Avlivning i hemmet

M

maisan

Är det ngn här som tagit hem veterinären o avlivat hunden i hemmiljö?
Jag måste ta bort min älskade vovve o skulle vilja att han fick dö hemma i sin bädd. Han blir ju så stressad av att gå till vet.stationen så det känns inte rätt. Har pratat för länge sen om det med en vet o då sa hon att dom helst inte kommer hem men att om dom gör det så är det dyrt.
Usch... känns inte alls kul detta:cry:

Sv: Avlivning i hemmet

Ledsen för din skull *kramar*
Har aldrig gjort det själv men vet att "min " vet åker hem och avlivar i bland och jag tor int han tar så mycket extra för det. Bara bensinkostnaderna och den vanliga avgiften. Du kan kanske ringa till några olika vetrinärer, kanske nån som skulle kunna tänka sig det?

*kramar om*
ush, ett sorgligt beslut som man måste ta.

Jag har avlivat hemma. Har inte varit några problem alls. Nu bor jag iofs på landet där det finns ambullerande vet, men nog borde det att gå att ordna även för dig?

Hur är hunden att åka bil?
Om hunden gillar bilåkning kan ju alternativet vara att åka till vet men inte gå in utan låta hunden få somna i bilen.

Först vill jag ge några tröstkramar!

Jag har avlivat min schäfer hemma och det va det "bästa" jag har gjort.. tolka mig rätt.. vår tidigare hund avlivade vi på sjukhus och det kommer jag aldrig mer göra om. Snabbt avslut och snabbt ut igen, alltså inget för mig.Han liksom inte bearbeta mig själv.

NU är det snart två år sen vi tog bort "lille" zacko men jag minns det som igår.:cry: Vi ringde vår hästveterinär som är helt super. :love: Han har visserligen varit me oss i många år när jag haft problem me min häst så det va kanske därför han gjorde det åt oss. Däremot så kunde han inte ta hunden me sig utan den biten fick vi lösa själva. Vi hade ju bestämt att han skulle kremeras själv och komma hem igen i urna.
Han skötte det jätte bra och vi fick i lugn o ro låta zacko somna in på sin favvoplats i tv-rummet sen kom pappa och körde honom till krematoriet.
Zacko fick akut avlivas halloween helgen och det kostade 1200kr.

Jag känner som du, är hunden stressad för att åka till veterinären så utsätter inte jag hunden för det i allafall. TYcker inte att det känns som ett bra avslut.

Men det lugnet jag fick känna i min sorg me zacko och veta att han fick "må bra" utan stress in i slutet värdesätter jag fruktansvärt mkt!

Ja tänker på dig och jag hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig och hunden.

Kram/Anna

Vi gjorde det. Vår Tyson fick somna i mammas säng. Gick jättebra och veterinären tog med sig honom sen för kremering. Vi la honom i en äppellåda, på ett fårskinn och med sin älskade leksak mellan tassarna.

Här på "landet" är det bara att ringa och beställa tid på veterinärstationen så lommer dom hem och avlivar.

Vi har har inte behövt göra oss av med någon hund ännu, men jag vet flera som tagit bort både hund och katt i hemmet häromkring.

Kan du inte be distriktaren komma och göra det då? De borde ju kunna göra det. Eller möjligtvis om du har någon privatpraktiserande veterinär i närheten?

Vår gamla hund som avlivades 2003 togs bort i bakluckan på bilen. Hon var livrädd för veterinären, eller miljön rättare sagt. Att avliva i bilens baklucka var jättesmidigt och vi satt med henne hela tiden. Det är också ett rekommendabelt sätt.

Ja jag har gjort det! Gick jättebra, lugnt och fint. men det är hemskt när han sticker nålen i hjärtat. :cry:

Vi betalde nästan ingenting för det heller, typ 400-500kr. Privat veterinär som vi kände sen flera år tillbaks.

Ja jag har gjort det! Gick jättebra, lugnt och fint. men det är hemskt när han sticker nålen i hjärtat. :cry:

Det har jag aldrig varit med om :confused:
Lugnande och sedan sömnmedel via kanyl i ett blodkärl på frambenet, har det varit de gånger jag varit med.

nej så har det blivit gjort på dom djur jag varit med om att avliva, både hemma och på klinik. först lugnande och smärtställande så djuret blir borta, sen sticker dom i hjärtat, det är för att det ska gå så snabbt som möjligt!

Hon menade nog i hunden - hennes hjärta.

Vi tog bort mammas hund hemma. Det var faktiskt inte så hemskt. Jag tog ut min hund på en promenad, medans det hände. Sen fick hon gå fram och nosa på hunden efter det var över. Så hon vet varför hon försvann sen. Min hund verkade förstå vad som hänt också.

Vi avlivade en av våra hundar hemma. Det var det bästa för henne och även för oss. Kändes enklare att låta henne somna in hemma än hos veterinär där hon blev stressad och orolig (hade varit på många smärtsamma veterinär besök innan avlivning bestämdes) Det var inte speciellt dyrt. Vet kom hem och hon avlivades under "sitt" träd som hon alltid låg under och spanade ut över gården. Hela fam var med. Det var givetvis fruktansvärt jobbigt och jag förstår verkligen hur du känner dig. Men är verkligen glad att vi gjorde det hemma, så hon kunde känna sig trygg.

Här avlivas inga djur på klinik, vi tar alltid hem hjälpen. Med hunden ringde jag Distriktarna som kom ut och gjorde det, mycket smidigt utan stress för hunden. Dessutom slipper man betala direkt, utan får en faktura. Jag tycker det känns lite sådär att betala efter en sån grej, vill bara begrava hunden.

Kostnad ca 1000 kronor.

//E

nej så har det blivit gjort på dom djur jag varit med om att avliva, både hemma och på klinik. först lugnande och smärtställande så djuret blir borta, sen sticker dom i hjärtat, det är för att det ska gå så snabbt som möjligt!

Det skulle jag nog inte vilja, tycker det ser så lugn och fridfullt ut när dom bara får somna in med en överdos av sömnmedel.
Sen har vet. kommit in efter en stund för att se att hunden är död.

Ja hon var gammal och hade starkt nedsatt cirkulation, så hade han sprutat nån annanstans hade det tagit lång tid eller inte fungerat.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 330
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 727
Senast: Ava22
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 717
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar