avlivning av häst.

F

Fantasi

i vilken ände ska jag börja?

vilka alternativ har jag?

vad kostar dom? (bor i umeå)

hur går man tillväga om man vill ta bort och begrava hästen på gården.

skulle vara hemskt tacksam för svar!:cry:
 
Sv: avlivning av häst.

när jag avlivade min häst var det första vi gjorde (efter att vet. hade dömt ut henne) att skicka in papper till försäkringsbolaget. minns inte exakt och har inte jättestor koll men det var veterinärpapperet där han skrev att han ansåg att hästen skulle avlivas för att hon var obrukbar och kostnader etc. när försäkringsbolaget godkänt detta kontaktade vi vår vet. igen och bestämde en dag för avlivning.

för mig var slakt inget alternativ, dels pga sentimentala skäl och dels för att hon fått så mkt medicin som gjorde det omöjligt. det var också självklart att hon skulle begravas i skogen ovanför stallet och vill man ha tillstånd till det är det länsstyrelsen man tar kontakt med.

veterinären kom sen ut (samma som haft hand om henne sen hon var unghäst, så hon kände honom väl), fast ett par dagar för tidigt pga att hon blev sämre. jag vet ärligt talat inte om han använde bultpistol eller spruta :o eftersom jag inte var med vid själva avlivningen, och jag har aldrig kommit mig för att fråga pappa heller..

det är dock delade meningar om vilket som är "bäst" för hästen, finns lite att söka på på forumet om det...

tråkigt för dig att du måste avliva din häst, men modigt av dig att våga fatta det svåra beslutet!
*styrkekram*
 
Sv: avlivning av häst.

Usch, stackars dig *styrkekram*

Alternativen är väl (finns kanske ytterligare?)
Åka till slakteri
Ta hem veterinär -spruta
Åka till klinik -spruta
Ta hem nödslakt el. annan som skjuter med bult -begrava hemma efter tillstånd eller att de tar med kroppen.

Inget val är rätt eller fel utan upp till varje ägare att avgöra vad som passar bäst.

Själv har jag alltid avlivat mina hemma med bultpistol. De har fått stå på ängen och käka kraftfoder strax innan. Har gått väldigt lugnt, snabbt och smärtfritt. Kropparna har de tagit med.

Men sök på gamla trådar här. Det finns ett par i ämnet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
748
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Buzzter
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 737
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp