Avliva häst

Sv: Avliva häst

Corax skrev:
Ingen som har kremerat?

En bekant gjorde det fördryga 15 år sen, och om jag inte missminner mig så gick det på ca 15 000, du kan ringa till Ultuna att fråga.

Vi har avlivat här hemma 2 ggr, en gång med bult, jag klarade inte att vara med, men dem var superfina med hästen och det gick alltsom allt på ett par minuter från de dem gick iväg med honom tills de kom med grimman.
Andra gången var akut i hagen med en inackad pensionärsponny.
Då använde vi spruta, kändes bra för oss, vi var med hela tiden.
Däremot kunde inte destruktionsbilen komma förrän 2 dagar senare, så han fick ligga kvar i hagen och vi täckte honom under tiden.
Det var jättejobbigt, men det gick. Vi fick skorna och svansen och han ligger begravd bland mina hundar,katter och sonens kaniner och till och med guldfiskar.
Om man planerar avlivning med spruta, så borde man kunna tima in det med destuktionsbilen.

Så, du har tagit ditt beslut nu.
:cry:
Det var modigt och starkt av dig.

Ursäkta intrånget i tråden :o

Måste bara fråga; Vad registreras i passet av det som hästen varit med om vad gäller veterinärinsatser innan passutfärdandet?

Att fenylbutazon är farligt har man vetat länge, det var därför det förbjöds till folk.
Men det stannar inte kvar i kroppen hela livet.
PL

Jag har skrivit det här flera ggr tidigare så jag tar det kort.
Man kan köra hästen till slakteriet där den blir livsmedel om alla papper är ok o hästen tillräckligt frisk.
På några ställen kan man ta hem nödslakt/sanitetsslakt som tar med hästen till livsmedel, veterinärintyg krävs.
Avlivning kan göras med bult el spruta.
Kroppen kan grävas ner(fordrar tillstånd), skickas på destruktion el kremeras, enligt ngn nuppgift här kostar en separatkremering av häst 10000 transport o avlivning tillkommer.
Hästen blir bara livsmedel om ägaren vill det.
PL

Det verkar ju jäkligt konstigt när veterinärer både på ATG och på SLT har sagt att det endast är travarna som går till kött.
Så var snäll och ifrågasätt inte var jag får allt ifrån. Det är veterinärer som sagt det.

Man ska kanske ta det som att det är DU, Peter, som har fel och de andra veterinärerna rätt.

Hur det var för några år sen kan jag inte uttala mig om men det är ju därför som det bla finns pass för att man ska se vad hästen fått i sig.

Senast ändrad av en moderator:

Som ansvarig för ett litet slakteri är det mitt jobb att veta det här. Visserligen bara en lien del av mitt jobb men ändå.
Antingen har du missuppfattat eller så har de andra veterinärena fel.
PL

Senast ändrad:

Konstigt eftersom den som avlivade en väns häst sa likadant som mig.

Jag väljer nog att tro på de 4 personer som sagt att det är förbjudet.

jag vet folk som har slaktat halvblod på slakteri och fårr köttpengar så jag tror visst att det har gått i alla fall men de nya reglerna är kasnke annorlunda nu innan allt med passen är igång och fungerar som det ska...

Det förvånar mig att du aldrig träffat nån som haft en ridhäst som gått till konsumtion? Naturligtvis gör dom det om ägaren så önskar och den inte fått mediciner som förhindrar det.

Narcissa__Malfoy skrev:
Det verkar ju jäkligt konstigt när veterinärer både på ATG och på SLT har sagt att det endast är travarna som går till kött.

Men vad gav de dig för anledning att det just bara är travarna som blir "mat" ?

peter_lundin skrev:
Att fenylbutazon är farligt har man vetat länge, det var därför det förbjöds till folk.
Men det stannar inte kvar i kroppen hela livet.
PL

vad är det som är farligt? alltså på vilket sätt?

AnnaKarinA skrev:
Men vad gav de dig för anledning att det just bara är travarna som blir "mat" ?

håller med... alltså... de flesta tävlingshästar får ju oftast i sig "livstids karrens"-medel...

räcker ju med att röntga ett ben lixom... är det inte livstid på domesidan (stavas??)

alla läser typ "50 travare åkte till italien och slaktades"...

plegg är väl oxå livstid på? bara å plegga innan avlivning, så får de garanterat inte bli mat...

peter_lundin skrev:
Hästen blir bara livsmedel om ägaren vill det.
PL
så man kan alltså välja att hästen INTE blir mat? skönt att höra.. min har nog ett par år kvar, men skulle det bli mat av honom när det väl är dags skulle jag aldrig klara av att äta kött igen.

Jag tackar för era svar...
Men jag blev även ledsen när jag läser igenom tråden.

Det är alltid så, nån har rätt, nån har fel. Men jag ber er! Ta detta "tjafs" nån annan stans. Inte i min tråd som handlar om det svåraste jag nånsin stått för i hela mitt liv.

Förlåt om jag låter "gnällig" men helst av allt vill jag bara ha svar på mina frågor och en del har jag fått svaren på. Sen tar jag ändå alltid reda på vad som gäller i mitt område och i mitt fall.

Hade detta varit en annan tråd så hade ALLA svar varit välkomna.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka