Avliva häst

Corax

Trådstartare
Hur går det till ?
Eller rättare sagt, vad finns det för alternativ?
Vad händer med hästen?
Kremering?
Kostar?
MÅSTE man ha papper på att hästen inte kan bli köttprodukt?

Känner inte för att fördjupa mig i detta, men har nog inget större val. :crazy:

Sv: Avliva häst

En av mina hästar skulle ha avlivats på tisdag men nu får vi skjuta upp det eftersom jag är sjuk.

Man kan avliva antingen med spruta eller bultpistol. Jag har valt att bulta eftersom om man tar med spruta så måste veterinären göra det och då kan kroppen bli liggande ett tag innan den hämtas.
Hästen kremeras eftersom ridhästar inte får gå till konsumtion då man inte vet vilka mediciner de har ätit. Travare kan gå till kött.

Jag tror vi betalar typ 3000 för att avliva med bult plus hämtningen. Slaktaren har alltså med sig conteiner där kroppen läggs i direkt efter avlivning.

Med spruta kommer det upp i ca 5000 plus kostnaden för att någon ska hämta kroppen.

Det är fruktansvärt att göra. Jag har det så nära framför mig och det känns rejält.

Ring annars Svensk lantbrukstjänst om du vill veta mer så kan de berätta vilka alternativ det finns och vad det kostar. Det som jag skrivit gäller nere i skåne.

Man kan ju slakta på slakteri också men det har aldrig varit ett alternativ för mig så jag har inte kollat upp det...

Fråga gärna om det är mer du vill veta.

Narcissa__Malfoy skrev:
Hästen kremeras eftersom ridhästar inte får gå till konsumtion då man inte vet vilka mediciner de har ätit. Travare kan gå till kött.

Min exex häst gick till konsumtion? (hbl)
För de tar väl prover på köttet för att se om det innehåller läkemedel o sånt?

De får inte gå till köttproduktion.
benmjöl och annat är ok även om det mesta går till destruktion.

man gör inga sådan tester.

Detta är alltså vad SLT har gett mig för uppgifter...

Senast ändrad av en moderator:

Nej, vad har hänt? Är det han som hade erlichias? :(

Bult pistol tycker jag är bäst och hemma på gården givetvis .Slaktaren kommer som sagt med en conteiner men det kan du säga till om när du beställer tid att du inte vill ha det så har de en skåp bil i stället . Ett annat alternativ är att ringa djur ambulansen (vi hade östregötlands sist) De killarna kommer 2 stycken så då kan man bara lämna hästen så går de iväg och fixar det själva. De har dessutom en vanlig bil med en vanlig häst transport som dom vinschar in hästen i .Med nödslakten måste du hålla i hästen själv eller fixa någon som gör det .

Narcissa__Malfoy skrev:
De får inte gå till köttproduktion.
benmjöl och annat är ok även om det mesta går till destruktion.

man gör inga sådan tester.

Detta är alltså vad SLT har gett mig för uppgifter...

Hm, undrar vad som hände med min då... fick iaf betalt för henne...
Men alltså, om de inte tar tester på köttet, hur kan man då garantera att det inte är "skit" i det? Jag menar, om jag köper en häst som jag aldrig behandlar, kan jag ju inte garantera att ingen annan behandlat hästen innan den kom till mig? :confused:

Vad händer med ridhästarna när de slaktas då? Vet flera i mitt stall som har skickat hästarna till slakt och fått pengar för det. Om köttet endast skulle gå till destruktion så borde de väl inte fått betalt?

Jag har aldrig hört detta om att ridhästar inte skulle få gå till köttproduktion...Travhästar har nog i så fall fått mer preparat med livstidskarens på än vad ridhästar har.

Visst får ridhästar gå till konsumtion om de inte är beh med något som har livstids karens. Förstår inte var folk får allt från!
I normalslakten tas stickprover men de är mest för att kolla för antibiotika.
Det finns ingen chans i världen att se om en häst fått tex butta när det gått ett par månader.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Visst får ridhästar gå till konsumtion om de inte är beh med något som har livstids karens. Förstår inte var folk får allt från!
I normalslakten tas stickprover men de är mest för att kolla för antibiotika.
Det finns ingen chans i världen att se om en häst fått tex butta när det gått ett par månader.
PL

Nä, jag tyckte också att det lät konstigt, började fundera på vart mitt sto tagit vägen isf...
Ok, då har jag lärt mig ngt idag med! :bow:

Så så länge hästen inte har pass finns det ingen möjlighet att kontrollera för slakteriet?
Hur kan dom då garantera produkten för konsumenten?

Varför får man då skriva på ett papper hos veterinären om att hästen har livstids karens om det inte finns nån möjlighet för slakteriet att kolla dessa upgifter?

Men du ska ju spara kopian på det papperet som veterinären fyller i...

Förr fanns det inte den här livstidskarensen, så tidigare åt vi även hästar som fått medicin.

Hästar måste numera ha pass för att få gå till livsmedel.
Men ngn riktig garanti finns inte o hästägaren inte är ärlig eller själv har rätt info.
Jag ser inte faran som särskilt stor, de medel med livstids karens som oftast används har inte denna för att de blir kvar i kroppen särskilt länge utan därför att tillverkaren inte brytt sig om att ta fram den dokumentation som behövs för att få sätta en karenstid.
PL

Jo men om personen väljer att inte visa upp kopian så är det ju sak samma.

Men det löser ju sig hur som helst nu när det är passtvång.

Vad finns det förresten för forskning på att ex fenylbutazon skulle vara skadligt? Eller det är avsaknaden av forskning som gör att livstidskarensen finns?

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka