Avlivning kräver kontant betalning!

cutty

Trådstartare
Var idag på djursjukhus med en häst. Efter röntgen och undersökning rekommenderar veterinären avlivning.

Allt väl. Jag var förberedd. MEN inte ekonomiskt. Hästen är inte försäkrad. Jag får stå för vad det kostar.

Kallduschen kommer när det är dags att ta farväl och hästen lämnas. Jag har inte pengar nog på mitt konto för att täcka avlivning och omhändertagande av kropp!!!

Till saken hör att jag varit kund sedan 80-talet och ej har en enda obetald skuld.

Hästen är nu med hem i väntan på att jag har tillräckligt med penngar just på det kontot.Sedan blir det avlivning.

Det är ju så att i Sverige har vi fri företagsamhet, men vart tog hästarna vägen...

Sv: Avlivning kräver kontant betalning!

När vi tog bort våran var det kontant betalning INNAN han gjorde det.

Vad kostar det då?

/Nån som är livrädd att det kanske måste göras inom kort

I det här fallet spelar föräkringen ingen roll. För åtminstånde inga av mina täcker själva avlivningen eller bortforslandet av kroppen.
Samma regler gäller om man anväder Lantbrukstjänst hemma. Kan förmodligen vara så att veterinären använder sig av deras tjänster vid avlivning. Jag vet kliniker här nere som gör det. Handlar det om en häst så ska de ha kontant betalning.
Anledningen lär vara att hästägare inte så gärna betalar sin fakturor. För om det handlar om andra lantbruksdjur så går de på faktura.
Men jag förstår att det känns hårt att drabbas på det här sättet och behöva gå och sköta om hästen när man väntat på det obehagliga.

Ojoj , vad jobbigt ! Får man fråga vad det kostar ?

Det ligger mellan 5.000-7.500 beroende på val av avlivning och omhändertagande.

Med tanke på att Veterinären rekomenderade avlivning och du varit kund under så lång tid,därtill inte har några betalningsanm. så tycker jag det är oetiskt att inte kunna göra ett undantag.

Jag tycker synd om dig och din häst, gud en så jobbig situation att behöva spara tillräckligt med pengar på ett konto enbart för att ha råd att avliva sin häst. Det låter ju rent absurt.

Kram!!!

*KL*

Nu betalade försäkringen ju det, men det visste ju inte kliniken innan de fick svar på sin direktreglering (jag visste däremot). Men det fakturerades utan ett ord, 7900 kr kostade avlivning, hämtning och destruktion btw.

Men, man ska nog vara glad så länge min klinik fortsätter fakturera, nu har flera stora kliniker här slutat med det. Min hemmavet har också slutat fakturerat, han ledsnade på att ha 50 - 60 000 kr i utstående, obetalda fodringar varje månad. Och han gör inga faktureringsundantag (däremot är det helt okej för mig att när han varit här hos hästarna t ex, kika förbi kliniken några dagar senare och betala med kortet, eftersom han inte har kortläsare i bilen. Men det är för jag är 'känd kund').

Lantbrukstjänst här fakturerade förr, men även de har slutat och går i princip inte ur bilen förrän de fått betalt.

Hästfolk är TYVÄRR ökända för att inte betala. Till och med verkstaden här har 'lärt sig det', och han fakturerar aldrig jobb på hästtransporter, det är kontant betalning vid hämtning. Han hade ett rätt fint Umesläp som stod i 8 månader hos honom förra året.. eftersom ägaren inte löste ut det. Räkningen var på 3 000 kr..

Tragiskt. Extra tragiskt att vi/de som betalar också drabbas =/

I det här fallet spelar föräkringen ingen roll. För åtminstånde inga av mina täcker själva avlivningen eller bortforslandet av kroppen.
Samma regler gäller om man anväder Lantbrukstjänst hemma. Kan förmodligen vara så att veterinären använder sig av deras tjänster vid avlivning. Jag vet kliniker här nere som gör det. Handlar det om en häst så ska de ha kontant betalning.

Jag har en tilläggsförsäkring till mina veterinärvårdsförsäkringar som täcker:

* Ersättning för veterinärens resekostnader upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle,
* Medicin utskriven på recept eller utlämnad medicin,
* Avlivningskostnader och kostnader för djurambulans.

OM skadan är ersättningsbar i min grundförsäkring så gäller detta.

Håller med dig.

TS: När jag avlivade min ena häst på djursjukhuset var det faktura som gällde. 5500:- + moms gick det på... Fick dessutom ett supergulligt brev hemskickat därifrån, det värmde.

När jag tagit ut lantbrukstjänst har det gått på 3500:- inkl. moms (för stor häst, kommer inte riktigt ihåg alla summorna, men det räknas på hästens vikt). Det är kontant som gäller när de kommer ut. Sista gången fick jag tack och lov låna, annars hade det inte gått...

Det är min mardröm, att inte kunna ha råd att avliva en akut sjuk/skadad häst. Fölet har jag försäkrat så försäkringen tar ev. avlivning, andra unghästen får samma försäkring i början av nästa år.

Lider verkligen med dig :(

Stor kram kommer det härifrån

OT, men strider inte detta på något vis mot svensk lagstiftning om klinik förordar omedelbar avlivning, men bara om kunden kan betala???

Jag fick faktura när min häst avlivades hemma. Både veterinären och de som hämtade kroppen skickade faktura.

Jag har en tilläggsförsäkring till mina veterinärvårdsförsäkringar som täcker:

* Ersättning för veterinärens resekostnader upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle,
* Medicin utskriven på recept eller utlämnad medicin,
* Avlivningskostnader och kostnader för djurambulans.

OM skadan är ersättningsbar i min grundförsäkring så gäller detta.

Den försäkringen hade jag också, tyvärr gällde det bara vid akut avlivning tex vid en olycka:crazy:

*KL*

Jag betalade 3900 kr för lantbrukstjänsts trotjänaravlivning och bortforsling av kroppen, hade jag valt djurambulansen så hade det kostat 4900 kr.

Då min häst hade kostat så mycket i vet vård tidigare var alla mina pengar slut, jag fick låna pengar av min son för att kunna betala:( känns fruktansvärt att avlivning inte regleras av försäkringen, det sista man vill tänka på i detta läget är ju pengar:cry:

Till TS
Fy vilken hemsk situation:cry: det är hemskt att behöva gå och vänta, jag behövde "bara" vänta en vecka, men den veckan var fruktansvärd:cry:
Skickar massor av tröstkramar till dej

OT, men strider inte detta på något vis mot svensk lagstiftning om klinik förordar omedelbar avlivning, men bara om kunden kan betala???

Jag tror att om det är akut, tex är kolik och hästen lider svårt och de inte kan göra mer så avlivar de nog även utan kontant betalning, annars frångår de ju djurskyddslagarna.

Du har ingen möjlighet att vända dej till ett slakteri??
Det är väl gratis??
Kanske låter hemskt men det finns bra slakterier o du har ju möjlighet att följa hästen ända fram.
Ett annat alternativ är ju om du har möjlighet/tillåtelse att begrava hemma o har någon som kan avliva hästen ex distriktsveterinären.
hoppas allt ordnar sej. Beklagar.

Gratis om köttet går att använda till mat. Men hur många har såna hästar idag?

Du har ingen möjlighet att vända dej till ett slakteri??
Det är väl gratis??
Kanske låter hemskt men det finns bra slakterier o du har ju möjlighet att följa hästen ända fram.
Ett annat alternativ är ju om du har möjlighet/tillåtelse att begrava hemma o har någon som kan avliva hästen ex distriktsveterinären.
hoppas allt ordnar sej. Beklagar.

Visst låter det hemskt men detta var vad jag gjorde med min häst. Han fick åka från gården (det var mitt största problem med det hela) Han gick aldrig in i slakteriet utan dom "tog honom" på utsidan i en dunge. Han visste inte vad som hände och det gick snabbt :cry:

Detta gjorde jag enbart av ekonomiska skäl. Suck, nu blöter jag ner mitt skrivbord så nu ska jag nog sluta skriva...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka