem och ifrågasatte. Hon menade på att distriktet är skyldiga att avliva, men ej privata djursjukhus.

Hoppas det ordnar sig snabbt

Vet hur hemsk väntan är

Skickar massor med tröstkramar igen

Jag har hittat ett slakteri där jag lämnar mina utan pass gratis och de med pass får jag 8 kr/kg för.

KL

Jag måste få fråga er som har agria plus. Jag blev ju medveten nu om att min försäkring inte täckte mediciner och avlivning och kollade på plus försäkringen men det står ju så här

Krav: Vid skadeanmälan måste journaler, intyg och fakturor vara skrivna på engelska, tyska eller franska.

Det låter ju skit drygt, är det verkligen så att det måste vara på engelska, har ni sagt det till era veterinärer, ni som har den försäkringen? Känns ju som att de inte skulle bli så lyckliga av det.

Inte bara häst...när jag avlivade min ena hund rätt akut ville vet ha kontant betalning. Kändes hårt att springa till uttatagsautomaten mellan tårarna kan jag säga.

Men jag kan delvis förstå dem, hur pigga är folk i allmänhet på att betala för att ta bort något man älskat, som sen när räkningen kommer inte finns längre?

Jag fick faktura efteråt.Ingen frågade ens efter förskottsbetalning. ATG-klinik.

Försäkringen spelar ingen roll, den täcker inte avlivning mm

Jag anser bara att man bör överväga de alternativ som finns om nu hästen kräver en omedelbar avlivning o ägaren ej har råd.
visst finns det häst som kan gå till livsmedelsproduktion även idag.

Men alltså. Det står INGET om rekomendation om OMEDELBAR avlivning. Bara att vet rekomenderade det som "fortsättning" sas. Tror inte det finns en veterinär i Sverige som skickar hem en häst som MÅSTE avlivas omedelbart, det får de inte, inte djursjukhus heller. Men en häst som har varit halt en längre tid, man har behandlat och inget hjälper, den måste inte avlivas med en gång, den kan få vara i livet några veckor till utan problem.
Har ex på djurskyddsfall där alternativen har varit inneliggande vård på djursjukhus alternativ avlivning direkt. Alternativet för djurägaren att ta hem djuret för att återkomma för avlivning fanns inte.

Att ÄGAREN vill avliva omedelbart, det är en helt annan sak och inget djursjukhuset behöver ta hänsyn till. Vad gäller distriktare vet jag inte men det har väl PL koll på.

Vad kostar det då?

/Nån som är livrädd att det kanske måste göras inom kort

Akutavlivning nekar ingen vet att göra. Fick avliva en häst ute i skogen då den blivit påkörd av en bil. Några fyra tusen hade jag inte i fickan.

Hälsning Maja

KL

Jag måste få fråga er som har agria plus. Jag blev ju medveten nu om att min försäkring inte täckte mediciner och avlivning och kollade på plus försäkringen men det står ju så här

Krav: Vid skadeanmälan måste journaler, intyg och fakturor vara skrivna på engelska, tyska eller franska.

Det låter ju skit drygt, är det verkligen så att det måste vara på engelska, har ni sagt det till era veterinärer, ni som har den försäkringen? Känns ju som att de inte skulle bli så lyckliga av det.

Du har virrat ihop begreppen. Det du citerar är om hästen vistas UTOMLANDS och du begär ersättning från försäkringen. Då ska det vara skrivet på något av de tre språken.

Härhemma i Svedala går svenska utmärkt =)

Även vi har kravet på oss att se till att få betalt. En stor skillnad mot djursjukhusen är dock att vi avlivar o åker därifrån sen får djurägaren ordna med kroppen själv. Djursjukhus o kliniker kan inte gärna skicka med kroppen med djurägaren.
PL

Även vi har kravet på oss att se till att få betalt. En stor skillnad mot djursjukhusen är dock att vi avlivar o åker därifrån sen får djurägaren ordna med kroppen själv. Djursjukhus o kliniker kan inte gärna skicka med kroppen med djurägaren.
PL

Vissa DV har ju dessutom börjat med 'kontant betalning' enbart de med. Dvs endera hostar du upp kontanter, eller kan betala med kort. Annars får du återkomma när du har pengar (gäller dock antagligen inte så brådskande fall att det blir ett djurskyddsärende om det måste vänta).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka