Avliva, eller...?

Kusebuse

Trådstartare
Fick för ett tag sedan en marsvinshona och hennes två ungar. De gick i samma bur eftersom ungarna också var honor. Mamman var så förskräckligt mager och eländig, så hon sattes genast på gödkur, och blev efter ett tag rund och fin. Lite för rund... det visade sig att den ena ungen var en hane, och det resulterade i att mamman blivit dräktig med sin egen son!
Igår nedkom hon med tre små ungar.
Vad ska jag göra med dessa inavlade ungar? Avliva dom? Vänta och se hur de artar sig? :confused:
Det lutar väl kanske åt avlivning, men jag har inte riktigt bestämt mig. Om jag tar bort ungarna, hur stor är då risken att mamman får
t ex mjölkstockning?

Sv: Avliva, eller...?

jag köpte ett marsvin hos en djuraffär, en hona.
det visade sig att hon var dräktig med kullsyskon/pappa och fick 3 st bebisar. det var inga synliga fel på våra och vi behöll ett och gav bort resten, skulle säga att de var som vilka marsvin som helst i hälsa och ålder.

varför avliva om det inte är några synliga fel?

Jag tycker att du ska behålla dem. Första generationen ungar som blivit av inavel brukar det faktiskt inte vara något fel på. Ser du inga synliga fel, t.ex ett öga, öra eller något annat som det fattas av eller är ett extra tycker jag att du ska behålla dem.

Har just varit och gjort rent hos djuren och pillat lite med ungarna. Du milde, vad söta dom är! Alla tre ser helt OK ut, har inga yttre defekter. Jag vill verkligen inte avliva fullt friska djur om jag kan slippa, så kanske behåller jag dom ändå...

Behåll dem så länge de ser ut att må bra!
Och skulle det vara något fel på dem som inte är synligt så brukar de, tyvärr oftast dö inom de tre första veckorna. (jag talar om egen erfarenhet)

Liknande trådar

Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 523
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Heulwen
·
P
Övr. Djur Upptäckte idag när jag kom hem att min 4 månaders lilla marsvinshona hade fått en unge! Jag misstänkte aldrig att hon var dräktig, hon...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: Nidorina
·
M
Övr. Djur Har ju nu som sagt ett marsvin ( ni har sett bilder på det underbara lilla kräket :love: ) anledningen har jag förklarat, han är ilsken...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama