avliva eller t-märka?

Annie__

Trådstartare
Hej!
Det är såhär att min ponny hade en senskada som han blev friskförklarad från för ca ett år sen,men för några månader sen så fick han en ny..:cry: och först så sa vi att vi inte skulle avliva men så ändrade vi oss och skickade in att vi ville ha honom utdömd.Och idag så fick vi hem försäkringspapperna att vi fick honom utdömd...Det är ju bra men det känns ju lite..:cry:
Men nu vet vi inte om vi ska ändra oss och t-märka,avlivningen måste ske inom 30 dagar.Han kan ev. ridas lite till vintern 2 ggr/v och då skrittas och travas lite kanske liite galopp.
Jag har ju redan en ny häst och sen har vi en till ponny och vi har alla installade så det blir ju väldigt dyrt att ha alla installade till vintern så det går inte.Och jag vill inte sälja honom för jag har hört mkt vad som kan hända.Alternativet är då att låna ut honom,men han är så speciell,han bits i boxen,bockar och stegrar när man rider och är allmänt het så en liten tjej kanske inte klarar av det.Menhan har ju lugnat sig men sen så kanske dom vill lämna tillbaka och då står vi där med ingen boxplats:confused: Men jag har ridit honom lite på ängen några gånger och han haltar ju inte eller något och är inte öm,man märker helt enkelt ingenting!!
Så då blir det ju lite jobbigt att avliva för man märker ju inget......
Men sen så om man avlivar så vet man ju att han alltid får det bra,han är värdig ett bra avslut,han har alltid vatt en fin tävlingshäst och är van vid "lyx" så man vill ju att han ska få ett fint avslut...vet inte vad...

Vad tycker ni?

//Annie

Sv: avliva eller t-märka?

Man ska alltid göra det som är bäst för hästen.

Om den inte har ont av skadan så är det klart att det känns lite 'onödigt' att ta bort den, men då måste man ju tänka ett steg längre istället.
Även om den är avställd så måste man kunna ge den ett värdigt liv med lång utevistelse, bra hagkompisar och tillräckligt med omskötsel (samt ev lätt motion).

Väljer ni att ha kvar den helt så måste ni ju även se till att ha tid med hästen.
Sälja tycker jag verkligen inte ni ska göra och inte heller låna ut som ridhäst! (Hästen har ju gått sönder två gånger redan.)
Om ni funderar på att låna ut den så ska det vara som sällskapshäst eller till någon ni känner.
Vissa människor har en konstig syn på det där med lugn ridning/promenadridning så risken finns att ponnyn går ännu mer sönder.

mm,det är ju det också,jag ser hur han står och tittar på mig när jag rider den andra,men jag hinner inte med honom,jag försöker iallafall göra något med honom varje dag klia/rykta/promenera/rida.Men man blir så ledsen när man ser honom,han vill ju blir riden.Så då hade det vatt "skönt" att inte ha honom där...

Avliva.

Är han inte nöjd med livet är det inte ett värdigt liv.

jag tror tyvärr att det bästa är att avliva om han är så speciell, gör hans sista dagar riktigt fina och låt honom vandra vidare med dej som ägare.. Men det är ditt beslut, det är nog riktigt svårt att vara i din sits just nu.. :crazy: :(

om jag inte kunde ha kvar han själv så hade jag tagit bort han. alt låna ut han men absolut inte sålt han! eller varför inte skaffa en medryttare och fortf ha han hemma??

Hej!
Det är såhär att min ponny hade en senskada som han blev friskförklarad från för ca ett år sen,men för några månader sen så fick han en ny..:cry:

Han kan ev. ridas lite till vintern 2 ggr/v och då skrittas och travas lite kanske liite galopp.

Men jag har ridit honom lite på ängen några gånger och han haltar ju inte eller något och är inte öm,man märker helt enkelt ingenting!!

Jag måste undra. För 'några månader' sen fick han en senskada, och till vintern kan han om det är positiv läkningsbild börja travas lite. Så långt är jag helt med, senskador tar TID, lång tid.

Men sen har du ridit honom och 'han haltar ju inte'? Oftast vis senskador så HÄLTAN viker långt, långt innan senan är hel igen. Så du kan absolut inte gå på om han är halt eller ej. Och ska han verkligen ridas nu om han ska få börja trava i vinter?

I övrigt blir jag ledsen av ditt inlägg, men det kan vi lämna därhän, och mitt svar är att: Låt hästen somna om det är som du skriver och du känner som du skriver att du gör.

*ångra mej*

Senast ändrad av en moderator:

ja jag menar inte att han är frisk för att han inte haltar ,det vet jag.Men att han inte har ONT av den nu,när han inte rids,det är det som känns så sorgligt,att avliva en häst som inte har ont.Men jag fattar självklart att han inte är helt ok bara för att han inte är halt.

Han blir ju mkt gladare när jag rider honom(skrittar endast) och på förra sen skadan fick jag börja skritta honom direkt igen så jag tror inte han får ont av att ridas det lilla jag gör,och det händer bara att jag rider honom en gång varannan vecka kanske:)

Menar du att du blir ledsen av mitt inlägg för att jag på något vis behandlar honom dåligt?Eller missuppfatta jag:p

jag förstår inte överhuvudtaget varför hästen skulle avlivas?
är de inte bara en "vanlig" senskada som blir bra av vila och sen kan hästen användas som normalt igen?

Tja jag har både min gamle pensionär kvar som sällskapshäst (triangelmärkt) och har preecis fått min ettåring utdömd för ridsning och avel...hon skall triangelmärkas hon med.

Sålänge hästen kan ha ett bra liv och gå i hage så skulle inte jag kunna avliva.

Han blir ju mkt gladare när jag rider honom(skrittar endast) och på förra sen skadan fick jag börja skritta honom direkt igen så jag tror inte han får ont av att ridas det lilla jag gör,och det händer bara att jag rider honom en gång varannan vecka kanske:)

Menar du att du blir ledsen av mitt inlägg för att jag på något vis behandlar honom dåligt?Eller missuppfatta jag:p

Med tanke på hur många månader min herre stod på box, med enbart skritt vid hand, från början 5 min/gång och sen sakta utökat. Efter 'ett par månader' var vi uppe i 30 min skritt i snöre. Inte tal om matte på ryggen, och då väger matte som en liten loppa, så blev jag förskräckt över att den rids, med en senskada så tidigt i konv. Nu har jag dock inte sett skadan etc, men om den är så illa att hästen är utdömd lär det ju inte vara lindrigaste arten.

Min herre stod på boxvila i månader, och skulle stå månader till, men jag satte allt på ett kort och släppte ut honom, livskvaliteten först. Jag var fullt beredd att han kunde slå upp det och på ett ögonblick radera ut allt, och skaffa sig en enkelbiljett till himlen. Men jag skulle aldrig ens tänkt tanken släppa ut efter några månader.

Ang ledsen, så eftersom du frågade.

Det som gör mig uppriktigt ledsen, och gör att jag brukar försöka undvika sådana här trådar är din inställning, helt ärligt.

Den här meningen fick mig att må illa.
Jag har ju redan en ny häst och sen har vi en till ponny och vi har alla installade så det blir ju väldigt dyrt att ha alla installade till vintern så det går inte

Du har inte råd för du skaffat en ny. Du visste väl när du skaffade din nya om du hade råd eller ej?

samt

Så då blir det ju lite jobbigt att avliva för man märker ju inget......
Men sen så om man avlivar så vet man ju att han alltid får det bra,han är värdig ett bra avslut,han har alltid vatt en fin tävlingshäst och är van vid "lyx" så man vill ju att han ska få ett fint avslut..

Din fina tävlingshäst kan inte ridas/tävlas på länge, kanske aldrig mer. Han är värd det bästa etc. Eller? Det första stycket jag citerade är i min värld ett 'min leksak är trasig, jag köpte en ny, och nu är den gamla mest ivägen men kan inte någon annan ta beslutet/lösa problemet åt mig'.

samt

jag ser hur han står och tittar på mig när jag rider den andra,men jag hinner inte med honom,jag försöker iallafall göra något med honom varje dag klia/rykta/promenera/rida.Men man blir så ledsen när man ser honom,han vill ju blir riden.Så då hade det vatt "skönt" att inte ha honom där...

Om det hade varit 'skönt' att inte ha honom där, för att slippa ha dåligt samvete. Ja då anser jag att du ska låta honom somna.

JAG hade inte resonerat så, om hästen kan och mår bra av att vara pensionär på den nivå som fungerar (hagpensionär, skrittpensionär, lulla i skogen pensionär) så hade jag utan tvekan låtit den bli det om hästen betydde mycket för mig. Dock sätter jag inte värderingar på att folk INTE gör det, men dina anledningar jag citerat ovan fick mig att bli ledsen, tyvärr..

Men hästen lider inte av att humant avlivas, och av dina inlägg är det det jag tycker du ska. Varför T-märka om du inte har råd, tid eller lust att ha honom kvar när han inte är fullt brukbar?

Du lär väl få ut på försäkringen oavsett så använd dessa pengar till att göra resten av hans liv drägligt o ge tillbaka det han gett dej till honom.

ja,men MIN veterinär sa innan att jag skulle skritta honom,jag skiter fullständigt i om din vet sa ngt annorlunda.Hans läkte iaf bra.

Du har inte råd för du skaffat en ny. Du visste väl när du skaffade din nya om du hade råd eller ej?

ja,isf får man ju låna ut honom för vi har varken råd eller tid med tre st.

Herrregud vad du dömmer mig!Hade det varit så att jag hade tyckt att han var en"leksak" som jag bara hade viljat ha utdömd så hade inte jag skrivit om råd här utan då hade han varit avlivad vid det här laget!

men kan inte någon annan ta beslutet/lösa problemet åt mig'.
Är det förbjudet att fråga om råd här på forumet eller?! Trodde att dte var det som var meningen.Det kan alltid vara bra med andras åsikter men jag tar beslutet!Jag har sett sånna här trådar innan och då var det iaf inte förbjudet!:(

nej tyvärr.Han blir aldrig bra igen,det har han ju visat genom att få en ny.

nej tyvärr.Han blir aldrig bra igen,det har han ju visat genom att få en ny.

om skadan hade gått upp igen i samma ben så är de ju en annan sak..jag trodde att de va en ny skada i en annan sena.

håller inte hästen för lättare ridning och hästen inte mår bra genom att bara gå i hage som sällskap så är de ju nog bättre att ta bort den.
de finns ju hästar som inte mår bra av att inte göra någonting, men jag hade endå gett de en chans och testat och se hur hästen mår innan jag hade valt att ta bort den.

Inte någon rolig inställning, tycker jag, men tyvärr inte så ovanlig heller. Hästar är levande djur, kompisar- och inga slit- och slängprodukter. Senskador tar väldigt lång tid på sig att läka, ofta handlar det om ett halvårs konvalecens eller t o m mer. Och ja, jag har persolig erfarenhet av såväl sen- som gaffelbandsskador. Lång läktid, och sedan hästar man bör vara försiktig med hoppning etc på ännu längre.

Men som sagt, din inställning är inte så ovanlig, tyvärr, och en död häst lider inte, så om du tycker den är till besvär - ta bort den! För mig hade det inte varit ett alternativ att ens tänka tanken, när trots allt hästen inte är halt i dag, och den troligen kommer att kunna fungera till lättare arbete efter konvalecensen. Mina hästar lever så länge de kan ha goda hästliv och någon form av användbarhet (en häst som är för sjuk för t ex enkel promenadridning i skritt så är den nog för sjuk för att ha ett gott liv i övrigt oxå).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar