Avlivning!! HJÄLP!!

M

madamemerry

Har varit hästägare i 15 års tid o har på vägen fått ta farväl av två underbara hästar. Detta har gjorts hemma på gården.. De har fått en egen begravningsplats o allt var mycket fint.

Nu till saken.. En bekant fick sin häst utdömd för 4 år sen. Men inget hände.. Hennes ego slog ut samvetet för en hästs lidande. Det blev 4 långa o plågsamma år för denna stackaren som i dagens läge är ett vandrande skelett, som näst intill får lyftas in i stallet pga totalt fördärvade ben. Då jag fick veta hur illa det var med denna stackars krake kunde jag inte bara låta det fortskrida.. Idag har jag tagit över vårdnaden på en unghäst i hennes ägo o jag har kämpat länge för att få ett slut på den andra hästens lidande. Hotade med en anmälning till djurskyddsnämden då de med omdelbar verkan kallat ut en veterinär som garanterat på ett eller annat sätt fått ett slut på hans lidande. Ganska snart insåg de vilket helvete detta kunde leda till.. De öppnade ögonen o insåg hur dålig han är.. De bestämde sig för att lyssna på mig.. Tack o lov

IDAG är det äntligen beslutat att han ska slippa lida o JAG har fått det stora ansvaret att fixa med avlivningen. Fruktansvärt.. Men eftersom de anser att det är jag som ligger på om det ska jag i min tur sköta det oxå.

Mina två ögonstenar grävdes ju ner på gården o denna processen tog väldigt lång tid.. Ägarna till denna hästen har heller ingen mark så en begravning är långt, långt bort.

Vad kan jag göra?? Tycker att ordet NÖDSLAKT är skrämmande.. Vill ju inte att han ska bli mat.. Mina önskemål är att någon kommer ut o avlivar med bultpistol o att de sedan fraktar iväg honom o att han kremeras..

Visst.. Man kan aldrig vara säker på vart våra fina vänner tar vägen när de fraktas iväg..
Men hur ska jag gå till väga?
Ska jag behöva ringa Swedish Meats?
Behöver de inte någon typ av intyg att hästen inte har sjukdommar etc? För ägarna ill inte ta dit veterinär pga av hästens dåliga skick.

Nej fy!!!!!

Sv: Avlivning!! HJÄLP!!

Hej, ifall du avlivar hemma och vill ha en värdig efterbehandling så ring inte kadaverbilen. Då hamnar älsklingen på convex i Stenstorp utanför skövde där jag bor. Ihop med en massa andra kadaver från lantbruksdjur i en stor äcklig hög för att sedan brännas.Det är ett riktigt otrevligt ställe.
Bättre då att försöka begrava själv.

Å fy fan!!! Nej det vill jag inte!! Men hur ska man kunna lösa det utan begravning?? De säger ju att de inte har möjlighet till det.. Ush, nej hjälp..

Har ni inte kontakt med nån snäll bonde som kanske kan hjälpa till med ev. begravning? Kanske upplåta plats till det och hjälpa till med lyft av hästen. Egentligen är det inte tillåtet att gräva ner stora djurkroppar hur som helst utan tillstånd, men jag vet flera som gjort det ändå. Man får bara tänka sig för och inte göra det i närheten av nån brunn el. så.

nää usch...hamnar alla hästar där på stenstorp? Jag gjorde ingenting när min häst avlivades...jag tog inte hand om någonting alls...det va det en underbar människa på konvalecensstallet han stog på som gjorde...
Han avlivades me bult och sen kördes han iväg me nödslakt (men inte för att bli kött).. Allt va så virrigt i mitt huvud då och jag ville inte ens tänka på vad som hände med honom och det känndes omöjligt och allt för komplicerat att begrava och jag hade inte heller nån plats att göa det på...
Men vad hände med honom sen? :(

Kan du inte begrava den på samma plats som dina. Då vet du ju om det är vattendrag i närheten (om du har tillstånd). Pratade med en vet häromdagen angående hur många hästar man får gräva ner på ett tillstånd. Då tittade han på mig och sa: "Behöver någon veta hur många som ligger där när platsen väl är godkänd."

om man säger att de har fått domesedan (Elelr vad de heter) så får de inte bli kött... många lugnande medel de får hos veterinären är livstids karenstid...

nä vi tog bort bästis i höstas så va hon pleggad + att hon hade varit galopphäst = förmodligen fått i sig både det ena å andra,... hon blev biogas :) de blir inte kött om man säger att man inte vill det!

så hon är en lampa nån stans... å hoppar på molnen :bump:

så som sagt... plegga innan, så ser de att hästen har fått lugnande = inget kött...

När vi tog bort en häst i stallet så kom svensk lantbrukstjänst ut och avlivade med bultpistol. Det gick snabbt och smidigt. Hästen märkte ingenting. De tog sen med sig hästen och hon åkte på destruktion eftersom även hon ätit mediciner och ägaren ville så.

Min förra häst avlivades på djursjukhus, men jag tror inte att de gör sånt om det inte är "akut" så att säga.

Jag tycker att det där med destrueringen känns ok. Var ska man annars göra av alla djur? Visst kan jag må lite illa av tanken på att min häst åkte i en container med en massa andra döda djur, men vad skulle vi ha gjort istället? Hon led ju inte då utan var äntligen fri från alla problem. Hästen är ju död då och lider inte mer.

/ Maris

Sen kan man ju välja själv om den ska bli livsmedel eller inte, det är ju inte tvång på att alla djur som inte har ätit medicin ska gå till livsmedel!

/ Maris

precis! men för att vara säker så kan man ju säga att den har blivit drogad... eller att man pleggar sp han själv ser att hästen e lite slö... :)

Tog bort min valack för dryga två år sedan, hemma, med hjälp av Helsingborgs djurambulans. Bultpistol " avlivning". Dom tog sedan kroppen med sig. Mkt fint & värdigt, även om det var rät dyrt.
Tog bort min första älskade häst, i fredags, på djursjukhuset i Slöinge, & då fixar dom med hämtning. Även det gick lugnt & fint till. Sprut" avlivning".

Linda

Var i Skåne finns du?

Jag tar ut Kjell Feldt som är en ÄNGEL. Han har med sig lastbilen och bultpistolen (slaktmask). Allt går lugnt och fint till, hästarna förstår ingenting mer än att det kommer en snäll man och kliar dem i pannan. Efter skottet avblodas hästen och vinschas upp på lastbilen.

Hemslakt innebär att hästen inte får bli mat utan körs till destruktion (vilket ju kostar en slant men är i slutänden samma som kremering). Personligen bryr jag mig inte om vad som händer med kroppen när livet runnit ut, hade gärna ätit min häst för jag tycker det är verklig misshushållning med resurser att bränna kött...

Det är klart att så mycket kött som möjligt bör ätas, men jag skulle nog inte vilja äta häst om jag visste att den ätit massa mediciner.
Men självklart måste det finnas nåt ställe som tar hand om djurkroppar. Efter t. ex. ett salmonellautbrott så måste ju alla djur avlivas omedelbart och då kan det ju vara bra att så snabbt som möjligt kunna bränna flera hundra svin eller vad det nu må vara.
Men i det här fallet så ville ju ägarna helst ta hand om djurkroppen själva, kanhända skäms de lite också och vill inte visa sig på slakteriet med hästen i det skicket....

De flesta hästar har inte ätit andra medicin än t ex nöt, vad som skiljer är forskningen. D v s man vet mer om hur medikamenter bär sig åt i nötköttet än i hästköttet...

Fel, skillnaden är att de mediciner som inte har MRL-värde överhuvudtaget inte får användas på nöt.
PL

Man lär sig något nytt varje dag...

Tidigare har det skrivits en del om att vissa mediciner används på nöt och att de då är godkända för livsmedelsindustrin medan forskningen vad gäller påverkan på hästköttet inte kommit så långt att man vägar använda medicinerade hästar till livsmedel.

Detta stämmer alltså inte?

Enligt min mening slaktar man för att ta tillvara kött, annat är avlivning.
Hemslakt används normalt sett om slakt hemma för egen konsumtion.
Nödslakt/sanitetslakt, slakt på gården efter veterinäbesiktnig godkänns för konsumtion efter provtagning o veterinärbesiktning av slaktkroppen, finns bara kvar på ett fåtal ställen i landet o upphör vid årsskiftet.
PL

Hej alla...
Tack så jätte mycket för alla tips o råd.. Har äntligen hittat en värdig bortgång för denna stackars häst. Det kommer ut en kille imorrn från något som heter Kristianstad Lantmäteri Ab o avlivar med hjälp av bultpistol. Han vinschas sedan upp på bilen o kremeras förmodligen på Stenstorp..

Fy vad jag mår dåligt!!
Har aldrig hållt någon utav mina egna hästar på självaste ögonblicket o är rädd för hur jag kommer reagera. Det kommer bara ut 1 kille så jag måste hålla.. Tyvärr.

Låter det mycket med en bultpistol?

Hemskt!!
Men som jag skrivit tidigare..
Jag ska kämpa in i det sista o va vid hans sida till han faller.
Efter allt han gjort o genomlidit efter så många år i smärtor, är det det sista någon kan göra för honom..
Jag försöker tänka att det är hans bästa fast att det är hemskt jobbigt..

Jag tror i mitt stilla sinne att han är tacksam imorrn när han står bredvid mig med en bultpistol riktad mot huvudet. För hade det inte varit för mig hade han gått en lång o smärtsam död till mötes inom en snar framtid..

Fruktansvärt..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 379
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 929
Senast: lizzie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 415
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?