Avliva gammal häst

sona

Trådstartare
Vårat 23-åriga sto har börjat falla ur hullet nu och vi har börjat fundera på att ta bort henne. Helst skulle vi vilja ta bort henne hemma men har ingen möjlighet att begrava henne. Hur ska vi gå till väga? Kan man köra in hästen själv till slakteriet och vara med när de avlivar henne? Vet att man har kunnat göra så. Vill inte skicka henne med lastbil till slakteriet medans hon lever och antar att de inte får avliva hemma och sen köra in henne? Är inte blödig av mig men vill inte låta henne åka iväg alldeles själv utan vill vara med och se att allt verkligen går rätt till..

Sv: Avliva gammal häst

Du kan välja att få henne avlivad hemma och att kroppen sedan blir borttransporterad, så har jag gjort med mina. På många ställen kan man själv köra in dem till slakteriet, så enklast är ju att ringa och fråga. Du har ytterligare ett alternativ, att hon avlivas på klinik, då ser de till att hon transporteras för destruering.

Avlivas hon hemma eller på klinik får du ta hela kostnaden själv, om det inte går på försäkringen, slaktas hon på slakteri får du ersättning för kroppen.

en del slakteri kan vara lite kinkiga med att låta ägaren följa med in och vara med när hästen faller, men står man på sig så brukar det funka (pga. att många hästägare stissar upphästen samt att det är en viss skaderisk för människan om denne är ovan och står i vägen)

vi tar bort våra på slakteri (dom få som det går med :grin: nästan samtliga har ju livstids slaktkarens med dagens regler)

i annat fall anlitar vi lantbrukstjänst, dom både bultar och tar med kroppen för destruktion.

www.lantbrukstjanst.se

Fick höra att skövde slakteriet tar emot och de låter ägarna följa med när hästen avlivas om man vill. ( Pappa har haft kreatur sen typ 30 år tillbaka så han känner dom ganska väl där inne). Ska ringa imorgon och höra med dom. Är ett tufft beslut men är bättre att ta bort henne nu innan hon är sämre..

Har aldrig behövt ta bort någon häst innan så svårt att sätta sig in i vad som ska göras innan.

Hur vet man om dom får gå till slakt eller inte?

om hästen är beh. med livstids slaktkarens medicin, tex. butta. eller som i min val. fall det faktum att han kastrerades (kastvätskan).

bara en av våra 5 får bli mat :( men man kan skicka utomlands på slakttransport, få bra betalt och sedan importerar sverige kött i massor pga. att det finns för lite svenskt hästkött (dubbelmoral ?)

det är inte alls dramatiskt på slakteriet, man leder in hästen till platsen där hästen ska bultas, slaktaren klappar lite på hästen och småpratar (oftast) sedan sätter h*n till bulten och hästen faller (kan resa sig eller sprattla när den faller men inte alla gör så) grimman tas av och vinchas upp i ett bakben, slaktaren lägger ett snitt i halsen för avrinning.

Ja jag vet... Det där med slakttransporterna är ju hur löjligt som helst. Sen alla tjejer som vägrar äta kött för att det är så synd om hästarna... Om folk började äta svensk slaktat hästkött skulle ju fler hästar gå till slakt i sverige, och man skulle inte "behöva" skicka dom utomlands. Men kanske är svårt att avgöra i affären om det är slaktat i sverige eller utomlands för räcker väl med att det är styckat här så räknas det som svenskt..

Tror inte att hon fått nått sånt nån gång. Men ska kolla upp det. Hur är det nu, får hästar som har pass utfördat efter 2006 gå till slakt? Har för mig att dom skulle ha nån stämpel i passet så dom inte fick det?

Låter inte jättedramatiskt.. Vill nog helst inte se när dom lägger snittet i henne, det känns lite för jobbigt..

Har hon pass utan några noteringar om läkemedel med livstidskarens så spelar det ingen roll när passet är utfärdat. Det är knappast ngn som bryr sig om hon varit behandlad med butta för 10 år sedan heller, så länge det inte finns några noteringar så är det grönt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar