avliva katt ....

Ela

Trådstartare
Vi har en katt som är i stallet. Hon är nu sjuk och mår inte bra. Hon har inget riktigt hem och ingen som vill betala eventuell vård.

Nu funderar jag på att avliva henne eftersom det syns att hon är sjuk. Jag har ingen lust att lägga ut pengar på vård men vill inte att hon lider.

Vad tycker ni ?
 
Sv: avliva katt ....

Om du inte hittar hennes ägare och ingen vill ta sig an henne, gör du i mina ögon katten en välgärning som avlivar. :bow: Sköt det snyggt bara och se till att ta det i de steg jag skrev.

Anmäla katten som upphittad till polisen är steg 1. Glöm inte kolla efter öronmärkning och chip, även de mest åtgångna skabbkatter kan faktiskt visa sig ha en ägare som har längtat efter dem länge. :cry:
 
Sv: avliva katt ....

Nej. ja vet att hon inte har någon ägare.... eller ja hon kommer nog från bondgården bredvid.

Katten har varit här ganska länge och äter ifrån de andra katternas mat i stallet.
Känns jobbigt att avliva samtidigt som jag inte vill (har råd) att betala vetrinärvård för henne.

Ska ringa vet i morgon så han får göra en bedömming.
 
Sv: avliva katt ....

"Döda katter lider inte". Oönskade, oälskade ej ägda katter har det inte roligt när det blir vinter.

Hade en inflyttad vild katt hos mig som ingen ville kännas vid. Har matat den hela sommarhalvåret men tyvärr nu inför vintern började den inte släppa in min egen katt till de varma utrymmen den har kattluckor till (jag jobbar o är borta om dagarna och är alltså inte hemma och passar husets dörr efter katten) och den vilda katten var fortfarandes inte heller tam. Så med tungt hjärta har jag låtit den bli skjuten nu i höst när det kom snö och blev kallt. Snabb ögonblicklig stressfri död hemma på min gård ätandes god mat.
 
Sv: avliva katt ....

Hur sjuk är katten då?
Har du tagit kontakt med något katthem i närheten?

Att avliva en katt är inte heller gratis, men visst är katten svårt sjuk blir det säkert dyrare med vård.

Det är förstås viktigt att katten inte behöver lida och vara sjuk, men se över alla andra möjligheter först innan ni avlivar.. Jag har 3 katter hemma själv som varit hemlösa/vanvårdade eller avlivningshotade. De är otroligt tacksamma katter, de vet vad de slipper därute och ger nåt otroligt utav sin kärlek.

Sen angående att skjuta katter.. man måste väl ändå ha tillstånd? Alla kommunjägare måste ha tillstånd och de måste fånga katten i bur, inte skjuta på löst springande katter, tänk om de vådaskjuter...
Avliva hellre med veterinär, tycker jag iaf.

Bra att du tar tag i situationen iaf!
Allt för många blundar för hemlösa katter som lider :(
 
Sv: avliva katt ....

Om man ska lämna katten till katthem - Kolla då för guds skull upp innan att den hamnar på ett bra ställe! Man vill ju inte tro annat än att den ska bli omhändertagen på bästa sätt och lämnar den i trygg förvissning! Men tyvärr finns det en hel del riktigt dåliga ställen. :crazy::cry::mad: Allt från rena avrättningscentraler som drivs i syfte att tjäna pengar, till illa skötta ställen som drivs av djursamlare med gott hjärta men utan organisatorisk förmåga.

Man har lagligen rätt att skjuta en katt som antas vara hemlös, ifall det inte är tättbebyggt område. :crazy: Men det måste ju gå rätt och riktigt till. Någon skicklig skytt med jägarlicens och lämpligt vapen, som hjälper katten till andra sidan när den äter något riktigt gott t ex. I mina ögon bättre än den stressande färden till veterinär, när det gäller en förvildad katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 609
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
695
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 768
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp