Avlivning kräver kontant betalning!

Sv: Avlivning kräver kontant betalning!

Inte bara häst...när jag avlivade min ena hund rätt akut ville vet ha kontant betalning. Kändes hårt att springa till uttatagsautomaten mellan tårarna kan jag säga.

Men jag kan delvis förstå dem, hur pigga är folk i allmänhet på att betala för att ta bort något man älskat, som sen när räkningen kommer inte finns längre?

Samma sak hände mig! Fick ta bort min underbara hund för att den blev akut sjuk (den var dessutom gammal).Jag fick komma in akut, leddes in med hunden i famnen i ett rum, de kom tillbaka och sa att antingen fick jag lämna min hund en stund ensam och komma och betala avlivningen eller så fick jag lämna ut kortet till djursjukvårdaren.

Klart jag lämnade ut kortet:cry: och sen satt jag och grät tills de kom tillbaka med kortet så att de kunde börja avlivningen.

Känns lite okänsligt........

Samma sak hände mig! Fick ta bort min underbara hund för att den blev akut sjuk (den var dessutom gammal).Jag fick komma in akut, leddes in med hunden i famnen i ett rum, de kom tillbaka och sa att antingen fick jag lämna min hund en stund ensam och komma och betala avlivningen eller så fick jag lämna ut kortet till djursjukvårdaren.

Klart jag lämnade ut kortet:cry: och sen satt jag och grät tills de kom tillbaka med kortet så att de kunde börja avlivningen.

Känns lite okänsligt........

Mycket okänsligt tycker jag faktiskt. Min vovva, så redan när jag ringde så talade det om att det är jourtid och blir dyrt, och undrade om hon var försäkrad. Jag konstaterade att 'nej, inte försäkrad, men jag vet att det är dyrt, och kan betala'. Samt att jag för säkerhets skull frågade ungefär vad det skulle kunna kosta.

När hon kom in så hon undersöktes etc, och när vi fått alla svar var beslutet självklart - hon skulle få somna. När hon somnat, då gick jag ut och betalade, hon låg kvar i rummet sålänge, och sen så tog jag med kroppen hem.

Men smådjurskliniker har ett enormt svinn - tyvärr =/ Det finns en anledninga tt de måste vara 'bryska' ang betalningen. Och tyvärr så ett DÖTT djur är de ovilliga ÄN ovilligare att betala för, tydligen =/

Jo, det hoppas jag ni har. ;)
Tänkte mest på om ni är mindre benägna, eller hur jag ska uttrycka det, att ta betalt direkt eller så åker ni därifrån för att återkomma för avlivning när pengarna finns.

KL Lite spånande ang skyldigheter. En klinik har knappast som företag ngn skyldighet att utföra ngt som djurrägaren inte kan betala för. Däremot kan en vet bli fälld i ansvarsnämnden för att inte avliva en häst i ett akut läge.
Här finns en intressant kollision.
PL

Väldigt intressant, på pappret. :)

Frågan är om det är någon veterinär som sätter företaget före djurets lidande. Då bryter man väl mot någon "veterinäred" eller djurskyddslagen i botten då som man väl lovar att följa? Antar att det "värsta" straff man kan få från företaget är sparken men det värsta från djurskyddslagen är legitimationen och yrkesutövandet. Ganska enkelt val för de flesta kan jag tänka.
Sen är det väl en ren och stor hypotes att ett företag som sysslar med djursjukvård sätter pengar före djurets lidande (verkliga lidande=djurskyddsfall då) också. Dock ett stort dilemma för många djursjukhus/kliniker, etiken kontra företagandet med ekonomiska krav på att åtminstone gå runt. Ser det dagligen. :crazy:

Skall ett antal extra grova eller okunniga förseelser till för att ansvarsnämnden skall dra legitimationen.
Vem skall fällas om en icke vet. säger nej till en dålig betalare redan i telefonen.
PL

Jojo, förvisso, men rent etiskt.
Ren undran: Finns det något fall där det har bevisats (typ att djuret självdog en timme senare utan att vård satts in då) att djuret skulle avlivats av djurskyddsskäl och där det inte gjorts pga ekonomiska skäl och vet bara fått en erinran eller varning?

Sen per telefon neka någon är ju ett annat perspektiv naturligtvis. Lite svårare att avgöra "djurskyddsnivå" på fallet utan undersökning också.

Men det är intressant, absolut. Det etiska kontra det ekonomiska inom djursjukvården. Kanske ett uppsatsämne för någon? :)

:bump:Jag avlivade min häst den 4april i år det var kontant betalnig.Det var kadaverbilen.jag kan rekomendera den.pris-3.500:bump:
Det ligger mellan 5.000-7.500 beroende på val av avlivning och omhändertagande.

Med tanke på att Veterinären rekomenderade avlivning och du varit kund under så lång tid,därtill inte har några betalningsanm. så tycker jag det är oetiskt att inte kunna göra ett undantag.

Jag tycker synd om dig och din häst, gud en så jobbig situation att behöva spara tillräckligt med pengar på ett konto enbart för att ha råd att avliva sin häst. Det låter ju rent absurt.

Kram!!!

Det var ett fall relativt nyligen där en vet vägrade att avliva i ett akutläge, jag tror det blev en varning men det kan varit en erinran.
Per telefon kan privata neka vad som helst om de inte påbörjat en behandling.
PL

*kl*
Får man ut på livförsäkringen om jag skulle ta ut en bekant som kan bulta till att avliva min häst, eller måste det vara någon som försäkringsbolaget sett ut.
Samma om någon av mina hundar måste akutavlivas om man skjuter den.

En vanlig försäkring ersätter inte avlivning.
PL

Jag tror TS menar om h*n får ut försäkringspengarna? Så tolkade jag det?

För tilläggsförsäkringarna som täcker avlivnings- och destruktionskostnader lär ju inte ha något att täcka för just avlivningen om en god vän avlivar. Finns som ingen faktura att reglera då?

Borde du kunna få, dock måste veterinär skriva på intyg om att hästen avlivats. Förutsätter att din bekant har erfoderlig utbildning.

Hej. Vi fick ta bort våran tävlingshäst för 2 veckor sedan.
Vi hade 3 alternativ.
Antingen åka till en vet och hon sprutade honom då skulle hon ha 1000:- kr för det men vi var tvungna att ta hand om kadavret. Vi ringde till kadaverbilen så dom gjorde allt vi fick betala 3 900:- Och vi slapp att vara med men dom ville ha det kontat som sagt..Eller själva köra honom till slakthuset och in på själva slakteriet då kostade det inget som jag förstod. emn vem vill göra det?????

Jag kanske kommer bort från tråden lite nu, men börjar att fundera lite nu. Väldigt sällan står det att folk skickar sina hästar till slakterier, utan man tar som hemma. Jag tycker det är kanon om man kan och vill göra det, men trodde det var vanligt att skicka dom till slakterier?! Jag har bara behövt göra mig av med en livskamrat än som tur är, men det blev slakteri. Vissreligen kände man sig grym när man fick betalt för hans kött och man fick veta exakt hur många kg kött man fick ut av honom.:cry: Lever fortfarande med hemska bilder i huvudet efter detta.. Jag avskyr allt med slakterier som finns, men en dag måste jag ju bestämma över min vän och jag trodde det var det som var vanligast....men hade nog fel...?:crazy:

Hästen i fråga dog 19 oktober. Utfördes av svensk lantbrukstjänst. 3900 kr och kontant betalning.

Vad gäller en försäkrad häst räcker det med ett intyg från slaktaren. Det finns ju de som har möjlighet att själva ta hand om kroppen etc. Då räcker det med ett intyg. Gjorde åtminstone det för 2 år sedan.

Tack! Tyckte ju att det verkade konstigt. Men dóm har ju liksom skrivit det ensamt nederst på sidan så man kan ju lätt misstolka (enligt mig iaf :angel:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka