Avlivning eller inte? kissing spines!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare EmblaHamilton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 15 770
Sv: Avlivning eller inte? kissing spines!

Nej det är knappast troligt, kissing spines yttrar sig inte i manken utan det är tornutskotten i bröstkotorna som trycks ihop.

En av världens mest framstående galoppörer Hyperion hade KS fick jag höra på en galoppkurs på Täby av insatta personer. Han löpte ju utan problem tydligen, och vann gjorde han.

Det är nog väldigt olika från häst till häst, lita på din veterinär :)

Jag har tränat embla en hel månad innan jag satte för däcket, hon har även börjat avlasta benen bak och krånglar en hel del(problemhäst) som hon aldig gjort innan. Vetrinär säger gör så, kom hit, kör dit, ring den osv, jag anser det djurplågeri att bara låta henne stå, för har hon ont kan jag inte träna henne. jag skiter i att få henne utdömd, i mitt hjärta känns det bäst om hon får komma till de gröna ängarna.

Jaf förstår precis hur det känns. Har samman problem här. Bara har min vet rekommanderad att tar bort henne. Vi provade också på att använda metacam för att sätta igång henne. Vi försökte ju innan men hon blev väldigt stressad och sur, aven med enkla markövningar i skrit. Så vi kollade om det gick bättre med metacam, men det fanns ingen skilnad. Hon krånglar också en hel del, men det är ju klart. Hästen orker bara inte. Hon klarar det inte av (inte psykisk och kanske inte ens fysik)efter har haft så mycket ont (vi uptäkte senare att hästen började få problemar med rygg 5 år sen och blev från en väldigt snäll och trygg häst till en väldigt sur och stel häst, men det berättade oss ju ingen när vi köpte henne 1 år sen och då var det inte så klart . Vet inte om hon fåt då något medicin när vi kollade henne)
Det är ju klart att en häst med store problemar som detta blir någon sort problemhäst. De har ju ingen annar sätt att berätta att någon är på tok.
Nu går hon rund i hagen och ser faktisk nöjd ut.Men hon springer och leker inte.(bara när hon är rädda springer hon) Pysslar inte heller med de andra häster. Naturligvisst är hon redan 18, men en 18-årig häst busar också.
Men om hon har ont när hon bara stular rund i hagen? jag vet inte... hon äter bra och, som sagt, ser nöjd ut.
Kanske få hon går runt i hagen en lite till, men det är klart att hon inte ska vara med en vinter till, när det är jobbigt met snö och is. Tyvärr--- jag tycker jättesund om henne. Hon har haft det verkligen jobbigt i livet, vet vi nu...

Senast ändrad av en moderator:

Låter som ett klokt beslut att avliva innan det gått för långt och du har nog tänkt igenom det väl!

Hur högt försäkrad är hon? Rent krasst kan det ju spela in om det är värt att åka in igen om försöka få henne utdömd?

jag har haft många lååånga månader och tänka igenom det, och som du skrev "Dorinda" jag ger henne ett försök till, kanske är jag egoistisk. Med tanke på att jag kommer dra henne 12 mil enkel resa i transport, och embla som blir lätt stressad kommer garanterat inte visa hälta stelhet eller ngt liknande när vi kommer fram, och känner jag vetrinären kommer dom säga kanske?? och då är den onda cirkeln igång eller hur? jag tränar henne, hon får ont, hon vilar tappar muskler och sedan får ännu ondare? suck

har försökt få hem en lämplig vett men alla har för långt att åka, men det är ju inte långt om jag åker till dom"ironi" ...... är det nån som vet en klinik som är mer rättvisa mot hästen???

Hon blev utdömd för er som undrar, fy vilken hemsk dag......

Beklagar att det inte fanns mer att göra, men du kände det ju redan innan...

Hoppas hon får ett bra slut nu...och att du kommer igen själv!

I det läget kan det ju faktiskt kännas skönt att du har tänkt i rätta tankebanor hela tiden. Att få det svart på vitt av en veterinär att hästen har så hemskt ont att den bör tas bort är ju så klart superjobbigt men samtidigt kan det vara en lättnad att få en hemsk tanke bekräftad. Du har gjort helt rätt.

Jag beklagar, men vet som sagt precis hur det är. Nu kommer hästen slippa ha ont mer och du gör vad man som djurägare har förmånen att göra, hjälpa de slippa ha ont.

jobbade över 1 år med att försöka få hästen återställd men det gick inte. Tömkörde och jobbade endast från marken men togs bort i februari.

Hej, jag var till kliniken i sept 2009 för att min häst helt plötsligt inte orkade bära upp sig i galoppen. Svaret på gåtan var SAMMANVÄXTA tornutskott på tre ställen i ryggraden, Vet tyckte att det var lika att ta bort henne med tanke på att det ofta går käpprätt åt h-vete. Men hon ligger mig alldelens för varmt om hjärtat så jag markarbetade henne i 4 månader i början försiktigt ..sedan med inspänning så hon fick gå i låg form och höja ryggen.med stretching massage och det viktigaste av allt varm rygg, täcka men inte för mkt både inne och ute... I början stegrade hon sig ..slet sig och kastade sig. Med en kort summering så är hon i full tävlingskondition nu och har startat totalt 5 klasser med goda resultat, hon visar inte en tillstymmelse till ryggproblem eller ryggömhet, många av mina kollegor är chockade över att hon är så fin som hon är. Om du vill prata vidare kan du maila mig på lindberg300@hotmail.com Jag kan bevisligen dokumentera med film hur dålig hon varit och så fin hon är nu..alltså helt utan symtom! Så jag avråder dig att avliva din häst, det finns hästar som går grand prix med kissing spines, det viktigaste är att hästen tränar rätt:)

NOT..min häst har diagnosen kissing spines och har 2 sammanväxta tornutskott i manken och ett i sadelläget. Ryggraden går i från manken ända bak till korsets slut.

Jag vet att det finns hopp med hästar med kissing spines, men Om embla bara haft det problemet, min vett sa att hon aldrig sett nått knäppare för embla har tre ryggproblem samtiidgt, och hon kan ha ont av alla. Embla har förutom kissing spines + ligaments förändingar (i hela ryggen) ochså benpålagringar på en kota i korset om man säger så. jag har kämpat och fick henne utdömd, men nu har jag fått kämpa mot försäkringsbolaget för dom har en såkallad konvelenc tid för ryggskador... helt idiotiskt men nu måste jag ställa min rygghäst på en transport igen och dra henne dom fjorton milen. Jag ska tillägga att hon blev utdömd i april. idioter:( ska till klinbik igen den 5 juli. och om hon inte blivit bättre eller läget är oförändrat kommer hon att få avlivas. jag har verkligen gråtit över denna hästen.....

okey, min häst är väldigt stressad för minsta lilla, tömkörning kan hon men jag tror inte jag skulle kunna få henne att gå så sammlat och lugnt? och då är det inte att rekomendera läste jag? därimot longeringen går hon väldigt bra i, men det kommer bli trisst för henne med longeriing?? hursom så blir det en del promenader osv, hoppas bara snön försvinner snart,

Du kommer få ett rehab program med dig hem

Du kan göra en löpargång med cavaletti som omväxling. ut och klättra i brötig skog i grimma dvs du går bredivid. Över stock och sten

Visas kissing spines som någon svullnad på ryggen? Min häst har som två knölar vid manken. ET trodde det var sadeln så den har hon gått utan nu i 1 mån men knölarna är forfarande inte borta. Kan det vara KS ?

nej det yttrar sig inte så

Nej det är knappast troligt, kissing spines yttrar sig inte i manken utan det är tornutskotten i bröstkotorna som trycks ihop.

Nu består ju manken av de främre bröstkotornas tornutskott.... vilka är extra långa

KS är vanligast i sadelläget ja - men det kan finnas överallt där det finns tornutskott och tom nedanför själva utskotten på själva kotkroppen om man har riktig otur

Gud så trist för dig :cry: Din häst verkar ha många problem, och jag förstår att du vill ha henne utdömd för hennes skull

Kram till dig

får man ut försäkringspengar om det är medfött?

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 316
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025